steigerhout schuren

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Goedenavond !

Ik ben van plan om steigerhouten meubels te gaan maken. Ik heb ongeschuurde steigerplanken en vroeg me af waar ik ze het best mee kan schuren. Bandschuurmachine ? Zo ja waar moet ik op letten bij de aanschaf? Wat zijn goede merken? Welke korrel schuuropapier kan ik het best hiervoor gebruiken?
Suggesties, tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!

Jonas
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Beste Jonas,het wordt druk met steigerhoutbouwers vanavond en ik kan het niet nalaten waar mogelijk tips te geven die ik ermee in jarenlange ervaring heb opgedaan.
Ik gebruik een heel simpel vlakschuurmachientje, zeker 15 jaar geleden gekocht bij de HEMA voor Hfl25,-- !
Onverwoestbaar, als elektro(nica) reparateur wacht ik nog steeds tot er iets mee misgaat...
Schuurpapier komt van Formido, combipakje met korrel 40, 80 en 120 in maat 93 x230 (?) voor €5,99 per 50 vel gemixed.
Ook eens iets van de Gamma gehad, maar dat is nog dunner dan pleepapier en scheurt voor je kunt beginnen.
Voor het zagen borstel ik de planken schoon met een harde boender en dan schuren met korrel 40, daarna pas zagen,schaven of beitelen. Zand en cement deeltjes slopen dit gereedschap, dat wil je niet weten.
na bewerken schuren met korrel 80 en als eindbewerking nog een keer met 120.
Veel werk ik af met kalkwas van AMAZONA (voor adressen zie internet) en dat wrijf je erin met zeer fijne staalwol (handschoenen gebruiken! ). Als een spiegel zo glad.En zitten zonder splinter in je gat, dat zie je niet vaak bij steiger meubelen.
Probeer het eens, succes
Gr, Hemmo van der Zaan
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
ik heb ook 3 van die cheap ass schuurmachines. Toen (2maanden geleden) een festool gekocht. Heeeerlijk.. Kan niet wachten om iets te gaan schuren :)

OT: Ik zou hier voor een rotex gaan, begin met korrel 80 of 120, is afhankelijk van het materiaal. Festool is dus een heel fijn merk maar wel duur dus als je het niet veel gaat gebruiken een beetje onzin.
Het licht er heel erg aan hoe je planken eruit zien; moet er 3 mm vanaf dan is een bandschuurmachine een overweging, moeten ze vooral glad geschuurd worden dan zou ik dus voor een rotex of vlakschuur machine gaan!
 

LiseST

Nieuw lid
24 jun 2014
1
0
Beste Jonas,het wordt druk met steigerhoutbouwers vanavond en ik kan het niet nalaten waar mogelijk tips te geven die ik ermee in jarenlange ervaring heb opgedaan.
Ik gebruik een heel simpel vlakschuurmachientje, zeker 15 jaar geleden gekocht bij de HEMA voor Hfl25,-- !
Onverwoestbaar, als elektro(nica) reparateur wacht ik nog steeds tot er iets mee misgaat...
Schuurpapier komt van Formido, combipakje met korrel 40, 80 en 120 in maat 93 x230 (?) voor €5,99 per 50 vel gemixed.
Ook eens iets van de Gamma gehad, maar dat is nog dunner dan pleepapier en scheurt voor je kunt beginnen.
Voor het zagen borstel ik de planken schoon met een harde boender en dan schuren met korrel 40, daarna pas zagen,schaven of beitelen. Zand en cement deeltjes slopen dit gereedschap, dat wil je niet weten.
na bewerken schuren met korrel 80 en als eindbewerking nog een keer met 120.
Veel werk ik af met kalkwas van AMAZONA (voor adressen zie internet) en dat wrijf je erin met zeer fijne staalwol (handschoenen gebruiken! ). Als een spiegel zo glad.En zitten zonder splinter in je gat, dat zie je niet vaak bij steiger meubelen.
Probeer het eens, succes
Gr, Hemmo van der Zaan

Hoi Menno,

Na de afwerking met kalkwas, beits je het hout dan nog?
Ik heb namelijk al beits gekocht (transparante, voor steigerhout) maar schuur het hout het liefst zo glad mogelijk..

Gr Lise
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo Lise,

Je kunt geen beits over kalkwas gebruiken.
Beits geeft een kleur aan onbehandeld hout en wordt als eerste laag op het hout aangebracht, daarna vaak afgewerkt met bijvoorbeeld lak, olie of was.
Kalkwas heeft al kleurpigmenten en wordt meestal zonder eerst te beitsen rechtstreeks op onbehandeld hout opgebracht
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Je vraag over de aanschaf van de bandschuurmachine kan ik je niet mee helpen. Maar wel met welke korrel. Bij mijn stage gebruiken we standaard alleen korrel 80 op eiken meubels en die gaan dan gelijk in de monocoat. Als het meubel echt spiegel glad moet zijn gebruiken we ook wel is korrel 100 maar dat gebeurd zelden.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Steigerhout schuren? Laat me niet lachen. Koop dan gewoon geschaafd vuren wat je verder verwerkt. En door middel van de afwerklaag geef je de o zo gewilde steigerhoutlook.

Ga hoogstens met een grove schuurklos erover heen om de losse vezels eraf te halen. Meer niet.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Steigerhout schuren? Laat me niet lachen. Koop dan gewoon geschaafd vuren wat je verder verwerkt. En door middel van de afwerklaag geef je de o zo gewilde steigerhoutlook.

Ga hoogstens met een grove schuurklos erover heen om de losse vezels eraf te halen. Meer niet.

Mijn idee, waarom ruw vuren planken kopen met cement aanslag er op, en daarna glad gaan maken?
Overigens is dit de laagste duurzaamheidsklasse van hout, 4 tot 5 jaar bij buiten gebruik.
 
nee zeker niet:)
koop zo;n goedkoop bosch rotexje, zet er een 120 of 240 blaadje op en tis prima!
niet te lang op een plek blijven maar gewoon rustig even rondgaan
zo haal je alle splinters en grote onregelmatigheden eruit maar blijft de 'vuile' structuur van de steigerplank

het gaat ook veel sneller met een rotex dan met een gewone vlakschuurmachine heb ik ondervonden
een bandschuurmachine gaat dan weer te snel en laat van die vervelende schuursporen achter
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
@rené13: Rotex is een type schuurmachine van Festool.
Wat jij bedoeld is denk ik een roterende schuurmachine.
Klinkt als het zelfde maar is het niet :p .
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
een bandschuurmachine gaat dan weer te snel en laat van die vervelende schuursporen achter

Hoe bedoel je dat verbrande strepen of onregelmatigheden?

De meeste bandschuurmachines hebben toch een snelheidsregelaar?
Verbrande komt vaak duur te hard duwen of vuil in je schuurpapier.
Onregelmatigheden kun je voorkomen door een schuurraam op de machine te zetten, maar dan moet dat op je type wel passen, niet op alle bandschuurmachines hebben een bevestiging voor een schuurraam.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik snap zowieso het gebruik van een bandschuurmachine zonder schuurraam niet: dan moet je wel heul veul feeling met je machine en materiaal hebben.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik snap zowieso het gebruik van een bandschuurmachine zonder schuurraam niet: dan moet je wel heul veul feeling met je machine en materiaal hebben.

Met een laag toerental wil dat prima, maar de meeste maken er idd een fitness workout of een golfslagbad van :p
Heel veel mensen zijn ongeduldig bij schuren, hard duwen, hoge toerentallen, dan is een schuurraam handiger.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb geen schuurraam op m'n bandschuurmachine. En hij heeft ook geen snelheidsregeling. Het gebeurd een enkele keer dat je hem er net niet recht genoeg afhaalt, dan moet je iets doorschuren. Maar een bandschuurmachine is toch nooit de eindafwerking.

Ik hoop dat mijn nieuwe excentrische de bandschuurmachine helemaal vervangt.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mijn idee, waarom ruw vuren planken kopen met cement aanslag er op, en daarna glad gaan maken?
Overigens is dit de laagste duurzaamheidsklasse van hout, 4 tot 5 jaar bij buiten gebruik.


Dat hangt er helemaal vanaf wat je erop smeert hoor. Ik heb 6-7 jaar geleden 2 dakterrasjes van steigerplanken voorzien. Bovenste terras waren ze puur ter bescherming van het dakleer. Daar heb ik ze niet geschuurd omdat ik grip wilde hebben voor het geval dat en zit er enkel grondverf en sikkenswit overheen.

Andere terras moest netjes blijven. Daar heb ik ze als een poesje zo glad geschuurd met korreltje 240. De kopse kanten helemaal verzadigt met anti houtrot spul dat ik nog had liggen en daarna zijn er iets van 3 lagen goede verf, sikkens, op gekomen. Die planken zijn nog in perfecte conditie.

Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat die planken het goedkoopste onderdeel waren als ik het afzet tegen de verf kosten ed.

Bij nader inzien als ik er nu aan terug denk... ik had net zo goed kale eikenhouten planken kunnen gebruiken... was ik goedkoper uitgeweest...hummmm
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat die planken het goedkoopste onderdeel waren als ik het afzet tegen de verf kosten ed.

Bij nader inzien als ik er nu aan terug denk... ik had net zo goed kale eikenhouten planken kunnen gebruiken... was ik goedkoper uitgeweest...hummmm

En het had gescheeld in chemicaliën en arbeid...

@lex
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat hangt er helemaal vanaf wat je erop smeert hoor. Ik heb 6-7 jaar geleden 2 dakterrasjes van steigerplanken voorzien. Bovenste terras waren ze puur ter bescherming van het dakleer. Daar heb ik ze niet geschuurd omdat ik grip wilde hebben voor het geval dat en zit er enkel grondverf en sikkenswit overheen.

Andere terras moest netjes blijven. Daar heb ik ze als een poesje zo glad geschuurd met korreltje 240. De kopse kanten helemaal verzadigt met anti houtrot spul dat ik nog had liggen en daarna zijn er iets van 3 lagen goede verf, sikkens, op gekomen. Die planken zijn nog in perfecte conditie.

Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat die planken het goedkoopste onderdeel waren als ik het afzet tegen de verf kosten ed.

Bij nader inzien als ik er nu aan terug denk... ik had net zo goed kale eikenhouten planken kunnen gebruiken... was ik goedkoper uitgeweest...hummmm

Bij de duurzaamheidsklasse codering, gaan ze uit van onbehandeld hout.

Als je verft als dit nodig is, dan kan vuren veel langer mee gaan.
Maar de meeste objecten van steigerhout, zijn vaak gemaakt van onbehandeld vuren planken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.