Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
in een kliko, wel oppassen dat je niet de verkeerde aan de weg zet.:)
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
o,..dus jij was mij voor, ik wilde ook bieden op de rest van wat zij verkochten, maar zonder de klemmen niet meer interessant.

Maar goed, ontroesten, was je vraag, nou gewoon meerdere op een vullis zak leggen, en met een kwast insmeren met schoonmaak azijn,(ALDI 5 liter 1,99) binnen één a twee dagen afborstelen met een staalborstel zijn ze schoon!

Schoonmaak-azijn heeft een voordeel over citroenzuur dat de zuren in de azijn sterker zijn dan die van de citroenzuur, wel schoonmaak azijn gebruiken omdat de zuren in de schoonmaak-azijn ook sterker zijn dan in tafelazijn!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Twéé beitels gekocht voor €5 totaal.
Een steekbeitel van 40mm breed en één andere bijtel, waar ik die voor kan gebruiken weet ik niet.
Is 600mm lang en 60mm breed op het snijvlak.
Het snijvlak is iets afgerond, kan ook verkeerd geslepen zijn natuurlijk.
Het handvat staat iets schuin ten opzichte van het ijzer.
Wie weet wat meer?

IMGP0926.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Met een paar vrienden zijn we naar vlooienmarkt de Toekomst in Kiel-Windeweer geweest zondag. Zij hadden maar 1 ding gekocht en ik heb weer een bultje objecten aan mn verzameling toegevoegd.
2 turnus 80cm lijmklemmen!
een scheef raar houten hamer
lange houtboren

Maar dat gele meet instrument, wie weet hoe ik dat moet gebruiken?

IMG_2993.jpg
groetn Blom
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De Haan, de term molenmakersbeitel komt als eerste bij me op. Zeg maar een beitel voor het grote werk. Die iets scheve stand van het handvat kan je wel weer terug buigen, want daarboven is het staal zacht.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo de Haan

Dit is een korte beitel met lange steel om hardhout(eiken) mee te ontschorsen, veel gebruikt bij houtzagerijen en houtkappen in de bossen.
en die kromme stand is juist goed moet zelfs iets meer zijn dan steek je van je af en niet in je been.
De steel moet ongeveer 70cm lang zijn, en klein beetje rond geslepen zijn.
Mooie beitel, denk Frans, heet geloof ik een slis of slijs.
groet
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@De Haan: eenzelfde beitel heb ik dit voorjaar gescoord, zie pagina 31 van dit draadje. Ik heb hem geslepen als een steekbeitel en er een steel van 80 cm aangezet uit kastanjehout, dat werkte erg lekker op grote balken, je duwt met je schouder waardoor je goed gedoseerd kracht kan zetten. Die steel is inmiddels weer ter ziele, ik moet nodg een stuk essen scoren om een nieuwe te maken. Bij mij stond er een merkje op de beitel "Joh. MullerXX" waarbij de XX staat voor twee onleesbare letters cijfers.

@Blom3dd: dat meetinstrumentje is verdraaid handig bij het opmeten van zaken met veel ongelijke hoeken. Is bij een aantal DHZ zaken (Gamma en Praxis hebben ze nog) verkrijgbaar met een uitgebreide handleiding op de verpakking. Ik zal eens kijken of ik die nog heb liggen, dan post ik hem wel hier. Ooit gekocht voor het opmeten van de vorm van te kappen steentjes in een aparte betontegeltuin, je kan er heel snel hoeken mee opnemen en weer vastleggen op de te kappen steen. In één keer de goede vorm en maat! Dat werkt natuurlijk ook goed op hout en vooral plaatmateriaal!

Groet, Rob.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
heckemann die beitel van jou is een steekbeitel, overigens wel een mooie aanwinst!!

van de Haan is geheel anders! ik begrijp de verwarring want de beitel hoort 1 keer zo lang te zijn.


ik heb van beide beitels meerdere in mijn bezit gehad en nog steeds verzamel ik deze graag, er komen steeds meer van dit soort vrij, daar de balk en skelet bouw over is, denk aan de oude boerderijen, vooral in noord-holland
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zo gebruik ik hem ook, werkt prima (zolang er een handvat aan zit natuurlijk :rolleyes:) Ben er ook erg blij mee, want er is moeilijk aan te komen en voor groot werk is het een fijn ding.

Wat is volgens jou het fundamentele verschil tussen de beitels? De wijze van slijpen? Wat bedoel je met "de beitel hoort 1 keer zo lag te zijn"?

Groet, Rob.


heckemann die beitel van jou is een steekbeitel, overigens wel een mooie aanwinst!!

van de Haan is geheel anders! ik begrijp de verwarring want de beitel hoort 1 keer zo lang te zijn.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo rob

Het ijzer van de beitel hoort ongeveer 40 cm lang te zijn op de foto van hem lijkt hij veel korter (ongeveer 10 tot 15 cm) op geslepen!!
Marco
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Dus steel moet ongeveer 80cm zijn en de snijkant moet iets rond zijn.
Ik had al het idee dat de originele steel er niet aanzat.
Hopelijk heb ik nog een gebroken spa/schopsteel staan, kan die mooi uit gemaakt worden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dus steel moet ongeveer 80cm zijn en de snijkant moet iets rond zijn.
Ik had al het idee dat de originele steel er niet aanzat.
Hopelijk heb ik nog een gebroken spa/schopsteel staan, kan die mooi uit gemaakt worden.

Een rechte spasteel is een goed idee! Dan kan je die heel mooi in je schouder zetten, clever bedacht, ga ik ook doen!

Groet, Rob.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
voor de liefhebber en de haan natuurlijk, een tekening van een slick dit is de gebevelde uitvoering log-cabin-woodworking-tools.jpg
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
DE haan NEEN zoals ik al aangaf is op de tekening een gebevelden uitvoering, en jij hebt een vierkante conische uitvoering speciaal om hen iets rond te kunnen slijpen om een betere snij beweging te maken,de tekening is om ongeveer "" aan te geven hoe hij er nieuw uitzag, ben bang dat als jij gaat slijpen de beitel geen ""stand meer hebt" omdat hij erg aan de korte kant is en niet meer het geharde deel bezit

Heckermann heeft de uitvoering op de tekening, ongeveer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.