Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag vond ik weer een juweeltje in een kringloop in Zwolle. Ik vind het altijd prachtig om in de bak met verroeste gereedschappen te struinen omdat je daar soms best kans heb omiets moois tegen te komen. En inderdaad lagen er een paar oude Nooitgedagt steekbeitels. Ik heb ondertussen al een grote verzameling beitels die ik lang niet allemaal gebruik, maar een Nooitgedagt beitel koop ik eigenlijk altijd mits de prijs redelijk is. Het merk heeft voor mij sentiment! De beitels die ik op het eerste gezicht zag, waren vrij standaard, niet gelamineerde beitels waarvan sommige ook aardig misbruikt waren helaas. Toen ik echter doorzocht zag ik een prachtige, oude hakbeitel van Nooitgedagt in perfecte staat! Ik had nog nooit zoiets gezien bij een kringloop!

Ik heb hem direct maar gekocht, het was weer een goede dag!

De beitel is 360mm lang inclusief handvat, 38mm breed, het essenhouten handvat is 150mm lang em zeker 55mm in doorsnede. Het is op de achterkant van de beitel duidelijk te zien dat het staal gelamineerd is, met zeker nog zo'n 120mm lengte van het geharde staal!

Nooitgedagt beitel.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Prachtig stukje kwaliteit !
Het is volgens mij wel een steekbeitel , een hakbeitel heeft aan de bovenzijde ook een ijzeren ring.
Het bolle hecht is bedoelt om met je schouder de beitel in het hout te duwen
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
toch ook maar weer eens naar de kringloop gegaan na al die succes verhalen hier in dit topic .
helaas lag er helemaal niks in de gereedschap bak , ik was al op weg naar de uitgang zie ik een medewerker lopen met 2 handschaven die ik natuurlijk mee naar huis heb genomen voor 8 euro !
de een was een stanley handymann
de ander is een Woden wat voor mij een onbekend merk was maar na een klein onderzoek blijkt het de voorloper van record
IMG_9118.jpg
IMG_9116.jpg
zijn er ervaring deskundigen van dit merk ?

dit model is in hun laatste periode 1961 gemaakt
http://wodentools.com/datingwodenplanes.html
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@ Roeland,

je hebt helemaal gelijk na een beetje vlakken slijpen en wetten doet ie het weer prachtig !
het handvat vind ik beter in de hand liggen dan die van mijn bailey of anchor.
nou weer fijn krullen maken :p

IMG_9119.jpg
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
IMG_20180214_125644.jpg

Zojuist 2 kleine en 1 grote Bessey lijmklem opgehaald bij de kringloop voor een tientje:D. Kleine beetje roest verwijderen, de handvaten schuren en in de olie zetten en klaar is Hendrik:cool:
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Mooie vangst
Ik heb vanochtend hun hele grote broer gehaald 125cm lang
De baas was niet blij 146€ Lichter
Hahah
Mvg Leroy
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Op de rommelmarkt een schaaf gevonden waarvan ik de functie niet van weet , ook nog een dubbele kruishout . Samen voor maar 3 euro .
Waarom is de onderkant breder gemaakt ?

Willem
fullsizeoutput_be.jpgIMG_1013.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1011.jpg
    IMG_1011.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 402
Laatst bewerkt:

wjordan

Actieve deelnemer
Dat is een overzijboorschaaf, voor het verbreden van een kloostersponning.
http://www.mot.be/resource/Tool/overzijboorschaaf?lang=nl

Wolfgang

wangenhobel_use.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.