Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

tuoh

Oud hout
In tegenstelling met wat je ziet in het filmpje word met een "Goosewing" onder een hoek van 45° met de vezel gewerkt. Er word ook niet echt mee gehakt maar er word eerder een schaafbeweging mee uitgevoerd. De snede moet vlijmscherp zijn of het resultaat trekt nergens op. Dat word komende weken nog wat oefenen om de beweging vlot uit te voeren.

Als je de beslagbijl in het echt wil zien, altijd welkom op de CNR werf in Rupelmonde, ben daar elke zaterdag.

Met nieuwe batterijen in de weegschaal kom ik op een gewicht van 2,73kg voor de kop. Het gewicht doet het merendeel van de klus, de rest is voor de hakker van dienst:D



Mvg,

André
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb hier het broertje van André zijn beslagbijl, een linkse rakker. Maar 2 pond en 10" groot . Vermoedelijk ooit als koevoet gebruikt want de punt is 5 mm uit de lijn. Dus ik zit met mijn twijfels: koud hameren , een smid vinden en warm hameren en weer harden.

DSC00545.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wel interessant allemaal. Al zie ik mezelf niet zo authentiek bezig gaan :) Ik heb vanmiddag dat filmpje en andere bekeken. Kwam nog een bijl tegen die ik ook heb liggen. Wist niet eens dat het een houtbewerkingsding was, ik gebruik hem om mortel van stenen te bikken :rolleyes:
Hoe heet zo'n ding en wat voor een steel hoort eraan?
DSCF9317k.jpg
DSCF9318k.jpg
 

tuoh

Oud hout
Nee, nee, nee, dat is een echte dissel. Slagvlak achteraan, de vouw langs de binnenzijde, en een mooie curve in het blad, 100% zeker een houtdissel.

Daar hoort normaal gezien een steel in van een 700 à 750mm lengte ongeveer, waarom die lengte? Bij het werken ermee sta je op het werkstuk, de steel heb je achteraan vast, en je steunt een hand tegen de knie, daar ligt dan het scharnierpunt van je swing;)
De opening in de dissel is taps, boven groter dan onderaan, de steel word van boven in de dissel geschoven en licht aangetikt. Bij sommige dissels zit de steel anders vast, daar is één zijde van het taps toelopende uiteinde recht geschaafd, eens in het ijzer word daar dan een aparte wig bij geklopt.

Aanscherpen, een steel erin en je kan gaan disselen:D


Mvg,

André
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik dacht eerder ook aan een stratenmakershamer. Er zijn er meer die dit denken, zie deze ad. Ik zal er eens een steel bij zoeken. Die mag gewoon recht zijn (kloofbijlsteel), of hoort er net als bij een andere bijl een bepaalde curve in? Al denk ik niet dat ik het ooit zelf ga gebruiken waar het voor bedoeld is. Het werkte wel goed om stenen ermee af te bikken :)
 

tuoh

Oud hout
In een dissel hoort meestal een steel met een ferme enkelvoudige curve. Soms kom je echter ook dissels tegen met een rechte steel, maar die zijn eerder zeldzaam.
Ik heb drie dissels, twee met een gekromde steel en eentje met een recht exemplaar. qua werken maakt het niks uit. Maar een dissel die gesmeed is om een gekromde steel te krijgen kan je niet uitrusten met een rechte, de snijhoek klopt dan niet meer.


Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vermoedelijk plaats ik dan wel eerst een langere steel, word mijn bereik groter.
Meh, voor gebruik als wapen kan je beter geen gedraaid blad hebben. Te onhandig om een harnas goed te raken en als je blad afketst ben je de controle over je bijl kwijt. Sowieso heb je tegen een harnas meer aan een hamer dan aan een bijl.
 
D

DervishD

Guest
Ik kan van iemand een oude Stanley 4 1/2 C (geribde zool) met extra zwaar gietwerk uit de jaren 40/50 kopen (exacte bouwjaar is niet bekend). De zool en zijkanten zijn 6mm dik en het ding weegt dus ook een dikke 2 kilo. Op zich is het voor mij een ideale schaaf want ik heb een voorkeur voor geribde zolen en het extra gewicht vind ik ook wel fijn. Misschien een vervangingsbeitel van LN er in en dan is het een super schaaf. Maar eens kijken wat ik doe.
 
D

DervishD

Guest
Ik werk veel met teak en iroko en ik vind persoonlijk dat een geribde zool daar wat makkelijker over glijdt.
 
D

DervishD

Guest
De koop van die Stanley 4 1/2 C is niet doorgegaan omdat ik gisteravond een ontzettend leuke verrassing heb gekregen. Ik werd gebeld door een kennis, die kennis heeft weer een vriend en de grootvader van die vriend is niet zo lang geleden overleden. Bij het leeghalen van het huis en de schuur kwam die vriend een hele oude Stanley Bedrock 604 C tegen. Ik heb ooit eens een zeilbootje voor hem gerepareerd en hij wist dus dat ik scheepstimmerman ben en daarom dacht hij dat het wel wat voor mij zou zijn. Ik gisteravond dus om 22:00 uur naar hem toe om dat ding te bekijken en hij wist me te vertellen dat zijn overgrootvader de schaaf oorspronkelijk heeft gekocht en later aan zijn grootvader heeft gegeven. Ik vroeg hem wat hij er voor wilde hebben maar ik mocht de schaaf zo meenemen. Zijn overgroot en grootvader waren de laatste timmermannen in de familie en hij had liever dat de schaaf dan naar iemand als mij gaat. De staat waarin de schaaf verkeerd is uitzonderlijk goed voor een exemplaar uit de jaren 20 (ff opgezocht met Google). Er zit geen noemenswaardige roest op, de handvaten zijn nog goed en de zwarte verf is ook nog goed. Alleen op de richel achter de knop is wat verf afgebladderd. De reden dat de schaaf in zo'n goede staat verkeerd is omdat deze al tientallen jaren opgerold in een aantal doeken in een houten kist in een droge schuur heeft gelegen. Het is dus alleen een kwestie van goed schoonmaken, de zool even snel vlakken en hier en daar een paar drupjes olie. Dan nog ff het handvat en de knop schuren en opnieuw lakken en that's it.
 

Bijlagen

  • bedrock-1.jpg
    bedrock-1.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 619
  • bedrock-2.jpg
    bedrock-2.jpg
    38 KB · Weergaven: 620

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.