Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: steigerhout schuren

steigerhout schuren

Goedenavond !

Ik ben van plan om steigerhouten meubels te gaan maken. Ik heb ongeschuurde steigerplanken en vroeg me af waar ik ze het best mee kan schuren. Bandschuurmachine ? Zo ja waar moet ik op letten bij de aanschaf? Wat zijn goede merken? Welke korrel schuuropapier kan ik het best hiervoor gebruiken?
    Suggesties, tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!

Jonas

Re: steigerhout schuren

Beste Jonas,het wordt druk met steigerhoutbouwers vanavond en ik kan het niet nalaten waar mogelijk tips te geven die ik ermee in jarenlange ervaring heb opgedaan.
    Ik gebruik een heel simpel vlakschuurmachientje, zeker 15 jaar geleden gekocht bij de HEMA voor Hfl25,-- !
    Onverwoestbaar, als elektro(nica) reparateur wacht ik nog steeds tot er iets mee misgaat...
    Schuurpapier komt van Formido, combipakje met korrel 40, 80 en 120 in maat 93 x230 (?) voor €5,99 per 50 vel gemixed.
    Ook eens iets van de Gamma gehad, maar dat is nog dunner dan pleepapier en scheurt voor je kunt beginnen.
    Voor het zagen borstel ik de planken schoon met een harde boender en dan schuren met korrel 40, daarna pas zagen,schaven of beitelen. Zand en cement deeltjes slopen dit gereedschap, dat wil je niet weten.
    na bewerken schuren met korrel 80 en als eindbewerking nog een keer met 120.
    Veel werk ik af met kalkwas van AMAZONA (voor adressen zie internet) en dat wrijf je erin met zeer fijne staalwol (handschoenen gebruiken! ). Als een spiegel zo glad.En zitten zonder splinter in je gat, dat zie je niet vaak bij steiger meubelen.
    Probeer het eens, succes
    Gr, Hemmo van der Zaan

Re: steigerhout schuren

ik heb ook 3 van die cheap ass schuurmachines. Toen (2maanden geleden) een festool gekocht. Heeeerlijk.. Kan niet wachten om iets te gaan schuren

OT: Ik zou hier voor een rotex gaan, begin met korrel 80 of 120, is afhankelijk van het materiaal. Festool is dus een heel fijn merk maar wel duur dus als je het niet veel gaat gebruiken een beetje onzin.
    Het licht er heel erg aan hoe je planken eruit zien; moet er 3 mm vanaf dan is een bandschuurmachine een overweging, moeten ze vooral glad geschuurd worden dan zou ik dus voor een rotex of vlakschuur machine gaan!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hemmo van der Zaan Bekijk Berichten
    Beste Jonas,het wordt druk met steigerhoutbouwers vanavond en ik kan het niet nalaten waar mogelijk tips te geven die ik ermee in jarenlange ervaring heb opgedaan.
    Ik gebruik een heel simpel vlakschuurmachientje, zeker 15 jaar geleden gekocht bij de HEMA voor Hfl25,-- !
    Onverwoestbaar, als elektro(nica) reparateur wacht ik nog steeds tot er iets mee misgaat...
    Schuurpapier komt van Formido, combipakje met korrel 40, 80 en 120 in maat 93 x230 (?) voor €5,99 per 50 vel gemixed.
    Ook eens iets van de Gamma gehad, maar dat is nog dunner dan pleepapier en scheurt voor je kunt beginnen.
    Voor het zagen borstel ik de planken schoon met een harde boender en dan schuren met korrel 40, daarna pas zagen,schaven of beitelen. Zand en cement deeltjes slopen dit gereedschap, dat wil je niet weten.
    na bewerken schuren met korrel 80 en als eindbewerking nog een keer met 120.
    Veel werk ik af met kalkwas van AMAZONA (voor adressen zie internet) en dat wrijf je erin met zeer fijne staalwol (handschoenen gebruiken! ). Als een spiegel zo glad.En zitten zonder splinter in je gat, dat zie je niet vaak bij steiger meubelen.
    Probeer het eens, succes
    Gr, Hemmo van der Zaan
    Hoi Menno,

Na de afwerking met kalkwas, beits je het hout dan nog?
    Ik heb namelijk al beits gekocht (transparante, voor steigerhout) maar schuur het hout het liefst zo glad mogelijk..

Gr Lise

Hallo Lise,

Je kunt geen beits over kalkwas gebruiken.
    Beits geeft een kleur aan onbehandeld hout en wordt als eerste laag op het hout aangebracht, daarna vaak afgewerkt met bijvoorbeeld lak, olie of was.
    Kalkwas heeft al kleurpigmenten en wordt meestal zonder eerst te beitsen rechtstreeks op onbehandeld hout opgebracht
    vriendelijke groet,
    Albert
    Website
    Meubelwas
    Waterbeitsen

Je vraag over de aanschaf van de bandschuurmachine kan ik je niet mee helpen. Maar wel met welke korrel. Bij mijn stage gebruiken we standaard alleen korrel 80 op eiken meubels en die gaan dan gelijk in de monocoat. Als het meubel echt spiegel glad moet zijn gebruiken we ook wel is korrel 100 maar dat gebeurd zelden.
    groet jordi

Steigerhout schuren? Laat me niet lachen. Koop dan gewoon geschaafd vuren wat je verder verwerkt. En door middel van de afwerklaag geef je de o zo gewilde steigerhoutlook.

Ga hoogstens met een grove schuurklos erover heen om de losse vezels eraf te halen. Meer niet.

neem een rotex! zo heb ik ook al heel wat plankjes gedaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault Bekijk Berichten
    Steigerhout schuren? Laat me niet lachen. Koop dan gewoon geschaafd vuren wat je verder verwerkt. En door middel van de afwerklaag geef je de o zo gewilde steigerhoutlook.

Ga hoogstens met een grove schuurklos erover heen om de losse vezels eraf te halen. Meer niet.
    Mijn idee, waarom ruw vuren planken kopen met cement aanslag er op, en daarna glad gaan maken?
    Overigens is dit de laagste duurzaamheidsklasse van hout, 4 tot 5 jaar bij buiten gebruik.

Is een rotex niet een beetje over de top voor zo een simpele klus.

Forum Rechten