Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alle houtachtige materialen kunnen krom trekken, beetje vocht erbij en het is gebeurd voor je het weet. Multiplex zeker, in de bouwmarkt ligt echt geen rechte plaat multiplex! MDF heeft snel last van vocht. Spaanplaat met formica komt nog het meest in de buurt. Maar glas is goedkoop en vlak en gaat ook niet kromtrekken. Neem wel voldoende dikte en ondersteun het goed, want glas kan wel heel goed krom buigen.

of krom breken...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja zodra je een schaaf gaat restaureren ben je metaal bewerker geworden. En daar hoort dus werken in nanometers ook bij :p
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo iedereen,

Ik ben even afwezig geweest dus sorry voor mijn late reactie,

Zijn dat nou twee of drie patent data in de body van die Stanley? Moeilijk te zien. Met twee data is het een type 9 of 10, met drie data is het een type 11. Er van uitgaand dat de lage knop origineel is.

We zitten dan ergens voor de eerste wereldoorlog.

Er zit wel een later dekbeitel, keerbeitel en schaafbeitel op.

Wat ik kan zien staan er 3 regels:

PAT C
MAR-25-02
AUG-19-02

Wellicht dat er bij de schoonmaak uit de bovenste regel iets anders komt.

Op een grote oppervlakte is geen enkele plaat helemaal recht, maar op een plaatje van ± 50 x 50 cm zal dat verschil m.i. te verwaarlozen zijn. We gaan als houtbewerker toch zeker niet op een duizendste van een millimeter liggen te emmeren, wij zijn geen ijzerboeren? :)

Groet Pel.

-Er zit hier een glashandel vlakbij, Hoe dik moet het float glas minimaal / Ideaal zijn? en zou ik het kunnen verlijmen op een stuk hout?


- Voor wat betreft mijn vragen over de schaaf zelf -
De handvatten lijken me origineel, zit een dusdanige hoeveelheid aan gebruikssporen op dat ik geen reden heb om te denken dat ze na gemaakt zijn o.i.d.
De knop is overigens wel gescheurd en op het handvat zit wat zijdelinkse speling. Zou ik er goed aan doen om deze te bewaren en een een setje nieuwe te maken?

Daarnaast zit op de Richthefboom? een beetje speling, zou ik het palletje op nieuw kunnen vast klinken door de pen een tik te geven met een drevel?

De beitel / Keerbeitel zelf is nieuw of in ieder geval nieuw voor deze schaaf.
Hier lijkt wel een lak overheen te zitten (roestbeschermer) dit voelt niet prettig aan, kan ik dit met een gerust hart verwijderen en er een wax op aanbrengen?

Voor wat betreft de Dekbeitel, Ik weet niet of dit een nieuwe, andere of originele is, wel zijn de 2 hoekjes onderaan afgebroken is dit heel nadelig voor het werken van de schaaf?

Met vriendelijke groet,
woody
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Die twee hoekjes zijn er denkelijk met opzet afgehaald. Als je de schaaf als 'scrubplane' (heet dat in het NL schrobschaaf? geen idee…) gebruikt, wordt het blad een tikkie 'bol' gemaakt.
Anderzijds zijn er ook timmerlui die van alle schaafbladen de hoekjes afronden om 'happen' te voorkomen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die twee hoekjes van de dekbeitel zou ik me geen zorgen over maken. Dit is in elk geval een nieuwere dekbeitel, die oude hadden er geen merknaam op staan.

Je hebt twee patentdatums, dus type 10, 1907-1909. Hier een plaatje van wat er op je schaaf staat:

Receiver0202.jpg


De site waar dit plaatje vandaan komt: http://www.hansbrunnertools.com/Stanley%20by%20numbers/Dating%20Bench%20Planes.htm
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@woody, de handvatten zijn inderdaad origineel, al leken ze op de foto van de advertentie erg slecht. Als de knop nog niet gelijmd is kan je dat alsnog netjes doen, in het achterhandvat leek wel een spijker te zitten, klopt dat? Ik weet niet wat je bedoelt met zijwaartse speling, het kan zijn dat het hout gekrompen is waardoor de lange schroef niet goed meer aansluit. In dat geval kan je er een fractie vanaf zagen, ontbramen en weer vast zetten.
Beitel, keerbeitel en dekbeitel zijn nieuwer inderdaad. Een beetje speling op de lateral adjustment lever is niet erg, ik heb ze van mijn schaven goed geolied en dan gaan ze ook erg soepel. Moest er even aan wennen, maar je kan alles erg nauwkeurig instellen.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Afgelopen week wat dagen in de Franse ardennen doorgebracht en ik kwam op een marktje in Sedan onderstaand 'gereedschap' tegen in een doos oud ijzer. Kreeg het gratis mee omdat ik bij dezelfde man een oud fototoestel kocht voor 5€. Iemand enig idee wat het is?
IMG_20160324_090927.jpgIMG_20160324_090828.jpg IMG_20160324_090717.jpg

Alvast dank
Groet
Leon
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het heeft wat weg van een stropping padle, is het leer wat erop zit?

Als ik op "Gallia double point" Google kom ik wel allemaal scheerspullen tegen, voornamelijk scheermessen. Dus ik denk echt dat het een stropplank is. :)
 
Laatst bewerkt:

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Het heeft wat weg van een stropping padle, is het leer wat erop zit?

Als ik op "Gallia double point" Google kom ik wel allemaal scheerspullen tegen, voornamelijk scheermessen. Dus ik denk echt dat het een stropplank is. :)

Denk dat het aan de ene kant inderdaad leer is en de andere kant zwart geworden hout ... dus dank Klaas, ik ga met woorden stropping paddle / stropplank en YouTube het gebruik ervan ontdekken😄
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Denk dat het aan de ene kant inderdaad leer is en de andere kant zwart geworden hout ... dus dank Klaas, ik ga met woorden stropping paddle / stropplank en YouTube het gebruik ervan ontdekken��

Dat "zwart geworden hout" is het leer waarop je de scheermessen wet. Er wordt eerst een wet pasta/krijt opgesmeerd en vervolgens wordt het mes gewet. De zwarte kleur komt van de metaaldeeltjes.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat "zwart geworden hout" is het leer waarop je de scheermessen wet. Er wordt eerst een wet pasta/krijt opgesmeerd en vervolgens wordt het mes gewet. De zwarte kleur komt van de metaaldeeltjes.

Het lijkt wel of het leer er aan een kant af is, en de andere kant vol pasta zit idd. Je zou even moeten voelen of ie nog vlak is, dan kan je 'm nog prima gebruiken. Als hij vol met slijtplekken zit en veel relief heeft, dan zal je er wellicht een nieuw stuk leer op kunnen lijmen. (een stropplank maken staat nog mijn to-do lijstje, ik heb er al suede voor, nu nog aan de gang ;))
 

Geck0

Actieve deelnemer
Een oud collega kwam al een heletijd geleden met deze nooitgedagt nr.4 bankschaafje vroeg of ik er nog wat mee kon doen.
Uiteindelijk eindigde de schaaf eerlijk gezegd in een hoekje van mijn werkplaats... tot dat ik laatst een filmpje van Paul Sellers tegenkwam over het opknappen van een schaaf.
Dit leek mij wel leuk om tussendoor te doen!
Het schaafje is niet heel speciaal of heel erg verroest maar toch ben ik een nieuwe knop aan het maken + het handvat wordt ook vernieuwd beide van padoek hout (mijn favoriete houtsoort op het moment :p)

Hierdoor maak ik er mijn "eigen" schaafje van.


TSKI8570.jpg
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Waarom praten jullie altijd over "oude nieuwe handgereedschap" en niet over nieuwe oud gereedschap.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Houtmans
Dat is een goede vraag. Ik heb deze naam eigenlijk overgenomen toen ik dit draadje opnieuw startte. ooit lang geleden, zo'n 150 bladzijden terug las ik alle nieuwe berichten in een een draadje van Hans Almere ( geloof ik ). Toen dit sloot heb ik in zijn navolging een nieuwe start gemaakt . Ik was en ben een liefhebber van oud en bruikbaar gereedschap. Het nieuwe slaat er eigenlijk op dat het voor mij of jouw nieuw gereedschap is. Ik ben er van overtuigd dat er honderden, duizenden stuks oud gereedschap liggen te wachten op nieuwe handen. Het gereedschap verdiend zeker een nieuw leven, ik ben er zeker van dat dit gereedschap niet onderdoet voor
gereedschap wat je nu als nieuw koopt. Sterker het steekt vaak met kop en schouders uit boven het spul wat je nu koopt .Het opknappen geeft mij en veel van de opknappers en gebruikers net dat extra stukje gevoel van eigen gereedschap wat je nooit hebt met nieuw gekocht gereedschap, maar dat zeg ik op eigen titel.
HG Hugo
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb een tijdje terug wat profielschaven gekocht, en daar zit een hele mooie bij. Nou wilde ik deze opknappen, maar de beitel wijkt wel erg af van het profiel. Het lijkt wel of de schaaf 1 mm is gekrompen in de breedte. Weet iemand of dit nog bij trekt, of blijft dat zo? Als ik de beitel passend wil hebben moet er minstens 5-7mm vanaf, het is een lastig profiel om te slijpen en de beitel wordt dan ook een stuk korter, dus als iemand een oplossing weet houd ik mij aanbevolen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.