Brandmerk in je werkstuk

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Mijn zoektocht is ten einde. de stempel is vandaag binnengekomen. het is een flink ding en het ziet er allemaal erg solide uit.
Ik heb hem op een proefstukje geprobeert te gebruiken en dat is goed gelukt.
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/SignatureBrandingIron?feat=directlink

nu ik deze heb zou ik hem graag willen gebruiken op al mijn werkstukken die ik al heb gemaakt.
heeft iemand ervaring met het branden in afgewerkt hout (afgewerkt met olie en was)?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
guido zei:
nu ik deze heb zou ik hem graag willen gebruiken op al mijn werkstukken die ik al heb gemaakt.
heeft iemand ervaring met het branden in afgewerkt hout (afgewerkt met olie en was)?
Ik brand alleen in "kaal" hout, omdat ik bang ben dat bepaalde stofjes in de was of olie mijn brandstempel zouden kunnen aantasten. Wat is er op tegen op de plek van het brandmerk het hout met een scherpe beitel kaal te schrapen, te branden en daarna weer in de was of olie te zetten?
Mijn stempeltje, zie avitar.
Ps kan jij de temperatuur regelen? Ik niet, daarom doe ik altijd eerst een proefje voordat
ik mijn meubelstuk "pijn" ga doen.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Tjeerd zei:
Ik brand alleen in "kaal" hout, omdat ik bang ben dat bepaalde stofjes in de was of olie mijn brandstempel zouden kunnen aantasten. Wat is er op tegen op de plek van het brandmerk het hout met een scherpe beitel kaal te schrapen,te branden en daarna weer in de was of olie te zetten?
hmm goed puntje eh maareh ... wat bedoel je met de olie van de stempel? ik heb er geen handleiding bijgekregen. is er een manier om die stempel te beschermen?
Mijn stempeltje, zie avitar.
Ps kan jij de temperatuur regelen? Ik niet, daarom doe ik altijd eerst een proefje voordat
ik mijn meubelstuk "pijn" ga doen.
Ik kan de temperatuur ook niet regelen. k denk dat ik bij elke houtsoort ook eerst een proefje doe en verder het met tijd regel dat ik dat gloeiende ding op het hout druk.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
[quote="guido[/quote] hmm goed puntje eh maareh ... wat bedoel je met de olie van de stempel? ik heb er geen handleiding bijgekregen. is er een manier om die stempel te beschermen?
Ik kan de temperatuur ook niet regelen. k denk dat ik bij elke houtsoort ook eerst een proefje doe en verder het met tijd regel dat ik dat gloeiende ding op het hout druk.

Hoi Guido, ik bedoel dat als je het verhitte metaal van je brandmerk op een met olie, was of eventueel met een andere afwerking afgewerkt werkstuk drukt, bepaalde stofjes in het meubelafwerkingsmateriaal het metaal van je brandstempel zouden kunnen laten corroderen. Dat zou jammer van je brandstempel.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Wellicht interessant: Ik zoek al tijdje naar een manier om logo's en andere zaken in te branden
Ik heb de penvormige Dremel Versatip 2000-6 gekocht.. (wellicht vloeken in de kerk hier?)
g_08126658.jpg

Combinatie gasbrander voor solderen (had ik toch nodig), kunststof snijden, houtbranden en nog meer. Wel even spannend, want Dremel heeft niet meer de naam van vroeger, maar bij het testen bleek het prima in orde. Hard plastic en aluminium met staal. En voor 42,- wil ik de gok wel nemen.
Wel even wennen, netjes lijnen branden en gradiënten maken kost wat oefening.

Maar na een oudejaarsavondje testen niet ontevreden, je krijgt de variabelen steeds beter onder de knie. (Bleek trouwens beter te werken met de puntige soldeertip dan de anderen)


Bruikbaar?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Als je wil kan je die medaillons ook gewoon laten uitlaseren. Lasermachines kunnen zowel snijden als graveren, meestal tot op 1 mm nauwkeurig. Het effect is hetzelfde als brandmerken.

Wil je geen verbrande randen, dan kan je kijken naar watersnijders. Zelfde principe, maar zonder de verbrande rand. Kan ook graveren dacht ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.