Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Dat lijkt me sterk want deze winkel verkoopt deze oirenomis alleen per stuk of als 10-delige set. Weet je zeker dat je dezelfde beitels hebt? Dat lijkt me namelijk niet erg waarschijnlijk.

Dit prachtige steentje komt ook van Yahoo auctions, gisteren opgehaald van het postkantoor. Het is de zachtste suita die ik tot nu toe heb gebruikt maar vraag me niet van welke mijn het afkomstig is. Qua finish zit deze in het 12.000 grit bereik.

20180927_175136.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag ontvangen!! een Record 4 1/2 met Samoerai schaafmes en een Clifton keerbeitel. Door ruiling verkregen met forumlid Rube.
Ben er blij mee een 4 1/2 had ik nog niet en het schaafmes leek mij wel bijzonder zal over enige tijd mijn bevindingen posten.

IMG_6069.jpg

IMG_6070.jpg

IMG_6071.jpg

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Afgelopen weekend wat mooie gereedschappen gescoord op de antieke gereedschapsbeurs in Uchelen.
Hier een Stanley blokschaafje #15 met verstelbare mond en type 2 dekbeitel met 4 patent data uit 1885 op de laterale boom even gebruiksklaar gemaakt wat een prachtschaafje en een mooi patina.

IMG_6135.jpg

IMG_6136.jpg

En een mooi sponningschaafje rond 1860 beitel was volledig op dus een oude nieuwe op maat gemaakt en de keg(niet origineel) vervangen door een keg van Coromandel.

IMG_6127.jpg

IMG_6128.jpg

IMG_6130.jpg

IMG_6134.jpg


groetnis,

Roeland
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

in het een tijdje geleden in een winkeltje dat stopte deze Nooitgedagt beitel gevonden.
voor een spotprijs van net geen 5€, was 50% op alles.

heeft iemand een idee uit welke periode (jaren 80 of 90) deze beitel is?
met vriendelijke groetjes
Jan Mangelschots
20181018_171543.jpg

- - - Updated - - -

hoi allemaal

in het een tijdje geleden in een winkeltje dat stopte deze Nooitgedagt beitel gevonden.
voor een spotprijs van net geen 5€, was 50% op alles.

heeft iemand een idee uit welke periode (jaren 80 of 90) deze beitel is?
met vriendelijke groetjes
Jan Mangelschots
20181018_171543.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Nooitgedagt had diverse lijnen. Twee belangrijke waren die met het houten handvat en deze met kunststof handvat. Deze twee lijnen waren tot het laatste moment te koop. Als ik het goed heb was het in 2003 over.
 
P

Pel

Guest
Als ze geen geharde tanden heeft dus herslijpbaar is, dan is dat m.i. een spotprijs.

Groet Pel.
 

D.Zanten

Nieuw lid
19 apr 2016
8
0
Schuilenburg, Amersfoort
Die chinezen timmeren nogal aan de weg tegenwoordig. Peaktool, Luban, Quansheng en nog wat merken komen allemaal uit dezelfde fabriek. Basic in vorm en techniek, maar van een prima kwaliteit. Het lijkt er op dat daar ook een steeds betere kwaliteit materiaal nagestreefd word.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Als ze geen geharde tanden heeft dus herslijpbaar is, dan is dat m.i. een spotprijs.

Groet Pel.
Hoe kun je zien of het herslijpbare tanden zijn ipv geharde?

Toch handig om te weten of je een oude zaag die je tegenkomt in de kringloop nog kunt slijpen.
 
P

Pel

Guest
Oude zagen kun je meestal nog wel slijpen, maar nieuwe zagen met blauwe geharde tanden kun je niet met een vijl slijpen. Soms wordt er met een dremel wat aan die blauwe tanden geslepen, maar of dat zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Hoe kun je zien of het herslijpbare tanden zijn ipv geharde?

Toch handig om te weten of je een oude zaag die je tegenkomt in de kringloop nog kunt slijpen.

Heel grof gezegd zijn de meeste zagen met een houten handvat herslijpbaar. Er zijn hierop best wel een paar uitzonderingen hoor. Verder kan je een vijltje meenemen en de laatste tand een keer vijlen. Als je een keer een gehard blad hebt gevijld (de vijl glijdt er overheen) en daarna een vijlbare zaag weet je meteen het verschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.