Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Tips zijn welkom!!!
jan

Poedercoaten zou een goede oplossing zijn (misschien eerst laten stralen). En anders een harde coating. Ook zou ik even andere slotbouten en moeren kopen. :D Wel van een degelijke kwaliteit als je ze kan krijgen, je wilt niet dat ze vervormen zoals bijvoorbeeld die van Toolstation eigen merk.

Gave vondst trouwens! :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Alle standaard slotbouten zijn 4.6 dus zacht staal. Vervormen is beter dan breken. Je kan er ook hammerite op smeren. Mooi spul trouwens. .
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik vraag me af uit welk soort staal de haken zijn gemaakt...
Aan de verwering van de stelen te zien moeten deze kantelhaken lang in vochtige omstandigheden gestaan hebben,
en toch zijn de punten van de haken vlijmscherp, die zit zo door je vel heel...
het staal heeft een diep grijze kleur.
heeft er iemand notie van het harden van ijzer of staal?
 
P

Pel

Guest
Mooie haken Jan, het zijn zo te zien haken die in de productie zijn gemaakt, hoeft kwalitatief echt niet mindere kwaliteit te zijn. Ik zou ze gewoon met olie behandelen, ik weet niet of je ze gaat gebruiken, dan zou ik ze na gebruik in de olie zetten.

Groet Pel.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
nieuwste aanwinsten

Stanley Bailey no 6 en no 7, kirschen beitels voor ww2 16mm, 20mm, 26mm en 30mm
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Ik kan me goed voorstellen dat het werken met een nieuw haalmes in droog hard hout niet meevalt
Probeer eens een stukje vers hout

is reactie of bijlsteel, haalmes en schaafpaard

Groeten
Gerrit
 

nIQ

Nieuw lid
19 feb 2016
3
0
Hallo Allemaal, ik ben nieuw hier en heb na een half uurtje rond lezen al heel wat opgestoken. Ik heb heb men liefde voor hout opgedaan tijdens mijn studies beeldhouwen. Nu herstel ik al 10 jaar houtschades aan speakerkasten voor mijn dagelijks brood. In men vrije tijd en in mijn verbouwing hou ik me nog met houtbewerking bezig. Onlangs kocht ik een 40 tal houten schaven voor 50€ waarvan er al een 5 tal in gebruik zijn https://www.instagram.com/p/938nqHPCVn/
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Screen Shot 2016-02-14 at 10.28.13.jpg
Geen koopje, maar kon het toch niet laten om deze prachtige no.7 te kopen bij Ducotools. Schaaft nog niet zo soepel als mijn nr.6, waarschijnlijk moet ik de onderkant nog even vlakken. Erg relaxt, kan mijn nr. 6 voorlopig gaan dienen als voorloper want een no.5 heb ik ook nog niet.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Da's een knappe schaaf! :) Maak je zoveel grote werkstukken eigenlijk, dat je die nodig hebt? Ik heb zelf een no6 (geloof ik), maar die had ik alleen maar echt nodig bij het schaven van de funderingsbalken voor m'n schuur. Verder kom ik ook een heel eind met m'n no4.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo Allemaal, ik ben nieuw hier en heb na een half uurtje rond lezen al heel wat opgestoken. Ik heb heb men liefde voor hout opgedaan tijdens mijn studies beeldhouwen. Nu herstel ik al 10 jaar houtschades aan speakerkasten voor mijn dagelijks brood. In men vrije tijd en in mijn verbouwing hou ik me nog met houtbewerking bezig. Onlangs kocht ik een 40 tal houten schaven voor 50€ waarvan er al een 5 tal in gebruik zijn https://www.instagram.com/p/938nqHPCVn/

Nou nlQ, dan ben je een gezegend mens.
Ik had niet verwacht dat je met het herstellen van houtschades aan speakerkasten je brood kan verdienen, of eet je zo weinig?;)
Ik dacht dat speakers tegenwoordig nog maar weinig gekocht worden, wie heeft er tegenwoordig nog een knappe stereo thuis, dat zijn er niet veel.
En zoveel concertzalen heb je nou ook weer niet in Nederland dus je maakt me wel nieuwsgierig moet ik zeggen.
Je had vroeger wel een paar goede speakerbouwers in Nederland maar dat waren er niet veel.
Je had Hepta, Translator en een zelfbouwer in de witte de withstraat in Amsterdam en misschien nog een paar in Nederland en dan had je het wel gehad.
Of de markt moet tegenwoordig weer helemaal opgebloeid zijn?

Groet Willem
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
De schaaf was inderdaad niet vlak zoals ik al dacht. Ik heb 'm dus gevlakt, alle draaiende delen gesmeerd en een dun laagje gekookte lijnolie gedaan op onderdelen die mogelijk kunnen roesten. Schaaft echt als een zonnetje! M'n no.4 ook meteen even gesmeerd en gesteld, vind het toch wel prettig als alles lekker soepel loopt en het verlengt ook nog eens de levensduur. Ik kan het iedereen aanbevelen.

@Seek, dat heb ik nog niet uitgezocht. Ik ben er vrij zeker van dat 'ie na 1910 is geproduceerd gezien de patentnummers.
@Klaas, zie het maar als een alternatief voor een vlak/vandikte bank ;) Daar heb ik geen ruimte voor namelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.