Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: trafo

trafo

Beste forumleden

ik heb al jaren lang een mooie houten plaat met een berg erop. op de berg staat een mooi zelf gebouwt huisje. ook konden in deze huisje de lampjes echt aan. ik dempte de lampjes dan altijd met een mooie trafo die ik van mijn oom heb gehad. vandaag stopte ik de trafo weer in het stopcontact, en opeens kwam er een grote vonk vanaf, en hoorde ik een klap. ik tork meteen de stekker er weer uit (gelukkig sloeg de aardlek door). toen de aardlek weer goed stond en de trafo uit het stopcontact zat zag ik wat er gebeurt was. de + en de - zijn in het draad tegen elkaar aan gekomen. het rare was dat toen ik het draad doorknipte, er helemaal geen apparte isolatie om de plus en de min zaten. de plus en de waren van elkaar gescheiden met een soort steentjes!!!. deze steentjes waren weg geschoven, en de twee ongesoleerde draden warewn toen tegen elkaar gekomen.

mijn vraag is of iemand van jullie weet hoe het komt dat dit zo was. ook wou ik vragen of ik er gewoon een nieuw normaal dubbelgeissoleerd draad op kan zetten, of dat dit rare draad een speciale rede heeft om met steentjes geissoleerd te worden?

technische info van de trafo:

Merk: MARKLIN
    gemaakt in: Duitsland
    voltage: 230 V input, 0/16 V uitput

alvast bedankt,

Re: trafo

foto's kunnen makkelijk zijn

haha, inderdaad, ik zal even een paar foto's sturen

hier zijn een paar foto's

Attached files

en hier nog de technische info

(voltage is moeilijk te zien door de flits van de camera, maar hier moest 220 staan)

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

De plaatjes zijn wel erg klein. Er zijn weinig details op te zien.

dit is het maximaal formaat. telkens als ik heb grote had, stond er in rode letters dat de afbeelding te te groot is

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Over het verkleinen van foto's is al het nodige gepasseerd op dit forum. Ik werk met het gratis Irfanview. Simpel maar een beetje kennis van het Engels is wel een pre.

vrolijk pasen allemaal

Is de kortsluiting aan de kant van de stekker of aan de kant van de lampjes? Is me niet helemaal duidelijk. Normaal kan je het gewoon terug aansluiten. Anders moet je eens even zoeken achter een nieuwe stekker/kabel. De trafo heeft volgens mij in een vorig leven gediend voor een miniatuur trein. Marklin is toch wel een groter merk, niet?

Mathieu

Forum Rechten