Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat er duimen op staan is mij volstrekt duidelijk , het gaat mij meer om de no 00785 op de dikke en no 321 op de standaard duimstok . En zijn er nu ook nog verschillende schuil duimstokken verkrijgbaar of was dit meer van vroeger ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan heb ik het niet goed begrepen.
Die dikke duimstok heb ik nooit gezien, zelfs het half metertje duimstok heeft dezelfde afmetingen als de meterse versie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het zou kunnen dat bijvoorbeeld scheepsbouwers meer werken met duimsmaten & dat die dikkere duimstok speciaal voor hen op de markt was… (Ik doe maar een gooi, het wachten is op @tuoh voor het echte antwoord).
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Ik vermoed dat het artikelnummers zijn. Een duimstok is 5 mm dik, die dikke zou 1/4 duim dik kunnen zijn?
 

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
11
2
Schagen
Ik kreeg vorige week van een Amerikaanse collega een mooi boek over de Stanley schaven, tijdens een 8 uur durende terugvlucht heerlijk doorgebladerd. Erg interessant om de geschiedenis van Stanley te lezen en alle schaven die ze gemaakt hebben. Nu kan ik ook de productie jaren van mijn schaven terugvinden.
C27CE2D4-B28A-4C1E-8AEF-49FD7030C266.jpg0E894720-6D19-49EB-BDEB-2CB4DC194C11.jpgA5B69EFB-92CA-4F52-8217-366D49F537D4.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Dat lijkt mij een leuk boek, ik heb even gekeken, en het is ook in Archive.org terug te vinden. Dan kun je hem lenen als EPUB of PDF (geen idee hoe dat werkt, nooit gedaan).
Eens even kijken of dat wil lukken.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Vanochtend deze mooie Akinobu 9mm mokumachi nomi op gehaald bij het PostNL service punt. Er zit wat lichte roest op de kuchigane en katsura maar een beetje azijn lost dat zo op. Dan nog even het handvat aanpassen en oliën, slijpen en hij is klaar voor gebruik.

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Vandaag nog even in de schuur aan het rommelen geweest. Alwaar ik het handgereedschap tevoorschijn heb gehaald wat ik laatst van mijn vader heb gehad. Hij heeft het ooit van mijn opa gehad en er nooit iets mee gedaan. Alles is dus hagelnieuw op de lijmklemmen na, die weer van de opa van mijn partner komen.

Zijn dit kwalitatief goede stukken gereedschap? En de pitting aan de onderkant van de schaaf, wat kan ik daar het beste tegen doen?Anyway, foto's!

IMG-8757.jpg



IMG-8758.jpg



IMG-8759.jpg



IMG-8760.jpg



IMG-8761.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Beitels van nooitgedacht is niks mis mee, ja er zijn betere maar niet iedereen heeft een Rolls-Royce nodig.
Ze zullen wel geslepen moeten worden.
Schaaf, na het eerste gebruik is de roest er ook af. Controleer of de zool en de beitel vlak zijn. Die beitel zal ook wel bot zijn.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Vandaag onverwachts naar de Euroshop geweest in België. Daar nog het een en ander meegenomen, waaronder een slijpsteen. :)

C81510-FB-8-CB4-4-BB8-A40-B-D1-E2-AA4328-B6.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Het zal een nostalgisch trekje zijn, maar ik weet dat de echt oude Nooitgedagts zeer goed zijn, de jongere ietsjes minder.
Maar het hééft iets om met een Nooitgedagt te werken en ik kan niet uitleggen wát....
Dan maar wat vaker scherpen....:)
 

Barfly1978

Nieuw lid
8 okt 2019
1
0
Hallo allemaal
Pasgeleden een nogal mishandelde verstaalde kantbeitel van 13 mm gevonden .
Gebarsten en nogal ingekort azijnhouten hecht van Nooitgedacht /daarop lijkend , met gesmede bandjes , ook iets van een nog onleesbaar merk op het nogal verwrongen en scheef geslepen ijzer .
Vooral het vage merk en de gesmede bandjes interesseerden mij .
Hecht en beitel passen mi niet bij elkaar , hecht is rond , beitel is vierkant opgestuikt .
Omdat ik die dag nog niets had uitgegeven vond ik 2 € acceptabel .
Vanmorgen de beitel schoongemaakt , blijkt het een BLECKMANN & FREYMANN te zijn , ook is een (slagers?)hakmes met de letters B&F ingeslagen .
Wat naar dit merk gezocht , kwam bij Wolfgang Jordan terecht , bij het merk BLECKMANN .
Verder niets van FREYMANN / BLECKMANN & FREYMANN cq de letters B & F in een hakmes .
Kent iemand dit ongetwijfeld oude (Duitse?) merk ?
Omdat er ook een hakmes op staat denk ik dat dit merk naast houtbewerkingsgereedschap ook slagersgereedschap maakte .
Zo gauw ik hulp krijg bij het plaatsen van de foto's plaats ik deze hier .
Mvrgr
Adri Louwerse

Dag Adri- ik heb net dezelfde schaafbeitel gevonden. Heb jij ondertussen al meer informatie kunnen vinden?
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Het zal een nostalgisch trekje zijn, maar ik weet dat de echt oude Nooitgedagts zeer goed zijn, de jongere ietsjes minder.
Maar het hééft iets om met een Nooitgedagt te werken en ik kan niet uitleggen wát....
Dan maar wat vaker scherpen....:)

Ik ben nooit een fan geweest van Nooitgedagt beitels. Het was de goede verkrijgbaarheid en de redelijke prijs die het zo'n populair merk maakte, vrijwel iedere timmerman had toen ik als scheepstimmerman begon eigenlijk alleen Nooitgedagt beitels. Ik ben er ook mee begonnen maar toen ik eenmaal een Japanse beitel probeerde ben ik meer gaan kopen. Ik had al snel een redelijk setje en toen heb ik al mijn Nooitgedagt beitels verkocht. Nostalgie kan slechte kwaliteit staal gewoon niet verbloemen. En ja, Nooitgedagt staal is gewoon dikke bagger.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Beetje lullig om iemand zijn nieuwe aanwinst de grond in te boren
Nooitgedacht maakte prima gereedschap
Er zijn nu misschien betere alternatieven maar dat zal altijd zo blijven dingen worden nou eenmaal steeds beter
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Nou ja, mooi dat jij er zo over denkt toch? Des te meer oude nooitgedacht beitels over voor eventuele liefhebbers. Ik werk er prima mee en vind het stukje nostalgie van Nederlandse bodem mooi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.