Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Mijn eerste bijdrage aan dit forum na lang alleen maar meelezen. Van 't weekend gekocht in een rommelschuur en een opknapbeurtje gegeven. Geen merk, alleen gewichtsaanduiding "600". Een vorige eigenaar heeft er een nieuwe steel in gezet die volgens mij verkeerd om zit, maar voor 2 euro klieft ie weer prima aanmaakhoutjes :D.

Bijltje.jpg
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
En gelijk nog maar 1 van een paar weken terug. Roestige vijltjes uit de rommelbak van de kringloop gered, in de azijn gereinigd en nieuwe handvatten voor gedraaid. Knelkoppelingringen gebruikt voor "ferrule".

vijlen.jpg

En toen ik toch aan het draaien was kwam de inspiratie, dus ook maar een bithouder gefabriceerd uit een houten balkje met mooie kleur dat ik een keer had gekregen. Ik heb geen idee wat voor soort hout het was, het is afkomstig van een houtgroothandel en werd gebruikt om ander hout op te stapelen tijdens transport. Het hout is helaas niet helemaal foutvrij, zoals te zien is in het blanke deel van het handvat.

bithouder.jpg
 

wjordan

Actieve deelnemer
Iemand ooit zo'n 2 snelheden boor gezien? Die tang links was dat een voorloper van de combinatietang of heeft deze een specifieke functie?

Er zijn vele verschillende modellen van deze soort boren gemaakt van bv. Millers Falls:
http://oldtoolheaven.com/breast_drills/breast_drill.htm
Zie bv. de nummer 29A:
http://oldtoolheaven.com/breast_drills/drillimages/bd29Alarg.jpg

Volgens het boek Tech-Term (http://www.ambachtengereedschap.nl/wordpress/?page_id=93) is deze tang een conustang of een gasfitterstang:
https://www.toolmax.nl/knipex-conustang-zwart-geatramenteerd-met-kunststof-bekleed-200-mm.html
http://www.mot.be/resource/Tool/fitterstang?lang=nl
https://openluchtmuseum.nl/collectie/object/450072

Wolfgang
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
En gelijk nog maar 1 van een paar weken terug. Roestige vijltjes uit de rommelbak van de kringloop gered, in de azijn gereinigd en nieuwe handvatten voor gedraaid. Knelkoppelingringen gebruikt voor "ferrule".

En toen ik toch aan het draaien was kwam de inspiratie, dus ook maar een bithouder gefabriceerd uit een houten balkje met mooie kleur dat ik een keer had gekregen. Ik heb geen idee wat voor soort hout het was, het is afkomstig van een houtgroothandel en werd gebruikt om ander hout op te stapelen tijdens transport. Het hout is helaas niet helemaal foutvrij, zoals te zien is in het blanke deel van het handvat.

Welkom op het Forum!
Die handvaten zijn mooi geworden! En vooral de schroevendraaier vind ik erg mooi.
De steel van de bijl zit volgens mij wel goed. Alleen is dit een steel voor een hamer. Een steel voor een bijl loopt onderaan een beetje uit. Dan glijdt hij niet uit je hand als je flink gaat staan hakken.
 

houtdraaier

Nieuw lid
7 sep 2008
1
0
Noord-Holland
Oude beitels nieuw leven ingeblazen!

Kocht laatst op Marktplaats een 10 stuks steekbeitels 30 mm in bruin papier gewikkeld. Het betroffen hier uit Duitsland afkomstige handgesmede beitels van vòòr de 2e wereldoorlog. Zelf er een handvat aan gedraaid en er 2 messingbussen 25 mm opgezet. Zie foto's.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Kocht laatst op Marktplaats een 10 stuks steekbeitels 30 mm in bruin papier gewikkeld. Het betroffen hier uit Duitsland afkomstige handgesmede beitels van vòòr de 2e wereldoorlog. Zelf er een handvat aan gedraaid en er 2 messingbussen 25 mm opgezet. Zie foto's.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar de foto’s!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Kocht laatst op Marktplaats een 10 stuks steekbeitels 30 mm in bruin papier gewikkeld. Het betroffen hier uit Duitsland afkomstige handgesmede beitels van vòòr de 2e wereldoorlog. Zelf er een handvat aan gedraaid en er 2 messingbussen 25 mm opgezet. Zie foto's.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar de foto’s!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wolgang dank voor die info, ik zal op de boor nog eens zoeken of ik er een merk op kan vinden, het is nogal koud in de schuur en heb het de laatste tijd druk genoeg gehad met andere zaken.

via ambachten en gereedschap ben ik op een andere site in de UK terecht gekomen waar ik nog even wil checken voor de 2 schaven. Dus nogmaals dank.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
En toen ik toch aan het draaien was kwam de inspiratie, dus ook maar een bithouder gefabriceerd uit een houten balkje met mooie kleur dat ik een keer had gekregen. Ik heb geen idee wat voor soort hout het was, het is afkomstig van een houtgroothandel en werd gebruikt om ander hout op te stapelen tijdens transport. Het hout is helaas niet helemaal foutvrij, zoals te zien is in het blanke deel van het handvat.

Ik denk dat je hier padoek hebt. Kleur is wellicht iets oranjer dan op foto? Het gelijkt er alleszins goed op met dat bleek spinthout.

Kocht laatst op Marktplaats een 10 stuks steekbeitels 30 mm in bruin papier gewikkeld. Het betroffen hier uit Duitsland afkomstige handgesmede beitels van vòòr de 2e wereldoorlog. Zelf er een handvat aan gedraaid en er 2 messingbussen 25 mm opgezet. Zie foto's.

Zo heb ik er nog een hele doos vol van, 128 stuks. Allemaal zonder handvat, en in verschillende maten. Ooit gekocht voor 50 euro, met het idee om ze later te gebruiken voor een houtbewerkingscursus.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Weer eens wezen struinen op de rommelmarkt in Eelde, vroeger een vrij grote markt met minimaal 2 grote hallen met spullen, maar met de opkomst van de kringlopen, marktplaats en de verandering van interesses van de nieuwe generatie, waren er maar een paar rijen. Maar de verbazing was groot dat er toch nog een groot aantal gereedschap aanbieders was.

IMG_0319.jpgIMG_0322.jpgIMG_0323.jpg
IMG_0324.jpgIMG_0325.jpgIMG_0327.jpg

Een paar vondsten, een lekker dikke Kirchen Nero met houtworm hecht, een E A Berg, en een Hemann Paffenhoff 1cm breed. De laatste is een nieuwe aanwinst in mijn verzameling. (totaal 7 euro)
En een reischaaf van Goldenberg die nauwelijks gebruikt lijkt.(4 euro) Eigenlijk moet ik mezelf een reischaaf koopverbod opleggen want ik gebruik ze niet echt (maar kan altijd nog;)) Deze was te mooi om te laten liggen. De achterzijde van de beitel is zelfs nog helemaal spiegelend. Een raar detail is dat keer beitel opdraai nokje maar het mecanisme ontbreekt... Opvallend aan het ontwerp is dat in vergelijk met de nooitgedacht schaven het handvat erg ver naar achteren is geplaatst.
Niet op de foto is een orginele oude metalen stanley handyman, die mijn vriendin voor 2 ,50 mee kreeg.
nu weer een aantal maanden een koop stop..
 
Laatst bewerkt:

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Hoi iedereen,
via marktplaats een oude 4 1/2 op de kop kunnen tikken. Lijkt me wel in orde, buiten dat de beitel wel heel dun lijkt... Zo dun dat de ronde 'knop' van de richthefboom dikker is dan de beitel zodat ie niet op de kikker rust... Zonder de keerbeitel kan ie wel.. (zie laatste foto)
Is dit dan onbruikbaar denken jullie? Koop ik dan mss beter meteen ene nieuwe van bvb Hock?
Groeten. Bart

IMAG1339.jpg
IMAG1342.jpg
IMAG1343.jpg
 
P

Pel

Guest
Het lijkt wel een heel oude Stanley Bart, maar hij heeft een gladde dekbeitel ik weet niet of dat een originele Stanley dekbeitel is, de beitel die er in zit heeft ook weinig gebruik sporen omdat hij er zo goed uit ziet? De patina die erop zit is die echt, of hebben ze er wat op gesmeerd. Hij ziet er zo verdomd goed uit voor een echte Stanley, maar dat kan natuurlijk dat hij alleen in de werkplaats gebruikt is, en de eigenaar er heel goed voor gezorgd heeft? Haal hem een uit elkaar en maak er dan eens foto's van.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Lijkt me origineel Bart, mijn Stanley van± 1960 heeft ook zo'n dunne beitel en keerbeitel, de beitel is inmiddels vervangen voor een dikkere van Baptist. Het voornaamste waar het immers om gaat met een schaaf, is dat hij goed schaaft?

Groet Pel.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Ziet er prima bruikbaar uit hoor. Ook de dikte van de beitel is gewoon standaard, je kan deze perfect gebruiken zo. Of een dikkere beitel zin heeft of niet, daar is nog wel wat discussie over - maar je kan hem gewoon eerst eens proberen zo.

Wel even een beetje tunen:
- de schroef waarmee de dekbeitel vastzit staat misschien iets te strak als hij niet goed doorklikt. Terugdraaien dus. En meteen een druppel olie op het scharnier achterkant dekbeitel;
- Kijken of de schaafbeitel wel scherp is (snijvlak en achterkant)
- kijken of de keerbeitel wel goed aansluit op achterkant vd beitel (geen licht zichtbaar)
- onderkant van de schaaf misschien even wat vlakken op schuurpapier op mdf/glas geplakt
- en je kan overwegen met een schuurblokje het emaille waarop de kikker rust weg te schuren. Dan heeft de kikker wat beter contact, Vlak dan meteen de onderkant vd kikker ook mee.

Er zijn mooie filmpjes op youtube ed te vinden van het opknappen van dergelijke schaven; https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk bijvoorbeeld.

Maar de belangrijkste vraag: schaaft hij niet gewoon prima in de huidige conditie? Dan kan je hem gewoon nu in gebruik nemen en altijd achteraf bedenken of je hem verder opknapt...
 

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Bedankt Pel!

Heb ondertussen eens gekeken in Patricks' superior works verslag en alles lijkt idd te kloppen. Het enige dat ik raar vind is dat de beitel de kikker niet raakt. Zie derde foto eerste post. Dit komt door de dikte van de ronde 'knop' van de richthefboom.
Het goed schaven is idd het belangrijkste, daarvoor is ie gekocht! Heb hem net ontvangen, dus vanavond zal ie getest worden.
Ik doe zeker verslag :)

groeten,
Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.