Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Vanmorgen op de vrijmarkt, een Disston D-8, 26", 6 tpi, uit de periode 1917 -1940, gebaseerd op het medaljon. Vanmiddag ontroest en schoongemaakt, nu alleen nog slijpen en zetten.

20180427_162122.jpg

[Edit] Er is bijna niets over van de ets helaas, maar dat wat er nog is lijkt er op te wijzen dat deze zaag van voor de producktlijnwijziging van 1928 is.
(Bron: http://www.disstonianinstitute.com/medv2.html)
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Vanmorgen op de vrijmarkt, een Disston D-8, 26", 6 tpi, uit de periode 1917 -1940, gebaseerd op het medaljon. Vanmiddag ontroest en schoongemaakt, nu alleen nog slijpen en zetten.

Bekijk bijlage 76590

[Edit] Er is bijna niets over van de ets helaas, maar dat wat er nog is lijkt er op te wijzen dat deze zaag van voor de producktlijnwijziging van 1928 is.
(Bron: http://www.disstonianinstitute.com/medv2.html)

Mooi resultaat en mooi opgeknapt. Als ik het zo zie is de tandlijn hol, terwijl het feitelijk iets bol moet zijn. Maar hij moet minimaal recht lopen. Dat 'recht vijlen, zou ik voornamelijk aan het achtereind doen, omdat bij de voorkant hij al aardig weg is gevijld.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Mooi resultaat en mooi opgeknapt. Als ik het zo zie is de tandlijn hol, terwijl het feitelijk iets bol moet zijn. Maar hij moet minimaal recht lopen. Dat 'recht vijlen, zou ik voornamelijk aan het achtereind doen, omdat bij de voorkant hij al aardig weg is gevijld.
Klopt, hij is inderdaad wat hol, was me ook al opgevallen. Ga ik wat aan doen :)
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Klopt, hij is inderdaad wat hol, was me ook al opgevallen. Ga ik wat aan doen :)

Vandaag de restauratie afgemaakt. Ik moest aan de achterzijde (bij het handvat) de bestaande tanden meer dan volledig wegvijlen. Toen ze bijna weg waren, het blad met een ijzerzaag ingezaagd op de plekken waar de nieuwe tanden gevijld moesten worden (a la Paul Sellers) om te juiste plekken te houden en het de vijl wat makkelijker te maken. Ontkwam er helaas niet aan ook van de laatste 4 cm aan de voorkant een millimeter weg te halen.

Hij zaagt nu weer prachtig, moet alleen nog aan de lengte wennen, nog nooit zo'n lange zaag gehad.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Hij zaagt nu weer prachtig, moet alleen nog aan de lengte wennen, nog nooit zo'n lange zaag gehad.

Goed werk. Het is een zeer goede zaag, de D8. Timmerlieden gebruikten hem ook. Hoewel in de VS meer typen Disston werd verkocht, bleef het in NL meestal beperkt tot de D8. Zelf heb ik nog een D8 uit de jaren vijftig, waar nog nooit mee is gezaagd.

20180420_215517 (Small).jpg
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Even een vraagje: laatst heb ik in een kringloop een paar beitels, schaven en vijlen op de kop getikt. Ze lagen daar voor letterlijk een paar cent en het leek me leuk om daar eens wat mee te doen.

Nu kan ik natuurlijk de staalborstel erop zetten ;) maar er zal vast een liefelijkere methode zijn om het ijzer weer te verjongen. Een nachtje in het azijn, en dan .. ? Of op een andere manier?
 

Eavdijk

Nieuw lid
21 nov 2017
2
0
Hoi, ik heb onlangs een doos oud gereedschap gekocht op marktplaats. Daar zat deze beitel bij. Het merk ‘double bullock’ is van de firma lohman & co, maar Meer info heb ik niet kunnen vinden. Heeft iemand enig idee waar deze beitel voor dient?
Groet, eelke



8C020707-1E70-4340-92C6-B81D423D3696.jpg5FBA64D0-2C51-44A7-AA1E-54CE5263128E.jpg80708DB1-9DBD-4A77-92A7-EB757E64CCA4.jpg

- - - Updated - - -

Hoi, ik heb onlangs een doos oud gereedschap gekocht op marktplaats. Daar zat deze beitel bij. Het merk ‘double bullock’ is van de firma lohman & co, maar Meer info heb ik niet kunnen vinden. Heeft iemand enig idee waar deze beitel voor dient?
Groet, eelke



8C020707-1E70-4340-92C6-B81D423D3696.jpg5FBA64D0-2C51-44A7-AA1E-54CE5263128E.jpg80708DB1-9DBD-4A77-92A7-EB757E64CCA4.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Deze beitel lijkt mij om op de hoek hout weg te halen , omdat deze zo te zien op 90 graden is geslepen .
Is de onderzijde vlak of iets gebogen , een vlakke volgens mij om pennen ( pen / gat ) af te werken .
Maar er zijn anderen die het beter weten als mij .

Groeten Willem
 
P

Pel

Guest
Ik dacht een kanaalbeitel, maar waar hij voor gebruikt werd weet ik niet, waarschijnlijk in de beroepen wagenwiel makers of kuipers, een timmerman had zo'n beitel niet.

Groet Pel.
 

Eavdijk

Nieuw lid
21 nov 2017
2
0
Bedankt voor de tips. Heb er uiteindelijk iets over gevonden. Het is een mes/beitel die gebruikt wordt om bast van een rubberboom te snijden: https://cooperstoolmuseum.com/timber-scribes-rubber-tapping-knives/
Op internet staat 1 catalogus van lohman&co gereedschap van voor wo2 met een heel hoofdstuk over rubber aftap gereedschap. deze stond er helaas nog niet tussen, dus niet te dateren?
mocht iemand deze leuk vinden voor de verzameling dan hoor ik het graag. Gr eelke
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
MEMO schaaf (made in Sweden)

Ik heb een oude MEMO schaaf gekregen van mijn pa en die wil ik graag schoonmaken en slijpen, maar ik heb er de ballen verstand van. Heeft iemand een handleiding of tips over hoe je zo'n ding uitelkaar haalt?
En hoe kan ik hem het beste restaureren? Er zit bv. wat roest op de zijkanten en op het loopvlak.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Vandaag even op de rommelmarkt geweest en weer wat leuks gescoord16C2A7AB-899D-4B10-B047-351BF19DA4E0.jpgmvg Leroy
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

ik heb even wat hulp nodig bij het dateren van deze nooitgedagt schaaf.
ik heb deze schaaf gekregen van kennissen, daar hing deze tegen de muur al decoratie.
jammer genoeg is de heer des huizen er met de verfborstel over gegaan tijdens het schilderen van de ramen.

graag had ik geweten hoe oud deze schaaf is .

verder ga ik de schaaf proper te maken met spiritus en dan in de gekookte lijn olie te zetten.

mvg
Jan


20180809_205721.jpg20180809_205708.jpg20180809_205602.jpg
 
P

Pel

Guest
Een profielschaaf van ik denk Nooitgedagt, kan van laat 1800 zijn of begin 1900 is niet te schatten, hij is m.i. het opknappen niet waard, hij zit vol wormsteek en het profiel van de schaaf is vergaan.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb het bericht van Samwise over de Nooitgedagt Combinatieschaaf verplaatst naar een afzonderlijk topic in dit forum. Het is een zodanig interessant onderwerp dat het zo beter tot zijn recht komt. Voor toekomstige zoekers naar (delen) van dit inderwerp is het dan ook overzichtelijker. Dat is overigens ook tegelijk het nadeel van het andere verzameltopic, voor een korte melding wel leuk, maar met uitgebreide informatie over een onderwerp minder geschikt.

Fons
 
Laatst bewerkt:

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Rechtstreeks uit Japan, een 10-delige set oirenomis. Dit is de 36mm beitel. Voor degenen die bekend zijn met het fameuze merk Kiyotada, deze zijn bijna zo goed. Kiyotada is iets taaier maar het verschil is klein. De snijlaag is shirogami-ichi-go gehard tot 66HRC, volle hardheid dus, en tot in perfectie hittebehandeld. Er zijn nog een paar (bejaarde) beitelsmeden in Japan die deze kwaliteit kunnen leveren en de maker van deze beitels is daar één van.
jindaiko1.jpgjindaiko2.jpg

En natuurlijk moet daar een mooie Ohira suita bij. Soms kun je op Yahoo Japan Auctions leuke dingen vinden.
ohira2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.