Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Nederlandse bodem? Nou, niet helemaal. Er werden door de firma Nooitgedagt ronde staven staal uit Eskilstuna geïmporteerd om beitels mee te maken. Het kunststof om de bekende rode handvatten te maken was ook niet van Nederlandse bodem.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Meestal kom ik hier op het forum voornamelijk voor mijn plezier en niet om dergelijke loze discussies te voeren of iets wel of niet van Nederlandse makelaardij is omdat ze de grondstoffen importeerden. Mijn doel was dan ook vooral om te hinten op het gezellig te houden, net als een paar berichten voor mij. Blijkbaar heb je meer directe woorden nodig.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik ben nooit een fan geweest van Nooitgedagt beitels. Het was de goede verkrijgbaarheid en de redelijke prijs die het zo'n populair merk maakte, vrijwel iedere timmerman had toen ik als scheepstimmerman begon eigenlijk alleen Nooitgedagt beitels. Ik ben er ook mee begonnen maar toen ik eenmaal een Japanse beitel probeerde ben ik meer gaan kopen. Ik had al snel een redelijk setje en toen heb ik al mijn Nooitgedagt beitels verkocht. Nostalgie kan slechte kwaliteit staal gewoon niet verbloemen. En ja, Nooitgedagt staal is gewoon dikke bagger.

Een mening hebben mag. Voor mij bestaan er geen mooiere beitels, door sentimentele waarde. :)
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ook on de hoogtijdagen van Nooitgedagt was er beter te krijgen.
De babbelbox is dan wel benieuwd naar wat je dan een goed merk vindt?

En even voor de duidelijkheid, voordat hier een hele discussie over losbarst: naar een mening vragen mag altijd :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nederlandse bodem? Nou, niet helemaal. Er werden door de firma Nooitgedagt ronde staven staal uit Eskilstuna geïmporteerd om beitels mee te maken. Het kunststof om de bekende rode handvatten te maken was ook niet van Nederlandse bodem.

Dat is geen argument. Het eindresultaat afhankelijk van het basismateriaal, maar evenzeer van de kunde en kennis van de smid. Uit hetzelfde staal kan een hoogwaardige beitel gemaakt worden, maar evengoed een droevig stuk gereedschap.
De Japanse smeden gebruiken trouwens ook Zweeds staal. En het staal van de Togo Reigo beitel in mijn Japanse schaaf is afkomstig uit een staalfabriek in Sheffield. Togo Reigo wordt aanzien als een van de beste staalsoorten. De beitel is zo hard dat het mij een diamandplaat heeft gekost om hem te slijpen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Vandaag is er bij mij een doos bezorgd. :rolleyes: Incra freeslift en een cleansweep. Mijn bovenfrees gaf de geest (hoogte instelling). Tijd voor een upgrade. Ga de freestafel van hooked on wood kopieren.
Zal wel een iets meer basic versie worden maar de vorige voldeed prima en was zelfs niet af. Nu nog even wachten op de motor.
incra lift.jpg
cleansweep.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Poeh zal wel een prijskaartje aan zitten
Wel mooi spul
Welke motor komt er onder ?
Mvg leroy
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
AUKtools. De gewone machines passen niet. AEG heeft wel een model maar die heeft te weinig vermogen. Bij dit type kon ik alle maten spantangen erbij krijgen. Bij andere alleen metrisch en geen half duims
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Even langs de kringloop:
zaag1.jpgzaag2.jpgzaag4.jpg
Voor 5.-- Er mist alleen een boutje en het heeft wat aandacht nodig en een vijl.
Moet ik nog ergens voor oppassen?
mijn plan is voorzichtig poeten met water en staalwol en het handvat schoonmaken/schuren en daarna lakken of olie.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Zettang.

zettang1.jpg
zettang2.jpg
Ik neem aan dat de schaal op de zet-tang de hoogte van de tand is van de zaag en de schroef waar het veertje aanzit de hoek van de tand bepaald.
 

Bijlagen

  • nieuw2.jpg
    nieuw2.jpg
    97 KB · Weergaven: 361

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Dateren oude beitel.

Heb hier een beitel die tussen een partij oud gereedschap zat die ik niet thuis kan brengen, en ik heb er redelijk wat.

Lijkt behoorlijk oud en handgesmeed. Veel oneffenheden. Handvat lijkt me niet origineel. Geen stempel of merk aanwezig.

frGJofi.jpg
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Paar weken terug deze lijmklem gekocht in een kringloop winkel voor 2,-. Staat "patent bessey" op denk een goede koop, heeft een diepe bek.
Nou loopt hij niet super soepel, iemand tips voor? Ik zag al veel voorbij komen over citroenzuur voor ontroesten, maar deze lijkt niet heel erg verroest.
WhatsApp Image 2020-04-11 at 14.49.38.jpg
 

jjust

Nieuw lid
9 mrt 2015
11
0
Noord-Holland
Een paar weken geleden bij de kringloop een zaag (€ 1) en een booromslag met boren (€ 3,50) gekocht.

De zaag had wel wat liefde nodig. Helaas geen logo gevonden en de boutjes zaten zodanig vast dat ik ze moest uitboren. Na een bad van schoonmaakazijn, fijn schuurpapier en staalwol ziet hij er weer redelijk uit. Daarna geslepen en hij moest ook gezet worden. Dat was een goed excuus om een Eclipse zettang (€ 20) via Marktplaats te kopen.
IMG_1771 - Copy.jpg

IMG_2060 - Copy.jpg

De booromslag alleen wat opgepoetst en naar de boren moet ik nog kijken. Wel viel het me op dat de handsteun en de kop niet in 1 lijn staan. Ik weet niet of dat zo hoort maar het is niet bevorderlijk om de boor recht te houden. Maar wellicht is het gewoon een kwestie van oefenen.
IMG_1774 - Copy.jpg
 

jjust

Nieuw lid
9 mrt 2015
11
0
Noord-Holland
Dank daar was ik al bang voor. Had er al wat druk op gezet om te kijken of het te buigen is maar dat viel tegen. Maar ik zal er wat meer kracht op zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.