constructie hoe?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb de opdracht gekregen om een bureau te maken dat veel lijkt op deze;
http://slowwood.nl/mun-collection/18-mun-15
Met name de maatvoering moet anders en er moeten wat voorzieningen op voor de computer/printer.

Het lijkt me een leuke klus, maar ik heb twijfels over de constructie van het onderstel.
Hoe zouden jullie die maken?

Mijn twijfel zit met name op twee punten:
1. de (blinde) verbinding van de dwarsligger op de poten. Ik kan een pen gat maken, maar de poten zijn wel erg dun voor zoiets.
2. de bevestiging aan het bovendeel. De minst elegante is wel een hoekijzer.

Wie heeft ervaring met zoiets?

gandel
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
is het niet waarschijnlijk dat dit met een domino of lamello gedaan is? deze zijn vrij ondiep en hebben toch een goede aanhechting. Voor het bovenblad vermoed ik iets gelijkaardigs, al kan ja daar op zich wel werken met een regel, dat zou niet mogen storen, aangezien de rand toch redelijk ver oversteekt.

Of anders hebben ze mss toch schoeven gebruikt en die weggewerkt met een prop? Het is achteraf dan toch zwart geschilderd.

edit: ben je zeker dat het onderstel van hout is en niet van metaal?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Tja, lamello's geven volgens mij niet genoeg stevigheid (het bureau is redelijk fors) en de domino vergelijk ik met een pen gat verbinding. Op zich kan dat wel (heb ook al even een proefstuk gemaakt) alleen is de staander in mijn geval 2 cm dik en dan krijg ik een pen van ruim een centimeter, en dat geeft toch te weinig steun.
Nu zit ik eraan te denken om een doorgaande pen te maken, dus dat de pen door de staander gaat. Vervolgens ga ik de pen inzagen om er vervolgens een paar wiggen in te slaan (eventueel met een contrasterende houtkleur).

Voor de bevestiging aan het tafelblad kan inderdaad een regel geen kwaad.
I.v.m. transport zoek ik ook een optie om de poten er afneembaar onder te zetten.

N.B. mijn onderstel moet gemaakt worden van eik.

gandel
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Als je de maatvoering aan gaat passen kun je de dimensies van de regels en poten zo wijzigen dat er een (doorgaande) pen en gat verbinding in kan worden gemaakt. Deze kun je eventueel ook nog opwiggen. Een alternatief kan het gebruik van Spor verbinders zijn. Zo kun je het hele onderstel lompsterk en demontabel maken. (www.rigometaal.nl) Houd wel rekening met de werking van het blad t.o.v. het onderstel! De regels tussen de poten werken niet gelijk met het blad.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Het bureau staat al te glimmen, bovendien heb ik er voor mezelf meteen ook maar eentje gemaakt (mede om te ondervinden hoe sterk het geworden is).
Ik heb onderin gewoon pen gat verbindingen gemaakt (wel zeer netjes zodat het zelfs zonder lijm al goed vast zit). Aan de achterzijde van het bureau zit er in deze pen gat verbinding een doorgaande houten pen voor extra stevigheid.
De bevestiging van het onderstel aan het blad is gewoon gemaakt met een hoekijzer. Al met al zeer stevige constructie.
gandel


website: www.kekkek.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.