Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Ziet er prima bruikbaar uit hoor. Ook de dikte van de beitel is gewoon standaard, je kan deze perfect gebruiken zo. Of een dikkere beitel zin heeft of niet, daar is nog wel wat discussie over - maar je kan hem gewoon eerst eens proberen zo.

Wel even een beetje tunen:
- de schroef waarmee de dekbeitel vastzit staat misschien iets te strak als hij niet goed doorklikt. Terugdraaien dus. En meteen een druppel olie op het scharnier achterkant dekbeitel;
- Kijken of de schaafbeitel wel scherp is (snijvlak en achterkant)
- kijken of de keerbeitel wel goed aansluit op achterkant vd beitel (geen licht zichtbaar)
- onderkant van de schaaf misschien even wat vlakken op schuurpapier op mdf/glas geplakt
- en je kan overwegen met een schuurblokje het emaille waarop de kikker rust weg te schuren. Dan heeft de kikker wat beter contact, Vlak dan meteen de onderkant vd kikker ook mee.

Er zijn mooie filmpjes op youtube ed te vinden van het opknappen van dergelijke schaven; https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk bijvoorbeeld.

Maar de belangrijkste vraag: schaaft hij niet gewoon prima in de huidige conditie? Dan kan je hem gewoon nu in gebruik nemen en altijd achteraf bedenken of je hem verder opknapt...

Hi Ron,

Handige checklist :) Ik ga ermee aan de slag. Op het eerste zicht lijkt alles redelijk in orde te zijn. Maar zoals je al zei, het goed schaven zal het belangrijkste zijn! Ik beging met een test en tune verder.

Hij ligt alvast wel goed in de hand!
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
trekmes.jpgLogo trekmes.jpg
Een oud trek/haalmes op de kop getikt voor 5 euro. Zat flink wat roest op en de zwarte lak op de handvatten was grotendeels weggebladderd. Een half uurtje later zag ie er zo uit. Het logo is denk ik een vos. Ik heb op internet wat kunnen vinden van firma JF Fuchs uit Duitsland, thans opererend vanuit Stuttgart, dus daar houd ik het voorlopig op tenzij iemand suggesties heeft natuurlijk. De 250 staat voor de breedte van de snede (250 mm).
 

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
De eerste krullen. Het geluid zit ook goed!

Gr. Bart

IMAG1355.jpg

IMAG1358.jpg

IMAG1359.jpg

edit: de eerste krullen waren met een recentere beitel. Onderstaande was met de oude die erbij zat. Schaaft zeer fijn, ondanks toch opmerkelijk dunner ze zijn. had dit niet verwacht.

IMAG1360.jpg
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Goed bezig! Dikkere beitels zijn beetje een marketing gimmick. Ze voegen niks toe, behalve dat je langer staat te slijpen. En nu heb ik me de helft van het forum op de hals gehaald met deze uitspraak :)
 
P

Pel

Guest
Mooi krullen Bart, daar heb je een heel goede schaaf aan, en dat voor €60 dat is tie zeker waard. @BossyRangs Stijn, ik laat me niet uit de tent lokken:p

Groet Pel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Deze kwam mijn vrouw tegen bij de kringloop voor 5€
Kan iemand iets vertellen over de leeftijd van deze schaaf
Mvg Leroy 7436DD01-4206-48B5-B135-2F9CE4231678.jpg5C957F0B-EB66-4A65-868A-295690BF343C.jpgF12B4BF3-1E58-4C27-A55A-03FCEFD16B31.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hij kan zeker nog een mensen leven mee de beitel is denk ik vandaag voor de tweede keer geslepen de eerste keer was in de fabriek
Valt wel op dat de beitel dikker is dan die van Stanley ook de keer beitel
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

weet er iemand iets meer over het schavenmark vgm? made in belgium, met molen op de achtergrond?
wie kan me iets meer geschiedenis bijbrengen over dit merk?
2018-01-22.jpg

mvg
Jan
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Nooitgedagt stalen schaven heb ik tot begin jaren tachtig (+/-) in de betere gereedschapszaak zien liggen. Leek erg veel op Stanley nr. 4, was een slagje goedkoper. Ik ken timmerlieden die hem hadden en hij deed niet onder van de Stanley nr. 4.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Een oud trek/haalmes op de kop getikt voor 5 euro. Zat flink wat roest op en de zwarte lak op de handvatten was grotendeels weggebladderd. Een half uurtje later zag ie er zo uit. Het logo is denk ik een vos. Ik heb op internet wat kunnen vinden van firma JF Fuchs uit Duitsland, thans opererend vanuit Stuttgart, dus daar houd ik het voorlopig op tenzij iemand suggesties heeft natuurlijk. De 250 staat voor de breedte van de snede (250 mm).

Dat dacht ik ook, dat een vos op een trekmes betekent, dat het gemaakt is door J. Fr. Fuchs in Cannstatt. Maar nu heb ik een advertentie (1924) gevonden van een andere firma, die ook een vos als merkteken gebruikte en ook haalmessen maakte. Dit teken lijkt hetzelfde te zijn als dat op jouw haalmes.

Wolfgang

buschhaus_hw_anzeige_1924_g.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
@Wolfgang, Ken jij het merkteken ASR op het mijne toevallig ook?daarnaast ben ik ook nog steeds op zoek naar de makelij van die 2 oude schaven (lijkt erop dat ze van rond 1800 ziijn) de keg heeft onderstaand kenmerk:
20180113_132044.jpg20180113_132036.jpg
De beitels zijn van John Green makelij uit ongeveer 1739-1779 en de vorm van de "voorduwer" (zoals ik het maar ff noem) is alleen op schaven van 1760-1810 terug gezien.
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Dat dacht ik ook, dat een vos op een trekmes betekent, dat het gemaakt is door J. Fr. Fuchs in Cannstatt. Maar nu heb ik een advertentie (1924) gevonden van een andere firma, die ook een vos als merkteken gebruikte en ook haalmessen maakte. Dit teken lijkt hetzelfde te zijn als dat op jouw haalmes.

Wolfgang

buschhaus_hw_anzeige_1924_g.jpg

Ha Wolfgang, mooi speurwerk. Het lijkt inderdaad meer op deze dan op die van JF Fuchs. Goeie site trouwens, holzwerken.de, toegevoegd aan mijn favorieten! Dank :)
 

wjordan

Actieve deelnemer
@Wolfgang, Ken jij het merkteken ASR op het mijne toevallig ook?daarnaast ben ik ook nog steeds op zoek naar de makelij van die 2 oude schaven (lijkt erop dat ze van rond 1800 ziijn) de keg heeft onderstaand kenmerk:

De beitels zijn van John Green makelij uit ongeveer 1739-1779 en de vorm van de "voorduwer" (zoals ik het maar ff noem) is alleen op schaven van 1760-1810 terug gezien.

Nee hoor, geen idee.

Op zoek naar de Belgische maker of handelaar VGM heb ik een deerde exemplaar van jouw Engels-Nederlandse schaven gevonden:
http://www.forum-outils-anciens.com/t2360-rabot.htm?start=17

Veel vraagen, geen antwoord.

Wolfgang
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@fantic,

ik heb ook een schaaf met dezelfde eigenschappen
bij mij zit er een zweedse beitel in

IMG_9105.jpgIMG_9108.jpgIMG_9106.jpgIMG_9107.jpg
uit welke tijd zou ik niet weten
wat me wel opvalt dat het erg lekker vastpakt
 

Bijlagen

  • IMG_9109.jpg
    IMG_9109.jpg
    92 KB · Weergaven: 324

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.