Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik zoek ook al een poos een nieuwe beitel voor mijn no80, wil je misschien een linkje delen? Ik kan deze namelijk niet vinden op Baptist...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
attachment.php


Dat is een priem voor het splitsen van touw.

In onderstaand filmpje zie je het gebruiken op 34 seconden. Rest van de film is ook interesant. Sipke de Koning heeft ook een account hier trouwens.

 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mijn gok is dat het een schraper is voor oude glijlagers. Vandaar de lengte, bij riemaandrijving konden de glijlagerblokken vrij breed zijn.
Helaas mis ik de woordenschat (Nederlands of Engels) om dat op google terug te vinden, dus blijft het een verre gok.

(ik zie dat Katan het wel degelijk herkende als een metaal schraper)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het is in elk geval GEEN marlspijker. Met een tool welke voorzien is van drie snijkanten een touw gaan splitsen is geen goed idee. Marlspijkers zijn altijd mooi conisch en vooral GLAD van oppervlak.

Voorbeeld van een marlspijker.
Marlspieker.jpg

Nog een paar voorbeelden, links een houten "fit" en rechts een (Zweedse)holle "nala-priem"
Oogsplitsen.jpg
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
En het is en blijft wat ik al eerder schreef, een schraapstaal. Ik kom uit de de metaalbewerking van oorsprong en ik herken dat gereedschap alsof ik een hamer herken .
In de metaal worden ook ruimers gebruikt maar dat valt onder de fijnbewerking om een passing van een gat te maken . En daar is dit veel te grof gereedschap voor .
Dat in de houtbewerking ook gereedschap bestaat dat schraapstaal heet is verwarrend, het wordt ook wel een driekantig schraapstaal genoemd terwijl schraapstalen in de houtbewerking eigenlijk kaartschraapstalen zijn
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
@JPAJS. Naar mijn beste weten zijn touwsplitsers half hol in een punt uitlopend, vroeger van hout, nu van metaal. zie plaatje.
Het voorwerp op de foto is m.i. eerder bedoeld om koperbuis na het zagen van bramen te ontdoen aan de binnenkant.
Ik kan op 34 seconden niets vinden in het filmpje dat op een splitser lijkt, er staat een tekst overheen geplaatst. Wel leuk filmpje trouwens.
touwsplitsen.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Katan, hartelijk dank, Google, ik was er nog niet aan toe gekomen. Ben vooral huishoudelijk bezig vandaag, wasjes draaien en zo. Tsja, maaien doe ik niet, en qua metaalbewerking ben ik niet verder gekomen dan de ijzerzaag, slijptol en laatst voor het eerst met tap en snij set in de weer geweest. Wist niet dat er in de metaalbewerking ook werd geschraapt, maar ik heb laatst een Stanley 80 op de kop heb getikt en de prijzen voor een vervangend schraapijzer vind ik toch wel schrikbarend. Maar op YT gezien dat je van oude zagen die ook zelf kan maken. Heb dus op Koningsdag een paar oude zagen geritseld waar ik vanavond maar ff wat schraapijzers van ga maken. Kan ik tenminste de slijptol weer eens gebruiken.

Bekijk bijlage 63386
handvat is wél mooi..

Bekijk bijlage 63387
tis een Sandvik 270

Bekijk bijlage 63388
26 inch lang

Bekijk bijlage 63389
maar moet geslepen worden en daar heb ik geen verstand van dus de slijpschijf er maar in.

Ik heb ook geen verstekbak dus deze moet er ook aan geloven:
Bekijk bijlage 63390

Bekijk bijlage 63391
Spear & Jackson maakt overigens ook die Duifjes, en ik heb er een oude spookschaaf van.
Bekijk bijlage 63392
Op dat Duifje dat ik heb zit zo'n mooie zegel, maar deze is niet echt bijzonder.

En als laatste vondst nog deze, ook weer een Sandvik, maar wat moderner.
Bekijk bijlage 63393
Heeft een plastic/hardhouten handgreep. En helemaal geen schroeven of zegels. Dus hoe je die nou uit elkaar haalt??
Bekijk bijlage 63394
Model 2000, schijnt extra gehard te zijn. Is natuurlijk wel gunstig voor de stand tijd van mijn schraap ijzers.

Bekijk bijlage 63395
22 inch lang dus minstens 7 schraapijzers!!

Groet, Zaagselsnuiver
Ik zou toch even goed nadenken voordat de slijpschijf in deze zagen gaat. Een beetje liefde en aandacht kan deze zagen een tweede leven geven, als zaag dan wel te verstaan. Als je het zelf niet ziet zitten om de zagen terug in orde te brengen, zullen er ongetwijfeld liefhebbers zijn die het wel willen en kunnen. En je enkele mooie schraapstalen in de plaats bezorgen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Dit gebruik ik voor ontbramen van buis. Ik zou vanwege de vorm hier geen touw mee willen splitsen.
DSCF2049.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.