Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Vandaag een kijkje gaan nemen bij de plaatselijke kringloop winkel waar ik deze twee tegenkwam.

Nooitgedagt, de andere geen idee, er staat een logo op wat lijkt op een olifant in indiase stijl, maar dit is nauwelijks op foto te krijgen. Iemand enig idee wat dat voor merk zou kunnen zijn? Krijg het helaas niet op de foto

Lijkt het op het logo van Peugeot & Cie
https://www.holzwerken.de/museum/hersteller/peugeot.phtml
Onderaan de pagina staan de logos met de olifanten
 

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
Ribbelschaaf

Uit een nagelaten timmerkist heb ik een houten blokschaafje opgedoken, dat een geribbeld oppervlak produceert. Het schaafblad heeft karteltjes van ongeveer 1 mm. Blad staat 90gr op de zool. Voordat ik het ga opknappen: weet iemand waar zo’n schaafje voor werd gebruikt? Bv om een goed lijmoppervlak te creëren ?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb onlangs een stanley 110 blockplane gekocht via marktplaats.
Deze heb ik helemaal kaal gemaakt met afbijtmiddel.
Daarna de zool en zijkanten gevlakt en gepolijst.
De knop opgeknapt en geolied.
De handgreep heb ik helemaal glad gevijld, geschuurd en gepolijst.
Daarna dmv electrolyse vernikkeld en daarna verkoperd met dit als resultaat.

20190616_215905.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi schaafje zo, echt een uniek exemplaar.

Ik heb onlangs een stanley 110 blockplane gekocht via marktplaats.
Deze heb ik helemaal kaal gemaakt met afbijtmiddel.
Daarna de zool en zijkanten gevlakt en gepolijst.
De knop opgeknapt en geolied.
De handgreep heb ik helemaal glad gevijld, geschuurd en gepolijst.
Tot hier alles duidelijk, prima te volgen :).

Daarna dmv electrolyse vernikkeld en daarna verkoperd met dit als resultaat.
:confused:
Daar zou ik wel iets meer info over willen. Werkschema / benodigdheden? En hoe reageert deze afwerking op huidcontact (en v.v.)?
 

WR1944

Oud hout
Het heeft een tijd geduurd maar eindelijk heb ik iets gevonden dat min of meer in deze rubriek thuis hoort. Ik zeg min of meer want het heeft uiteindelijk niets met houtbewerking te maken.

Een paar jaar terug is een zwager van m'n vrouw opgenomen in een verzorgingshuis wegens vergevorderde dementie. Omdat wij (m'n vrouw en ik) het beste in de gelegenheid waren kwa tijd en vervoer hebben we de afhandeling van de opname en de verkoop van het huis. Bij het leeghalen van de kelder kwam ik dit metalen voorwerp tegen. In eerste instantie dacht ik aan iets dat in havens werd gebruikt om balen te hijsen of om boomstammen te manipuleren. En al die tijd lag het ding in een hoek van onze kelder.

Gisteren zag ik een documentaire over het leven in een grote Amerikaanse stad in de jaren 20. Op een gegeven moment werd de ijskast (de oervorm van de huidige koelkast) gevuld met verse ijsblokken. Die werden met precies dezelfde tang uit de vrachtwagen getrokken en op de schouder naar binnen gebracht. De betere huizen hadden zelfs een goot met een luik in de gevel zodat de ijsblokken in de kelder konder worden opgeslagen en gebruikt. Op bijgaande foto is het gereedschap in gebruik te zien.

P1010374q.jpg

P1010373q.jpg

Girls_deliver_ice._Heavy_work_that_formerly_belonged_to_men_only_is_being_done_by_girls._The_ice.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mooi schaafje zo, echt een uniek exemplaar.


Tot hier alles duidelijk, prima te volgen :).

:confused:
Daar zou ik wel iets meer info over willen. Werkschema / benodigdheden? En hoe reageert deze afwerking op huidcontact (en v.v.)?

Hoe het werkt is eigenlijk heel simpel.
Ik heb exact gedaan zoals in dit filmpje.
https://youtu.be/G-PtnwtOR24
het enigste wat je nodig hebt is 2 weckpotten, 2 liter witte natuurazijn, zout, 2 stripjes koper 2 stripjes nikkel en een adapter van max 1A en ong 3a4 volt.

Voorzorgsmaatregelen voor het veilig hanteren van de stof of het mengsel

Koper in massieve vorm is niet geclassificeerd en er zijn geen beschermende maatregelen nodig voor het veilig
hanteren.
 
Laatst bewerkt:

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Vanmorgen in Tongeren op de wekelijkse vlooienmarkt zaagvijlen gevonden, van C.O. Öberg & Co., Eskilstuna, nieuw, per dozijn verpakt in oorspronkelijke doos.
1 dussin 4 1/2" 3 kant Spets Sågfilar made in sweden
1 doz. 183 4" 3-kants spets sågfilar / Taper Saw Files regular.
Verkoper had nog veel doosjes, dus voor de geïnteresseerde.... Standplaats vlak bij de poort, iedere zondag.
20190623_112506.jpg
 

old-diem

Nieuw lid
1 jun 2015
3
0
Ik volg geregeld dit forum op deze site.
Bij het opruimen van papieren kwam ik een brochure tegen van een natslijp apparaat van de firma Nooitgedagt.

Hierbij een foto van het titelbladaaaa1.jpg
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

Kent er iemand het fabrikant of maker van deze schaven gemarkt met een hamer en de letter sCQC

20190806_143027.jpg

groetjes
Jan
 

wjordan

Actieve deelnemer

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Helaas, heb ik geen idee. Misschien kun je een betere foto van dit schaaf maken. Dit zou helpen de herkomst van de schaaf te beoordelen. Zijn er andere merkteken op de achterkant of de bovenkant? Iets op de beitel?

De schaaf met "No 52" is gemaakt door de Duitse firme Esslinger & Abt:
https://www.holzwerken.de/museum/hersteller/esslinger.phtml
Over deze soort nummerierung heb ik op mijn blog geschreven:
https://blog.holzwerken.de/2011/07/no-hobel.html

Groetjes, Wolfgang

hoihoi

hier is een betere foto.
groetjes
Jan20190806_143027.jpg
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

Heeft er iemand tips voor leuke plekjes, dorpjes, musea in Duitsland in verband met hout en gereedschap?
ook leuke authentieke huisjes, dorpjes, musea zijn welkom.

groetjes
Jan
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Laatste tijd een beetje teveel op eBay UK geshopped, er zijn nog wat dingen onderweg, maar gisteren zijn deze bezorgd:
s-l1600.jpg
Niet goed genoeg gekeken, dus drie missen er het aandruk rondje, moet ik nog even iets op verzinnen......
Sommige zijn ook niet helemaal recht, dus misschien ga ik die nog proberen te richten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.