Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hey werkbank

ik heb er geen idee van, komt uit een oude inboedel en heb ik via via gekregen met veel gereedschap en een oude werkbank...
of dit van Karel is weet ik niet zeker, alles bevond zich in bruikleen in een museum
ik heb alleen niet kunnen achterhalen welk museum, zou vermoedelijk ergens in oost of west Vlaanderen geweest zijn

groetjes
Jan
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum ,

Graag jullie adviezen inzake mijn laatste aanwinst
Reeds grof gereinigd , maar geen markeringen of andere aanwijzingen , betreffende maker en dies meer ...
Weegt 2920 gr , +/- 35 x 6,5 cm .
De beitel , een enkel mes , origineel ( ? ) ligt nogal laag
Ben benieuwd 002.jpg006.jpg008.jpg
Groetjes
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Heb deze Disston zaag gevonden in Australie voor zo een 5 euro. Interessante uitvoering aangezien die tweezijdig vertand is. Wat rond gezocht op internet maar kan er eigenlijk niks over vinden. Iemand wat meer info?

IMAG1271.jpg
IMAG1272.jpg
 
P

Pel

Guest
Het is een boomzaag, om takken af te zagen, als je terug gaat in dit draadje staat ergens dezelfde zaag.

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
$_10.jpg
Een echte Disston D8 gescoord, voor 19 euro inclusief verzendkosten kon ik die niet laten schieten. Handvat zag er echt niet uit, vlekkerig met hier en daar nog restanten shellac.
IMG_2713.JPG
IMG_2712.jpg
Na flink wat schrapen en schuren is dit het resultaat. Die zwarte vlekken is denk ik van de boutjes die roestig waren, krijg je toch niet helemaal weg, maar dat vind ik niet storend. Ook heb ik de boutjes geschuurd, eerst met p. 280 en daarna met scrotch bite en als laatste nog even over de strop gehaald. Ze glimmen weer als nieuw!

$_57.JPG

Eindelijk besloten om toch een Stanley 45 te kopen. Had wel een houten ploegschaaf, zat maar een beitel bij van 9mm, maar wil ook kleine groeven kunnen maken voor lade bodems, paneeldeurtjes en dergelijke.
Had het winnende bod, maar wel wat gedoe met de verzending helaas. In de advertentie stond dat de verzendkosten 15.21GBP zou zijn, bij het afrekenen was het opeens 22.72GBP. Was een verzending met het Ebay Shipping Program, kennelijk wordt het definitieve bedrag pas berekend bij het betalen. Nogal misleidend al zeg ik het zelf, zeker omdat je je order dan al niet meer kan annuleren.

Kleine waarschuwing dus voor diegene die eens via Ebay willen kopen: let op als het item wordt verzonden via het Ebay Shipping Program, de kosten kunnen hoger uitpakken dan vooraf vermeld!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi gereedschap! Heb ook al een slechte ervaring met eBay Global Shipping Program. De verkoper kon geen verzendingen combineren, dus hij wou dat ik 2x verzending betaalde. Heel gedoe, maar uiteindelijk hebben we het opgelost door 1 bestelling te annuleren, maar toch het item mee in het pakket te stoppen en apart te betalen. Koop je verschillende spullen van 1 verkoper, let er dan op dat het NIET met Global Shipping Program is.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Was een verzending met het Ebay Shipping Program, kennelijk wordt het definitieve bedrag pas berekend bij het betalen. Nogal misleidend al zeg ik het zelf, zeker omdat je je order dan al niet meer kan annuleren.

Ik heb daar ook geen goede ervaringen mee. Eerst een schaaf uit de VS die bij de douane geweigerd werd (waarschijnlijk omdat NL geen antiek uit andere landen accepteert), en ik kon lullen als Brugman, maar ook met uitleg was het no-go.... Nu heb ik ergens op geboden en gewonnen, maar zijn de verzendkosten die aangegeven waren niet definitief. Helaas wil de verkopende partij geen definitieve kosten doorgeven, dus nu kan ik niet betalen, maar heb ik wel verplichting om te kopen.
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Zo heb ik afgelopen zomer op franse rommelmarkten ook beitels van Goldenberg gescoord. Ze moeten nog worden opgeknapt. Iemand enig idee van de kwaliteit, komaf, etc van dat merk?
 
P

Pel

Guest
Het staal wat toen gebruikt werd, was in het algemeen bij sommige fabrikanten beter als nu. Je merkt zelf wel als je de beitels slijpt en gaat gebruiken hoe het staal zich verhoud, o.a de standtijd.

Groet Pel.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Vandaag onverwachts een koopje gescoord bij iemand die vooral metaalmachines handelt.

Een morso verstekstans type FC waar enkel wat vliegroest op zit.

5 minuten staalwol en WD40 en gaat terug als nieuw.

Kreeg er ook nog alle messen bij :)
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Geweldig ding die stans.Vooral handig als je veel glaslatten moet verwerken.We hadden er ook 1 bij mn ex werkgever.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Tijdje geleden een Disston 5 1/2 tpi schulpzaag op de kop getikt. Was aardig verwaarloosd, verroest, krom gedraaid en bot... Maar dat heb ik allemaal redelijk kunnen verhelpen. Het voelde best onnatuurlijk om met een hammer op het blad te slaan.

Maar het resultaat mag er wezen vind ik zelf.

IMG_20161118_2107562_zpsje5v0ge4.jpg


IMG_20161118_2109102_zps2wgarmda.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.