Lijmen mislukt

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Als groentje ben ik bezig met het maken van een eerste groot project: een bed.
Bij het verlijmen van het hoofdeinde ben ik er niet in geslaagd om de pennen tijdig in het gat te krijgen. Volgens mij omdat ik het te passend heb gemaakt. Het was ook warm en droog (23°C en RV rond 40%) in de kamer waar ik het verlijmde.

Hier enkele foto's van het lijm-accident:




Uiteraard wil ik het hier niet bij laten en dacht eraan om de 2 plaatsen waar de verbinding niet sluit met een lintzaag los te zagen. Daarna de horizontale plank te rechten en te werken dmv deugels?

Wat raden de experts aan om te doen in deze situatie?

Alvast bedankt,
Bert

Attached files
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Welke lijm heb je gebruikt? Vraag me niet waarom maar ik ben mijn geknutsel begonnen met Titebond III en ben later ter ore gekomen dat die een wat langere droogtijd heeft. In mijn ervaring kan ik dan ook altijd redelijk rustig mijn verbindingen lijmen en daarna nog goed stellen zonder hoog stressgehalte.

Bram
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Bram Sibma zei:
Welke lijm heb je gebruikt?
De lijm is klassieke witte houtlijm waarvan de naam me nu even ontgaat maar deze zit in gele bussen.
Ik heb me nochtans gehaast en mijn vrouw heeft me ook geholpen maar helaas... te traag...
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Waarschijnlijk heb je je gaten niet diep genoeg gemaakt. Deze moeten iets dieper zijn dan dat de pen lang is zodat er plaats is voor je overtollige lijm. Het heeft naar mijn gevoel niets met tijd te maken.
Ik zou proberen de lijm te kraken door er overhoeks spanning op te zetten. Nadien loskloppen met een hamer en een blokje.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
vermoedilijk bedoel je bison houtlijm.

Maar ik ben met Jokke eens. De gaten zullen wel niet genoeg zijn geweest.

En als je het met beleid doet kan je de verbind met de hamer uit elkaar tikken.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
De pennen waren een halve cm korter dan de gaten diep zijn...

Zijn er nog manieren om de verbinding ongedaan te maken? Lijkt me eerder definitief...
 

WR1944

Oud hout
Een heel herkenbaar probleem. Door de hiervoor gemelde problemen ben ik minder gestressed gaan verlijmen. Als eerste pas ik alles droog. Afhankelijk van het aantal te lijmen punten lijm ik er eerst een aantal naden of verbindingen aan een zijde van de constructie en de rest zet ik droog in elkaar. Dan klem ik de hele constructie in de definitieve vorm en laat het drogen. Dan gaan de losse delen weer uit elkaar en doe ik de volgende batch. Dan kan je in een aantal stappen de hele zaak lijmen op je gemak. Je moet alleen de goede volgorde bepalen zodat je geen ongelijmde verbindingen insluit. Door de droogtijd tussendoor neemt het wel wat meer tijd maar meestal heb je wel wat andere klusjes om de tijd te vullen. En anders is er nog wel een bakkie koffie en met het warme weer in aantocht een koele rakker.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je kan de verbinding inderdaad gewoon doorzagen en dan met een valse pen werken. Voor een vals pen boor of hak je zowel in de stijl als de regel een gat en daar steek je dan een blokje hout in. Dat blokje verlijm je dan. De Domino van Festool is hetzelfde principe. Deuvels kan ook, maar dan moet je zeer nauwkeurig boren. Deuvels laten geen speling toe.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Zie het eerst maar uit elkaar te krijgen, heb je het proef gepast voor je ging lijmen?
Zo nee weer wat geleerd :)
Waarschijnlijk moet je het doorzagen, dan kan je er domino's indoen. Of overnieuw beginnen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.