Tafel steigerhout

bollie

Nieuw lid
6 apr 2012
1
0
Hoi,

Ben nieuwe op dit forum en ook nog redelijk nieuw met het werken met hout. Echter ooit moet je in het diepe springen en gewoon aan de slag gaan. Echter wil ik dit wel zoveel mogelijk voorbereid doen en vandaar de zoek op dit forum. Ik heb ergens een tafel gezien van gebruikt steigerhout en zou deze graag zelf willen maken. Bijgevoegd heb ik de foto's van het model en daar gaan dan ook mijn vragen over.
Ik wil het geheel zo maken dat schroeven niet zichtbaar zijn. Het moet een tafel worden van totaal 3 meter lang en een meter breed. Voor de onderkant van de tafel ga ik om de 50 cm of zo een bevestigingslat maken denk ik. Zelf zat ik de denken om de 1e laag van de poot met schroeven te verbinden vanuit een verbindingslat vanaf de tafel en de rest er tegen aan te lijmen, maar vraag me af of het wel stevig genoeg is.


Vragen:
- Wat voor hout voor frame gebruiken?
- Hoe worden de 3 laags poten aan het frame bevestigd?
- Wanneer schuren, vooraf of achteraf?
- Wat voor lijm gebruiken?

Foto's:



Attached files
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik werk zelf ook vaak met steigerhout, mijn ervaring heeft mij geleerd dat je de steigerplanken eerst zeker 2 maanden binnen moet leggen zodat ze kunnen drogen. ik had voor mijn zusje een dressoir gemaakt, deze is in 2 maanden tijd zo hard gedroogt dat de deuren die aanvankelijk 40,5cm breed waren nu nog maar 37,5cm breed zijn.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Wat ik niet snap is dat zoveel mensen met slecht hout mooie producten willen maken, dus het goedkoopste hout dat er is, maar geen schroeven willen zien.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Halloo, Bollie
Welkom in de kring van steigerhoutbouwers. Zeer recent heb ik in opdracht een tafel van steigerhout gebouwd 90x200x80 cm, een afwijkende hoogte. Eis was dat het blad er robuust moest uitzien en zoveel mogelijk vrije ruimte onder de tafel moest zijn ivm stoelen met hoge armleggers (67cm).
Het is gelukt,blad optisch 6 cm dik en vrije ruimtevan liefst 74 cm onder de hele tafel ! Mijn idee was dat de hoogte gewoon 78 cm kon zijn, maar de klant is koning. Hij staat nu te pronk in een winkel voor landelijke woonstijl.
Maar jouw plannen zien er ook bijzonder uit, een lap van een tafel! Als ik de foto's zie maak ik op dat je een bladdikte van zo'n 9 cm gaat krijgen, maar dan lijken de poten nogal iel. Onder mijn tafel heb ik ze van 12x12cm gemonteerd en die maat lijkt me voor die oppervlakte van 100x300 het minimum. Ik zou kiezen voor 15x15 cm.
Steigerhout moet zoals een andere collega al noemde wel even tijd krijgen om te drogen, maar 2 maand is wel lang, zeker met het seizoen van mooi weer voor de deur. Meestal begin ik er direct aan, maar mijn leverancier heeft een prima geventileerde ruimte.
Belangrijker is voor dat je enig gereedschap er op los laat je eerst het hout zeer goed schoonmaakt met een harde borstel en liefst nog een goede schuurbeurt (korrel 40) geeft, dat spaart je zaag(blad), beitels en schaven en je houdt je werkplaats een stuk schoner.
De dikte van het blad leent zich prima voor een goede versteviging onderop. Ik zou hier een vakverdeling maken van ca. 30x30cm en dit 1 cm infrezen in de onderkant van het blad, eerst blad in elkaar lijmen met veer en groef over de volle lengte. Blad zal dan bij werken zich als één geheel gedragen. De schoren ook aan de middelste plank over de lengte vastschroeven, andere plaatsen van de schoren met een niet al te groot slobgat schroeven, slecht één schroef per schoor per plank!
De constructie van de poten op de foto vind ik erg mooi (bedacht). Als je de dikte van blad plus schoren op 6 cm kunt houden kun je voor die totale dikte nog een plank van 3 cm dikte aan de poten verbinden met een forse pen en gat en zo een onderstel bouwen. Dan kun je van onder af het blad vastschroeven.
Ik zou holle poten maken, scheelt hout en gewicht en biedt betere mogelijheden om het onderstel te maken. Poten ook volledig verlijmen.
Op die manier houdt je alle schroeven uit het zicht. Ik gebruik altijd Bison houtlijm, D2 of D3, hout schoon en vlak op elkaar, goed klemmen. Dan zou ik er een lijst van de volle bladdikte eromheen zetten, staat beter afgewerkt.
Ik heb onder de laatste tafel diagonaalschoren ingefreesd om een stuk spanning uit blad te halen. Zeer stevige en lichte constructie, ook bij grotere overspanningen. Een stukje techniek uit de werktuigbouw.
Mocht je daar foto's van willen zien, ik heb geprobeerd daarvan een paar foto'sop het forum te zetten.
Mocht je die niet vinden, geef dan even je mailadres dan kan ik ze wat makkelijker sturen. En misschien wat tips of antwoorden.
Ik schat in dat je voor deze tafel zo'n 45 meter hout kwijt bent, er zijn enkele goede adressen, o.a. steigerhout.com
Succes met de plannen,
gr, Hemmo van der Zaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.