Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Gevonden op internet! Uit het boek 'Handgereedschap voor den timmerman' van Rauwerda (1938)
Als het even kan niet oliën omdat dan de poriën dichtslibben, maar voor den timmerman die buiten werkt, kan het 'noodgedwongen' wel. Dus Pel: vroeger niet goed opgelet in de schoolbanken.:)

Op zich wel leuk dit boek uit 1938. Mijn boek dateert uit 1970 en is nog precies hetzelfde. Geen inhoudelijke wijzigingen in die ruim dertig jaar.Zool schaaf.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik denk dat ik die dag niet op school ben geweest toen dit onderwerp onderwezen werd;) Ze gebruikten ongekookte rauwe lijnolie, ik gebruik gekookte lijnolie die trekt in het hout en wordt hard.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

ik behandel men "oud gereedschap" allemaal met gekookte lijnolie
maar ik krijg daarna men borstel nooit goed proper...
waarmee kan ik de borstel het beste reinigen?

groetjes
jan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
hoi allemaal

ik behandel men "oud gereedschap" allemaal met gekookte lijnolie
maar ik krijg daarna men borstel nooit goed proper...
waarmee kan ik de borstel het beste reinigen?

groetjes
jan

Als je met borstel ook kwast bedoeld, gewoon in de lijnolie bewaren. Of de lijnolie met een doekje opbrengen. Het doekje daarna wel uithangen om te laten drogen; opgetrommelde natte doekjes met olie hebben grote kans op zelfontbranding!

jaap
 
P

Pel

Guest
Ik maak mijn kwasten schoon in spiritus maar gebruik dan ook Danish oil, ik weet niet of dat verschil uit maakt?

Groet Pel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die zijn vooroorlogs. Maar ik ga me niet wagen aan een schatting welke oorlog precies :p

Het probleem met dateren van dit soort gereedschap is dat ze eeuwen lang op precies dezelfde manier gemaakt zijn. Je ziet ze op schilderijen uit de gouden eeuw (maar dan meestal met andere boortjes) terwijl Nooitgedagt ze ook nog in de catalogus had staan.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Mijn laatste twee aanwinsten 4 kleine boren, en een reischaaf van 65cm.

De reischaaf bevat dus een Erik Anton Berg beitel in redelijk goede staat zover ik kan zien. (op een beetje roest na) De zool van de schaaf heeft wel wat werk nodig. Zo gauw als ik kan zien/merken zit er een twist in of 1 punt is in iedergeval lager. tevens zijn de voorkant en de achterkant hoger dan het midden. Maar goed voor 5 euro ga ik niet klagen :)
20170630_112247 (Medium).jpg20170630_113610 (Medium).jpg

20170630_112307 (Medium).jpg
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Mooie schaaf ziet er nog zeer degelijk uit !
Staat er toevallig nog een merknaam erop ? E.A.Berg is altijd mooi meegenomen .

Groetjes
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
HBS maakte beuken houten gereedschappen, zoals schaven en zweihaken e.d. Het assortiment was kleiner dan van bijvoorbeeld Nooitgedagt, maar het was wel goed gereedschap. De schaven waren wat klein. Je kwam deze schaven ook meer tegen in handvaardigheidslokalen op scholen e.d. Niet zoveel bij timmerlieden. Mooie schaaf en ik wist niet dat men daar beitel van E. Berg gebruikte.

Ergens staat mij bij dat HBS op het laatst ook houten gereedschap maakte voor Nooitgedagt. Klein bedrijf, ben er wel eens langs gereden in de jaren negentig. Dacht dat het niet meer bestond, maar er is nog wel een website.
 

math1985

Nieuw lid
30 jun 2017
3
0
Ik heb van mijn opa drie oude handboren gekregen, die in de familie bewaard zijn gebleven. Ze zijn minimaal van zijn grootouders afkomstig.

Meer afbeeldingen zijn hier te vinden: http://imgur.com/a/iibec

Bij nadere bestudering blijkt er ook een merkteken op het bitje te staan (schild met een kruis erdoor). Komt dat merk iemand bekend voor? Ik heb heaas geen scherpere foto.

NJniRwg.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste forumleden, een kort vraagje:

IMG_20170703_151645.jpg

Op deze winkelhaak staat "VDW" aan beide zijden in het (palisander?)hout. Zijn dat de initialen van een eigenaar of is dit van de fabrikant?

IMG_20170703_151801.jpg

Met vriendelijke groet,

Zaagselsnuiver
 
P

Pel

Guest
Dat is van de eigenaar, een fabrikant zou dat immers nooit zo doen, gereedschap wordt al heel eeuwen lang gemerkt door de eigenaar.

Groet Pel.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Een Jorgensen vice op de kop getikt. Ongebruikt en een 15 tal jaren oud. Iemand ervaringen met dit merk of type?20170703_072525.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.