Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zoiets gebruik ik ook maar dan met loose zeflmaak beitelsteun afgekeken van meister Krenov die ik op de werkbank vast kan klemmen. Hij werkt inderdaad prettig maar niet snell ( een van zijn voordelen). Het enig wat ik nu zit met - en jij zou dat ook straks vinden - is die erg klein diameter van de steen waarvan je een veel te holle vouw gaan krijgen wat leidt tot veel te veel slijpen en snell verlies van je staal. Een diameter steen van rond de 200 mm met een breedte van 40 a 50 mm zou leuk zijn maar niet makkelijk te vinden die op die machine past.

De kleine diameter van de steen zie ik juist als een voordeel, ik slijp de beitels wel hol maar zelden helemaal tot het snijvlak. Alleen als ik een spijker heb geraakt slijp ik helemaal tot de snede. Ik gebruik oliestenen, een washita of hard arkansas neemt niet zo snel materiaal af dus over snel verlies van het staal maak ik mij niet zo'n zorgen. :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com

Een holle vouw kan inderdaad zijn voordelen hebben. De vraag is hoe holle?
Met de uitholling die je met de klein diameter steen maakt haal je belangrijk massa weg wat steun aan de snij geeft met gevolg dat de snij minder sterkte heeft een sneller afbrokkelt dit noemen wij, slijtage en betekent de snijkant bot is en dus moet je vaker slijpen en heb je meer verlies op termijn van je staal, wat zonde is. Met een diameter 200 steen hol je de vouw nog steeds voldoende uit, ( het maakt het vasthouden op de slijpsteen makkelijker en helpt voorkomen dat je je vouw bolle slijpt) maar minder verzwakking. Belangrijk is dat je verstaan heb over waarom de snij wordt bot om te beginnen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Deze heb ik een tijdje geleden voor 7,50 gekocht. Mechaniek werkt nog als een zonnetje.

P7150195.jpg

Inscripties: Bailey aan de ene kant en Wilson aan de andere. Blijkbaar al 2 eigenaren gehad?
P7150193.jpgP7150192.jpg

Alleen heb ik wel een vraag over het volgende: de pen van het 'schuivende' deel is echt heel erg kort. Ik kan 'm niet met een tang er uit trekken, en ook de andere pennetjes zijn daar te kort voor (plaatjes zijn klikbaar om groter te zien). Wat zouden jullie doen om 'm weer functioneel te krijgen? afvijlen en in de kolomboor nieuwe gaatjes maken? En waarvan maak je dan een nieuwe kraspen? Ben benieuwd naar jullie meningen.

P7150194.jpgP7150191.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Met een goede tang moet je de pennetjes toch er uit krijgen, om er daarna gewone spijkertjes in te zetten is m.i. niks, omdat het staal te zacht is? Misschien dunne stalen spijkertjes als vervanging?

Groet Pel.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hallo iedereen ,

Een van allerlaatste aanwinsten , een klauwhamer van " Stirrup - Brand , mooi hout voor de steel ( Hickory ) ?
Als je deze naam googeld krijg je wel een Amerikaanse verwijzing ?
Graag jullie adviezen ,

Groetjes003.jpg001.jpg004.jpg005.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Stirrup Brand was 'de' klauwhamer van de timmerman tot en met de jaren zeventig . Heb er zelf drie (eentje nog van de LTS uit 1970), maar gebruik ze nog regelmatig. De Stanley klauwhamer met stalen steel verdrong uiteindelijk wel de Stirrup Brand. Beide merken waren aan elkaar gewaagd. De Stanley was iets duurder.
Met name de betontimmerlieden en bouwplaatstimmerlieden gebruikten de Stanley klauwhamer meer.

Volgens mij is het een merk van Picard, de bekende hamerfabrikant uit Duitsland. 'Stirrup' is Duits voor 'stijgbeugel' en dat herken je in het merk. Heel soms hangt er nog een nieuw exemplaar in de gereedschappenwinkel, maar het bestaat volgens mij niet meer.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Dank voor je reactie , ik denk inderdaad dat je ze niet vaak meer gaat tegenkomen . Al bij al , mooi gereedschap .

Groetjes ,
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Wim, het waren toendertijd m.i. de beste hamers, mede ook omdat de klauw mooi rond stond, wat het uitrekken van spijkers makkelijk maakte. Als het lange kepernagels waren werd er nog een blokje hout onder gelegd. Die van mij zal ± 50 jaar oud zijn en doet nu nog vaak zijn werk, alhoewel ik in de werkplaats meestal een licht bank hamertje gebruik.

Groet Pel.

SDC11746.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Nee, stirrup is Engels voor stijgbeugel...
oké, dat had ik niet zo gauw gezien.

De hamer was ook bekend om kleine spijkers goed met de klauw te verwijderen. De klauw was nauwer dan bij een Stanley. Grote spijkers gingen met een Stanley weer beter. En de hamer had een goede balans.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Gehad van de pa van mijn vriendin , volgens hem de eerste beitel die hij kocht met een kunststof handgreep van rond 1954 . Een beitel van Berg , de 3 mm .
fullsizeoutput_60.jpgfullsizeoutput_63.jpg
Gisteren op een rommelmarkt een pomp schroevendraaier voor 2 euro , geen oude maar zag er goed uit .
fullsizeoutput_61.jpgfullsizeoutput_62.jpg
Stond daar ook nog een koffer met ongeveer 10 hamers voor 10 euro , maar heb ik niet meegenomen .
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Aangetroffen in een "emmertje gereedschap": als ik het zo bekijk een verdwaalde slagersbijl. Maar aan de mishandelingen die die heeft moeten doorstaan kan ik me niet voorstellen dat een slager hiertoe in staat is.

IMG_20170725_223733.jpg

Er staat wel een nummer op, een 6, en een merk, zo te zien FBJ.

IMG_20170725_223744.jpg

IMG_20170725_223823.jpg

Telefoon nu op advies ;)onder een hoek gehouden zodat flits wat minder stoort. Iemand een idee of dit werkelijk een houtbewerkingsbijltje is en/of het merkteken kan plaatsen?

Groet, Zaagselsnuiver
 
P

Pel

Guest
Een slagers bijl die zeer waarschijnlijk gebruikt is voor hout te kloven, of ander lomp werk waar dit gereedschap niet voor bedoeld is.

Groet Pel.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Oud schaafje Geen idee hou oud, Of wat voor een merk.
Staat op de nominatie om in de kliko te verdwijnen, of heeft iemand er belang bij?




schaaf1.jpg


schaaf2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.