hoeveel Watt voor zaagtafel?

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Hoi,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een goede zaagtafel. Omdat ik nogal gecharmeerd ben van Makita ging ik voor de 2704 met tafelverlenging en -verbreding en 1650 Watt. Later ontdekte ik ook de MLT100X die ook nog een afkort/roltafel heeft bovenop de extras van de 2704. En toch is hij goedkoper. Dat vind ik vreemd. Hij heeft maar 1500 Watt. Misschien zit het daarin? Denken jullie dat 1500 Watt voldoende is om ook eens wat balkhout te zagen. Hij heeft een hoogte van 93 mm. Nu ben ik benieuwd wat jukkie in de schuur hebben staan en of je er tevreden mee bent. Dan neem ik het mee in de overweging.

Alvast bedankt.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ik zat een tijd geleden ook naar (o.a.) de 2704 te kijken. Heb uiteindelijk een Bosch GTS 10 gekozen omdat ik die voor een goede prijs in de aanbieding vond. De 2704 zat, voor zover ik dat toen in de winkel kon beoordelen, degelijk in elkaar. Als ik de afbeeldingen bekijk van de MLT100X en die vergelijk met de 2704 dan komt die MLT mij op het oog minder degelijk over. (aanslag etc) Dat zou voor mij een reden zijn om voor het "degelijkere" model te gaan.

Wat me wel verbaasde, vaak zie je degelijkheid, ook weer voor mijn gevoel, terug in het gewicht van een machine. Verrassend genoeg wegen ze allebij grofweg hetzelfde, de MLT is zelfs een klein beetje zwaarder. Ik had juist verwacht dat hij lichter zou zijn omdat de gebruike materialen wat minder degelijk zijn....

Die 1500 wat zal zeker afdoende zijn om wat balkhout door te zagen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Staar je niet blind op het wattage. De kracht hangt ook samen met de overbrenging (riemaandrijving) en of het een inductiemotor is (een motor zonder koolborstels). Een inductiemotor geeft veelal meer kracht.
Ik heb zelf zo'n voorbeeld met een kolomboormachine, mijn oude van 500 Watt (goedkoop ding van de Aldi) bleef regelmatig steken en mijn nieuwe van 375 Watt gaat in vergelijkbare gevallen gewoon door.

De 93 mm zaaghoogte is alleen wel erg ambitieus voor een 1500 Watt motor. Balkjes afkorten zal wel gaan, maar schulpen (in lengte doorzagen) zal waarschijnlijk niet gaan.
Eventueel kun je dat in meerdere stappen doen.

N.B. Ik ken de genoemde machines geen van beide, heb er dus geen ervaring mee...

gandel
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zag gisteren dat de Dewalt DW745 (1700W) op amazon.co.uk aan een, naar Europese normen, belachelijke prijs staat. De Dewalt DW745 krijgt een heel goede quotering (na inbouw en nieuw zaagblad) bij This Is Carpentry. Gelukkig ben ik principieel tegen zo'n ding anders was ik weeral gevallen voor de sirenenzang van een sterk afgeprijsde top artikel.

In de praktijk denk ik dat de kwaliteit van de as en een goed zaagblad even relevant is dan die 200W meer.
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Bedankt voor jullie reacties zover, of het een inductiemotor is weet ik niet. Maar een riemaandrijving zal het niet zijn denk ik. Misschien is de 2704 het beste compromis, dan heb ik toch Makita, en een (naar mijn idee) krachtige 1650 Watt motor. Niet met een roltafel, maar goed dan heb ik daar ook zeker geen speling op!? Ik heb al wel gebeld met een leverancier die adverteert op Marktplaats , de MLT is tijdelijk uitverkocht, en wordt door Makita Nederland ook niet geïmporteerd. Hij haalt ze rechtstreeks bij Makita vandaan.
Wat daar de reden van is????

Groet…
Manus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.