Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Het komt niet van een rommelmarkt maar van een groothandel hier in de buurt . Zij leveren alles voor defensie en oude voorraden kopen ze op en verkopen ze weer .
De zagen zijn nieuw en niet gehard dus herslijpbaar . Er zijn er nog 4 te koop .

Willem
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Van Eldik in Ter Aar zeker?

http://www.vaneldik.com/

Zijn ook eigenaar van Magema, en leveren Lista kasten en gereedschap nieuw aan Defensie en KLM.
Ik snuffel daar ook wel eens, maar gebruikt gereedschap is vaak behoorlijk gebruikt en daar vragen ze te veel voor. Vooral op de koopjes letten dus!
 
P

Pel

Guest
Het zijn meestal Franse schaven Jan, waar soms de naam van de stad waar ze gemaakt zijn op staat. Comier is een houtsoort Jan, je spreekt het uit als cormjee, waar vroeger gereedschappen van werden gemaakt, tegenwoordig alleen nog muziek instrumenten het hout is erg schaars daarom ook behoorlijk prijzig.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik heb deze oude schaaf hier liggen, welke de vorige bewoner achtergelaten heeft.
Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Helaas ontbreekt de schroef, kan iemand mij vertellen of deze nog ergens te krijgen zijn?

IMG_20181101_000739.jpg
IMG_20181101_000800.jpg
IMG_20181101_000820.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Schroef moet nog te krijgen zijn. Geen idee waar. Ik ben zelf net een schroef verloren...

Hier een doos met gereedschap voor 30 euro gekocht. Ik kreeg een tip met de link van iemand. Wat manuele houtboren, wat oude houten schaven, 2 kleine goedkope schaafjes, een guts (joepie) en een Stanley schaaf. Ik was direct enthousiast toen ik de Stanley schaaf zag. Is blijkbaar een "ype 19 Stanley Bailey Hand Plane (1948-1961)"
Deze website stelt je vragen, om dan te zeggen welk type het is https://woodandshop.com/identify-stanley-hand-plane-age-type-study/

2018-11-03%2012.32.30.jpg
 
P

Pel

Guest

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ga ik doen, dankje Pel!
Ik heb intussen nog een andere schaaf gevonden, dus eerdaags die schroef ook eens proberen, dan heb ik wellicht een voorbeeld :D
 
Laatst bewerkt:

Olmpje

Nieuw lid
27 jan 2011
1
0
Een vraagje:

Lang geleden is met dit onderwerp een langlopend project gestart, en uiteindelijk ook weer gesloten. Ik wil het eigenlijk weer nieuw leven inblazen.( sorry Baas ik kon het niet laten) Mijn interesse gaat uit naar nieuwe oudjes. Ik ben nieuwsgierig naar de opknappers, de 2e handsjes en de rommelmarkt aanwinsten. Er is heel veel 'oud"gereedschap te vinden waar de kwaliteit huizenhoog uitsteekt boven dat wat je nu nieuw koopt. Voor een paar knaken koop je juweeltjes die met een beetje werk weer helemaal up to date hebt. Als je iets plaatst vertel dan ook hoe je het hebt opgeknapt. Dit kan voor de nieuw lezers een bron van informatie worden. Oud gereedschap, een schat voor de toekomst. Hier dus alleen de 2e handsjes en de vondsten.

Hartelijke groet Hugo

Hallo beste mensen,
Kan iemand mij aanwijzingen geven hoe ik hier een vraag stel en hoe ik er foto's bijvoeg?
Bij voorbaat dank.
Mvg. Ed.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo beste mensen,
Kan iemand mij aanwijzingen geven hoe ik hier een vraag stel en hoe ik er foto's bijvoeg?
Bij voorbaat dank.
Mvg. Ed.

De vraag is je gelukt!
Een nieuw topic start je door eerst naar het juiste subforum te gaan, en dan bovenaan op de grote oranje knop te drukken met: + Plaats nieuw Onderwerp.

Foto's kan je plaatsen door op het foto-icoontje te drukken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Een paar beiteltjes gescoord op een rommelmarkt, van onbekende afkomst. De brede is iig made in China en na het citroenzuurbadje wel wat aangetast helaas, vooral de achterkant. Heb er nog wat werk aan, maar ik ben tevreden met het ontroesten op deze manier!

De rest op de laatste foto is nieuw: de Narex 3 mm en de Veritas miniaturen (kadootje van m'n lief). Die laatste maken hebberig en ik zie een nieuwe verzameling aankomen!... :)

2.jpg

1.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Blokschaaf beitel

Ik kwam nog een beitel voor een schaaf tegen, zwart gespoten, maar met nog wel een prijssticker erop.
Aan de kop te zien was deze gebruikt in een houten blokschaaf.
beitel-prijs.jpg
Bekend logo
beitel-logo.jpg
Een tijdje liggen weken in een badje van citroenzuur en de roest en de zwarte verf waren er bijna af.
Nu viel het pas op, een opgelegde beitel
beitel-zijkant.jpg
Had ik er meteen een toepassing voor, van mijn stalen darex nr 4 is de beitel niet van echt goede kwaliteit, er blijven stukjes uit de vouw breken.
Helemaal vlak is deze nog niet, maar tot net achter de vouw wel.
beitel-geslepen.jpg
beitel-verschil.jpg
Tja, en toen viel het mij pas op, zoek de verschillen...
En vervolgens paste de vervanger ook niet door de mond van de schaaf, ook niet na het verzetten van de kikker.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi Ronald L

van Nooitgedagt kom je vaker zwart gelakte schaafbeitels tegen, waarom ze dit deden weet ik niet.
misschien weet iemand anders waarom ze dit deden?

leuk dat je hebt geprobeerd deze beitel een nieuw leven te geven, wie weet vind je er binnenkort wel een leuke schaaf voor.

groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.