Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

P

Pel

Guest
@Ernest, je zou hem toch dicht kunnen lassen, of is dat te simpel gedacht?

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
In principe kun je hem wel lassen. Lijkt mij veel werk, eerst de spijt openmaken om een schoon oppervlak waarop je kan lassen te maken daarna de binnenkant van de house goed glad slijpen. Een verder probleem met het lassen is de wangen zijn ook uit hun stand en moeten weer in de juist vorm gebracht wat moet warm gebeuren en dan moet je hem weer harden enzovoorts enzovoorts...
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Er ging wat mis bedoeld voor booromslag en de bekken niet vernielen

Er zijn adapters voor te koop ik meen bij Dieter Smidt Feine werkzeuge anders is het Dictum Deze passen gewoon goed. Er is ook nog een grotere variant voor een dikkere zeskant die vaak op wat dikkere boren zit zoals de 3/4" voor de gaten in de werkbank voor de werkstuckniederhalter (holdfast) of hoe heet zo,n ding in het nederlands
De normale zeskant vind ik zelf wel handig om dikke (torx)schroeven in te draaien.

Gerrit
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
@Ernest, je zou hem toch dicht kunnen lassen, of is dat te simpel gedacht?

Groet Pel.

Naar mijn idee moet dat voor wat houtjes hakken wel kunnen. Die achterkant heeft niet zo veel te lijden van het hakken, Het moet wel sterk genoeg zien om de steel vast te zetten met een wig.Maar hoeveel gereedschap zit niet met een dul van een paar milimeter dik vast Het probleem zit hem erin om de steel er goed passend in te krijgen. Daar ben ik het met Ernest eens ; het gladvijlen van de binnenkant is een hoop werk (Dit deel van de bijl hoeft niet gehard te worden).
Als ik wat secuur wil kloven gebruik ik wel een stukje van een bijl(afgezaagd) met en houten hamer of kluppel om een begin te maken (rechte lijn) als de buitenkant opgedroogd is.
Voor het kloven zou ik in jouw geval op zoek gaan naar een wat beter exemplaar
Gerrit
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
In principe kun je hem wel lassen. Lijkt mij veel werk, eerst de spijt openmaken om een schoon oppervlak waarop je kan lassen te maken daarna de binnenkant van de house goed glad slijpen. Een verder probleem met het lassen is de wangen zijn ook uit hun stand en moeten weer in de juist vorm gebracht wat moet warm gebeuren en dan moet je hem weer harden enzovoorts enzovoorts...
Holaa, wat voor ermen zijn dat?
Spijt, wangen, hous...
waar vind ik meer uitleg over de terminologie van het bijl?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Gisteren heb ik mijn volgende restauratieproject binnen gekregen. Ben er wel blij mee aangezien ik het voor een mooie prijs heb kunnen kopen:

20160806_153637_resized.jpg

Het gaat hier om een N0. 8 schaaf. Waarschijnlijk een Stanley, maar ben er nog niet helemaal uit.

20160806_153642_resized.jpg

20160806_153654_resized.jpg

20160806_153700_resized.jpg

20160806_153849_resized.jpg
De beitel is zeker een Stanley. Pat datum 1892.

Er zijn wel wat nadelen hieraan, zoals het ontbreken van 90 procent van de zwarte emaille verf.
De grootste tegenvaller is de gebroken kikker :-(

20160806_153721_resized.jpg

20160806_154004_resized.jpg
In meerdere stukken gebroken helaas.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand wellicht zo'n kikker liggen? :confused::rolleyes: Op Ebay is er een te verkrijgen, maar kost dik 55 euro inc verzending. Ducotools had er helaas niet een.

Groet, Rene
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Is dit niet te lassen? (Heb geen verstand van metaal). Misschien een mooi werkstukje voor de afdeling fijnmetaal op een technische school?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Lijkt gietijzer te zijn en ik heb begrepen dat dit moeilijk wordt.

Bovenal heb ik helaas niet alle delen dus lijkt alleen een andere nog een optie te zijn.

Groet, Rene
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Holaa, wat voor ermen zijn dat?
Spijt, wangen, hous...
waar vind ik meer uitleg over de terminologie van het bijl?
Oops, deels ligt het zeker aan mij deels aan "spell correctie" en niet goed controleren van mijn text. Spijt moet splijt zijn of de beschadiging. Wangen en huis, als dat correct Nederlands zijn of rechtstreeks van uit het Engels vertaald uitdrukkingen kan ik niet zeggen Nederlands is relatief slecht in beschrijvende woorden. Als dit bron te vertrouwen is heb ik mijn twijfels. Heb jij misschien beter aanduidingen WB?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Gisteren heb ik mijn volgende restauratieproject binnen gekregen. Ben er wel blij mee aangezien ik het voor een mooie prijs heb kunnen kopen:

Bekijk bijlage 50965

Het gaat hier om een N0. 8 schaaf. Waarschijnlijk een Stanley, maar ben er nog niet helemaal uit.

Bekijk bijlage 50967

Bekijk bijlage 50966

Bekijk bijlage 50968

Bekijk bijlage 50969
De beitel is zeker een Stanley. Pat datum 1892.

Er zijn wel wat nadelen hieraan, zoals het ontbreken van 90 procent van de zwarte emaille verf.
De grootste tegenvaller is de gebroken kikker :-(

Bekijk bijlage 50970

Bekijk bijlage 50971
In meerdere stukken gebroken helaas.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand wellicht zo'n kikker liggen? :confused::rolleyes: Op Ebay is er een te verkrijgen, maar kost dik 55 euro inc verzending. Ducotools had er helaas niet een.

Groet, Rene

Een degelijk reparatie van dat kikker gaat je meer als 55€ kosten niet alleen moet hij gelast worden maar dan met precisie uitgevlakt en niet zoals de buurman dat doet met zijn haakslijper anders is het nog steeds waardeloos. Met zo'n beschadigen is de mogelijkheid ook grote, en dat is al het geval met deze grote oude ijzer schaven, dat het zool niet meer zuiver is daar zou ik ook op die ene of andere manier het schaaf controleren voordat je verder je tijd en geld insteekt.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Wow, Rene, dat is echt een oudje! Geen hendeltje voor laterale instelling, dus die is uit mijn hoofd van voor 1900, en de bijtel lijkt dit te bevestigen. Heel jammer van de kapotte kikker. Ik heb nog 2 reserve liggen, maar wel van nieuwere Stanley's (naoorlogs). Ik denk dat die ook wel past, maar misschien wil je een ouder onderdeel voor een authentiekere restauratie?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een nieuwere kikker gaat niet passen. De manier waar op de kikker aansluit op de body van de schaaf is heel anders bij de oudere Stanleys en is verschillende keren aangepast. Je zult in de "type study's" moeten duiken om te zien wat je precies hebt en aan de hand daarvan verder zoeken. Zulk oud Stanley spul is wel zeldzaam in Europa ben ik bang.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad Seek, nu je het zegt. Op de 5de foto kun je het een beetje zien hoe kikker en zool samen passen. Zal inderdaad niet simpel zijn om vervangstuk te vinden voor zo'n oud model.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor jullie reacties.

@ Ernest. Mee eens, als er zo'n reparatie uitgevoerd wordt, moet het wel goed gebeuren anders heb je nog niks aan de schaaf. De zool lijkt vlak te zijn, al moet ik hier nog (vlieg)roest verwijderen, dus helemaal zeker ben ik er niet van. Het lijkt in ieder geval goed.

@ BossyRangs. Het is inderdaad een oudje. Aan de patentdatum op de beitel te zien is ie inderdaad van voor 1900. Helaas zal de laterale instelling er wel aan hebben gezeten, maar heb ik dat stuk niet van de kikker :-(

Een ander restauratieproject is een Siegley Schaaf No. 12. Deze is ouder dan deze Stanley en heeft inderdaad geen laterale instelling.

20160807_103741_resized.jpg

20160807_103807_resized.jpg

Er zit dus niets anders op dan een andere kikker aanschaffen. Dat gaat wel even op de lange baan, want na de aanschaf van een aantal machines is het budget even op.
Een kikker van een nieuwere schaaf past inderdaad niet. En ik ben ook van mening dat zo'n oude schaaf toch een originele kikker verdient en in oude glorie herstelt dient te worden. Naast gebruiker van schaven ben ik (stiekem) ook een beetje een verzamelaar en kon deze schaaf niet laten schieten, al zal ik de schaaf vast niet veel gebruiken. :eek:

Naast de kikker zit ik nog wel met de emaille verf. IK heb heel even gedacht om de schaaf kaal te maken en opnieuw te lakken/spuiten. Maar ik ben bang dat ie dan veel te nieuw zal lijken en ik zou de patina graag behouden.
Ik ben wel benieuwd wat jullie in zo'n geval zouden doen.

Groet, René
 
P

Pel

Guest
Als er meer roest plekken op zitten dan emaille, dan zou ik hem blank schuren en mat zwart overspuiten, hij heeft dan toch die oude look. Een bankwerker frezer zou m.i. een zelfde nieuwe kikker kunnen maken, maar dan moet het al een heel goede kennis of vriend zijn, anders wordt die optie toch te duur denk ik?

Groet Pel.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Wat een mooie schaaf.Enige vorm van jaloezie kan ik niet ontkennen.😉Persoonlijk zou ik de schaaf laten zoals hij is.wel met een "nieuwe" kikker uit dezelfde periode uiteraard.De schaaf heeft meer dan 116 jaar dr over gedaan dit patina te ontwikkelen.De schaaf opnieuw spuiten zou hem geen eer aandoen.Een doek met lijnolie zou mijns inziens genoeg zijn.Maar dat is mijn bescheiden mening.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Afgelopen zaterdag was ik bij mijn oma op bezoek.
Ze vraagt dan vaak of ik even in het schuurtje wil kijken of er nog gereedschap ligt wat ik kan gebruiken.
Die ochtend had ik mij nog geërgerd aan mijn waardeloze Bahco winkelhaak en raad eens wat ik vind? Een Nooitgedagt winkelhaak in een mooi formaat.
Wel compleet verroest dus een opknapbeurt was nodig.
Ik heb helaas alleen een foto van het eindresultaat:
IMG_20160807_083808339.jpg
Het vat heb ik gereinigd, bramen verwijderd en daarna primer erop.
Het blad heb ik nat geschuurd om de roest te verwijderen en het glad te krijgen.
Hierna met grove polijstsmurrie glad geboend, gereinigd en van gekookte lijnolie voorzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.