Anti Festool bij webshops

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Laatste 2-3 jaar struin ik internet een beetje af voor gereedschapsaankopen omdat ik ontdekt heb goed gereedschap stukken fijner en beter werkt dan budget gereedschap of zelfs gereedschap van Black & Decker of Bosch groen en het op internet vaak goedkoper te verkrijgen is dan via de vakhandel waar vaak alleen verkocht wordt aan bedrijven & ZZP'ers of simpelweg lomp personeel rond loopt die een hobbyist niet fatsoenlijk wil helpen (waardoor ik niet geneigd ben om daar extra voor te betalen :p ).

Maar goed, wat ik mij dus afvraag is dat het mij opvalt dat Festool weinig populair is bij een aantal webwinkels. Ik hoor en lees hierendaar (freessjabloon.nl is toch wel de meest zichtbare daarin) weinig goeds over Festool. Wat mij wel weer verbaasd omdat het qua prijs maar ook kwaliteit in mijn ogen in de top van de markt zit. Is die aversie puur commercieel of begint Festool ook echt achter te raken op de markt en vragen ze ondanks de achterstand nog steeds de hoofdprijs voor hun producten?

Ben zelf namelijk de afgelopen jaren redelijk het grijs/groene flink gaan waarderen :p .
 

marknuijten

Nieuw lid
25 jun 2010
8
0
Viel mij ook op. DeWalt is op zich wel weer goed te vinden, maar heeft ook iets vriendelijkere prijsstelling.

Het is denk ik kwestie van markt, consumenten zijn de voornaamste doelgroep voor webshops. De meeste aannnemeres en professionele gebruikers kopen hun gereedschap via de vakhandel waar de particulier niet kan kopen (Gerrtise, Lekkerkerk etc.) en die hebben geen webshop (verbazingwekkend eigenlijk hoe conversatief die sector eigenlijk is).

Was laatst bij Gerritse, heel raar dat daar ook geen prijzen op de machines staan. Ze moeten alles opzoeken in de computer en 90% van de tijd zijn het gewoon de adviesprijzen. Moet je dus eerst gaan lullen voor spullen en er kan altijd wat af, zeker als je vaker komt. Vreemde manier van zakendoen, is wel duidelijk wie daar het meest aan verdient.

Tweede reden is dat veel merken speciefieke reseller-kanalen gebruiken en dat een webshop het gewoon niet kan kopen omdat ze er niet aan kunnen komen via de witte import en groothandel. Wat je tegenkomt is soms grijze import, dat kan problemen met garantie geven (zelf nog nooit meegemaakt overigens).
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ik ken Meneer Freessjabloon een beetje en ben het in ieder geval een beetje met je eens ;) Hij komt nog wel eens een beetje negatief over.

Toch heb ik het idee dat hij tussen zijn afkraken door ook wel eerlijk is. Zo verkoopt hij een Evolution zaag en daar stond voorheen bij "hij is dan wel niet zo goed als de Kapex maar de prijs kwaliteit is wel veel beter" (staat er nu niet meer bij overigens maar dat kan zijn omdat hij aan het overstappen is naar een nieuwe website, http://www.gereedschappro.nl ). Waarmee ook hij aangeeft dat de Kapex blijkbaar toch wel goed is. Ook bij de Rotex 150 heeft hij staan "DE machine om te hebben als je veel werkt met hout....". en bij de PS 300 "De oude vertrouwde sterke decoupeer". Je ziet hem ook "negatief" over dingen die niet Festool zijn. (bv. Fein zaagbladen waar hij WSE een veel beter alternatief vind)

Aldus, hij is niet altijd alleen maar negatief en ook niet alleen maar op Festool, als hij vind dat er iets goeds is aan een bepaalde machine van Festool heb ik het idee dat hij dat ook wel zegt. Het is echter wel zo dat een aantal van de machines van Festool niet veel veranderd zijn de laatste jaren, en dat terwijl er toch heel veel leuke innovaties zijn geweest de afgelopen jaren. Festool zou naar mijn idee met dergelijke innovaties moeten komen of in ieder geval "kopiëren" zou ik zeggen.

Wat betreft het algehele "anti", daarbij heb ik wel het gevoel dat Festool en ook de gebruikers het een beetje over zichzelf afroepen. Er mag niks negatiefs gezegd worden heb ik vaak het gevoel van. Ik ben zelf bij Festool geweest, heb ze daar op een probleem gewezen bij de CS70 die bij hun in de opstelling stond, maar dat werd afgedaan als "deze is wat vaker gebruikt dus dan komt het voor dat het wat meer speling heeft". Dat de aanslag ook bij een compleet nieuwe machine gewoon scheef vast gezet kan worden, dat willen ze dan niet horen en daar gebeurt dan ook niks mee. Ook heb ik het idee dat ze soms wat weinig naar de concurentie kijken. Makita kwam een jaar of 2 geleden met een invalzaag die bij zagen in verstek niet van de rails af kon vallen. Dat zijn toch verdomd handige ideeën want 2 weken geleden was ik in Nurnberg op de beurs, kreeg een demo van Bosch voor hun nieuwe invalzaag, en kreeg als eerste waarschuwing dat ik moest oppassen dat hij niet van de rails af viel. Daar kijken ze blijkbaar, net als Festool, ook niet naar de concurentie.

En dan natuurlijk als grootste negatieve punt, het prijsbeleid.... Ze krijgen het gewoon voor elkaar dat er niet "legaal" met lagere dan advies prijzen geadverteerd mag worden. Dat je dan in de winkel een stapel accesoires erbij krijgt of dat er een credit factuur gestuurd wordt, dat doen ze dan alsof het niet bestaat maar O wee O wee, als je met lagere prijzen adverteerd. Voor zover ik begrepen heb gaat freessjabloon nu dus helemaal geen Festool meer verkopen omdat zijn leverancier het hem niet meer mag leveren. Toch wat vreemd dat een fabrikant bepaald aan wie jij als leverancier wel of niet mag doorleveren....

En als laatste, ze zijn gewoon een duur merk. Pas geleden was er een onderwerp over systainers. Zij vragen 60 euro voor een systainer 2 terwijl ze van andere merken, die ze ook bij dezelfde fabrikant moeten inkopen omdat die het patent hebben, al verkrijgbaar zijn vanaf 35 euro. Dat het bijna 2 keer zo duur is dan nodig, dat gevoel heb ik niet bij de machines, maar als ik een Festool machine koop dan heb ik wel het gevoel dat het, mits Festool niet zo sterk drukte op de dealers, goedkoper zou moeten kunnen zijn. Op het FOG forum komen ze met allerlei leuke handige oplossingen om maar niet afhankelijk te zijn van dure accesoires (of om onmogelijkheden te omzeilen).

Begrijp me goed, ik heb zelf diverse Festool machines (frees waar de fijnafstelling zo af en toe van losdraait, RO 90, Domino, CTL26 met best wel dure stofzakken) dus ik heb zeker geen antipathie tegen Festool. Ik heb echter regelmatig geen Festool gekocht (CS70 niet gekocht, Kapex niet, MFT niet) omdat ik eigenaardigheden ontdekte waarvan ik vond dat ze die voor dat geld echt niet mochten hebben. De recentie hierboven is dus naar mijn idee redelijk eerlijk want ook ik heb Festool in de garage staan, maar ook diverse andere merken. (Mafell, Protool, Makita, Bosch blauw en zelfs wat Aldi en Lidl ;) )

Mijn idee is in ieder geval dat elk merk goed is in bepaalde dingen en dat anderen weer goed zijn in andere dingen. Alleen Festool in de garage zetten staat dus enorm leuk maar ik ben er van overtuigd dat je op een dergelijke manier nooit van alles het beste in huis kan hebben. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, als je het grijs groene gewoon leuk vind, so be it. Ik heb bepaald gereedschap zo weinig nodig (bijvoorbeeld mijn Schrobzaag) dat ik die gewoon ooit eens bij de Lidl heb gekocht. Spaarde me flink geld uit maar ik moet wel tegen een afwijkende kist aan kijken waar dat ding in zit :D

Terugkomend op je vraag, is het puur commercieel dat ze Festool afkraken. Ik denk persoonlijk dat het juist niet commercieel is. Een potentiële klant luistert naar mijn idee beter naar gefundeerde kritiek dan naar geschreeuw. Lopen ze echt achter ? Soms wel, soms niet, het jammer is dat het vooral niet nodig is om achter te lopen. En ze vragen zeker de hoofdprijs voor hun producten. Wat mij bijvoorbeeld bevreemd, ze blijven de hoofdprijs vragen. Een product wordt op een prijs in de markt gezet en blijkbaar verouderd het nooit bij Festool want het blijft even duur (wordt zelfs duurder). Misschien dat ik me in dit laatste vergis maar ik ben me niet bewust van ooit enige prijsdaling omdat een product al een paar jaar oud was bij Festool....
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik koop al mijn machines bij Dirks machines in Beek, zij hebben wel een zeer goedlopende webshop ( www.toolnation.nl ). Hier kan iedereen festool machines en nog veeeeeeeel meer andere merken kopen. Ook de particulier.

Ik heb zelf de OF1010 bovenfrees, de TS55 invalzaag en de EHL65 schaaf van festool en ben over alle 3 uitermate tevreden. al moet ik wel zeggen, zo'n dure machines had ik nooit aangeschaft als ik ze niet zoveel zou gebruiken. Zo ben ik nu aan het kijken voor een zware bovenfrees om o.a. trappen te frezen en sluitkommen van 3-puntsluitingen, van minimaal 2000 watt, dit zal zeer waarschijnlijk geen festool worden, puur om het feit dat ik ze niet supervaak nodig heb en het dan zonde vind om ff 1000 euro ex btw neer te lappen voor een machine die hier wat op de plank staat.

Wat betreft de hoofdprijs vragen, dit is mij door 3 verschillende festool dealers verteld (destil Roermond, burghouwt Echt en Dirks machines in Beek), ze kunnen gewoon niks doen met de prijzen van festool, festool houdt gewoon vast aan de adviesprijzen, ze kunnen er vaak wel extra's bijdoen, zo zat er bij mijn OF1010 een 66-delige frezenset in systainer1 bij, en bij mijn TS55 2 geleiders van 140 en een extra zaagblad, en bij mijn EHL 65 zaten 2 extra schaafmessen. Dat mag dan weer wel, maar machines onder de adviesprijs verkopen mag dan weer niet.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
nachtwacht zei:
...

Begrijp me goed, ik heb zelf diverse Festool machines (frees waar de fijnafstelling zo af en toe van losdraait, RO 90, Domino, CTL26 met best wel dure stofzakken) dus ik heb zeker geen antipathie tegen Festool. Ik heb echter regelmatig geen Festool gekocht (CS70 niet gekocht, Kapex niet, MFT niet) omdat ik eigenaardigheden ontdekte waarvan ik vond dat ze die voor dat geld echt niet mochten hebben. De recentie hierbovenniet commercieel is...

Ik heb je quote ff ingekort, maar volgens mij sla je de spijker vol op de kop!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat mij opvalt is dat b.v. het merk Mafell ook behoorlijk aan de prijs is met zijn artkelen, het zal best ook wel een kwalitatief goed merk zijn maar daar hoor ik niet over de prijs mopperen.
Terwijl het wel bij de leveranciers op hetzelfde prijsniveau als Festool en Lamello artikelen zit.
Wordt dit merk nog te weinig gebruikt of heeft dat een andere reden?
Ik krijg hier ook de indruk dat het prijsbeleid door de fabrikant wordt bepaalt.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Spaander zei:
Wordt dit merk nog te weinig gebruikt of heeft dat een andere reden?
Ik krijg hier ook de indruk dat het prijsbeleid door de fabrikant wordt bepaalt.

Mafell is ook naar mijn idee veel minder gebruikt tot nu toe. Dan heb je ook minder gezeur over de prijs. Mafell staat (nog) niet op het nivo (even daargelaten hoe de kwaliteit wel of niet is) dat iedere zichzelf respecterende klusser het ook wil hebben. Daar staat Festool wel (al of niet terecht) en dan heb je ook automatisch veel meer gezeur van mensen die het graag willen hebben en niet kunnen betalen of mensen die het wel kunnen betalen maar het eigenlijk teveel geld vinden voor de geboden kwaliteit.

Mijn idee is, als je overal bij alle leveranciers dezelfde prijzen tegen komt, dan is er sprake van prijsbeleid bepaalt door de fabrikant / importeur. Als ze ooit zo populair worden als Festool kunnen we daar ook lekker gaan klagen :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
PBT zei:
Ik koop al mijn machines bij Dirks machines in Beek, zij hebben wel een zeer goedlopende webshop ( http://www.toolnation.nl ). Hier kan iedereen festool machines en nog veeeeeeeel meer andere merken kopen. Ook de particulier.

Naja, ik noem specifiek Freessjabloon omdat ze er ook mee rondstrooien op hun eigen website, maar als je 1 op 1 met eigenaars of verkopers van andere zaken en webshops praat, hoor je vergelijkbare geluiden :p .

Waar ze dan weer wel vaak naar verwijzen (bij o.a. dus Freessjabloon) is inderdaad Mafell, wat nog een trap duurder is. Ik krijg ook ergens het gevoel dat de aversie bij dergelijke bedrijven niet zo zeer zit in de kwaliteit van het gereedschap, maar meer de regels waaraan ze moeten voldoen vanuit de fabrikant (geen korting, e.d.).
@ Nachtwacht: Vanuit gebruikers (pro's en serieuzere DHZers) lees je doorgaans juist veel goede dingen over Festool, het zijn, is mijn ervaring, voornamelijk de verkopers waar je dergelijke dingen verteld worden.
 

WR1944

Oud hout
Er zijn Europese regels die het de fabrikanten/importeurs verbieden de verkoopprijzen aan de eindgebruikers te bepalen. En volgens mij wordt die regeling niet strak toegepast. Het lijkt mij een beetje het kip-ei verhaal. Als je onder de prijs duikt krijg je een probleem met je toelevering dus als je wilt verkopen volg je de instructies van de fabrikant. Ik ben geen jurist dus de werkelijkheid kan iets genuanceerder zijn. In Amerika heb je ook vaste prijzen voor Festools al liggen die een flink stuk lager dan in Europa. Er zijn gebieden waar het prijspijl nog een stuk hoger ligt dan in Europa zoals Zuid-Afrika en Australie.
Aan een kant heb ik begrip voor vaste prijzen als ze niet al te hoog zijn. Dan moeten bedrijven zich onderscheiden door service. Aan de andere kant kunnen prijzen, die door de detaillisten worden bepaald, leiden tot stunten oftewel verkopen onder de inkoopprijs. Dan legt de concurrent het loodje en ontstaat er een monopolie. Dan bepaald de detaillist de prijs en het service-niveau. Het zijn zwart/wit scenario's maar het geeft wel een beetje m'n tweeslachtige standpunt weer. Hier in Amerika, the land of the free, kan je goed zien waar het laatste idee toe kan leiden. De banken en de medische/farmaceutische stand maken de centjes en het volk heeft het maar op te hoesten. Er is geen vorm van concurrentie in die gebieden. Maar je hebt het elke dag wel nodig.
M'n kwaliteitsgereedschap is van Festool en tot op heden ben ik er erg tevreden over. Behalve een losgetrild boutje van het tafelblad van de MFT, dat gratis vervangen werd, heb ik geen problemen van welke aard dan ook.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Hallo allemaal, sommige van jullie kennen me en sommige niet dus hier een kleine introductie als het mag, zo niet dan hoor ik het graag. Ik probeer het kort te houden maar ik vrees dat dat niet lukt met alles wat ik hierboven lees.

Introductie:
Super ingekort: Ik ben 7 jaar geleden begonnen met partijen gereedschap te kopen en verkopen op marktplaats, voornamelijk om mijn eigen gereedschap goedkoper te maken, want ik wil alleen het beste. Ik ben een perfectionistisch en altijd opzoek naar beter. Vorig jaar mijn leven omgegooid en 100% hier voor gegaan. Ongeveer 2 jaar geleden begonnen op internet met FreesSjabloon uit o.a. onvrede over bestaande winkels en webshops en verkopen van mijn eigen freessjablonen. Ik doe en zie dingen anders dan anderen (zit zelfs in mijn naam) en ben eigenwijs zoals sommige hier het al opmerkten. De site liep meteen als een trein maar ik wil meer dus werd het tijd voor compleet vernieuwende en vooruitstrevende webshop, deze uiteraard professioneel laten bouwen. Tuurlijk met een nieuwe naam daar de oude de lading niet meer dekte zoals mijn klanten al opmerkte. Dus een nieuw avontuur met: GereedschapPro. Ik zal daar niet verder over uitweiden.

Anti Festool:
Ja en nee. In het mega kort Festool ik ben niet tegen Festool ondanks wat ze me de afgelopen jaren door hebben laten maken, dat is echt niet normaal. Ze leggen me zelfs dwangsommen op en de rest zal ik jullie besparen. Uiteraard heb ik daar HET advocaten kantoor opgezet: Moszkowicz en toen was het snel over. Daarna zijn ze nog meer druk gaan zetten om mijn leveranciers en inmiddels kan ik het lastig krijgen. Voor vele dingen heb ik betere alternatieven maar goed, mensen met een groene waas voor hun ogen zijn lastig te overtuigen, ik kan het weten want ik was er ook zo een.
Jaren lang was ik overtuigd dat Festool het beste op de markt was en misschien waren ze dat ook wel maar de laatste tijd vind ik betere merken en Festool laat steken vallen. De nieuwe Carvex is een flop, dat vinden ze zelf ook, ze moesten snel wat uitbrengen want de Mafell P1 decoupeer won teveel terrein. TS55.. tja prima zaag tot 30mm en je moet van zaagsel houden, afzuigen doet hij niet. Schuurmachines zijn waanzinnig! Kapex ook super, maar als ik zeg dat de kapex een groene laser had moeten hebben zodat je die buiten wel ziet en een betere afzuiging kunnen ze daar niet zo goed tegen.
Ik zie overal product verbeteringen, deels omdat ik perfectionistisch ben, een halve opleiding industrieel product ontwerpen heb gedaan en heel handig ben, maar ze staan er niet voor open en zijn zelf altijd een beetje ‘vijandig’. Ik zie het verkeerd of ik gebruik het verkeerd etc.
Zo ook op de Hardenberg beurs: Ik dacht lekker ff te babbelen over de nieuwe TS55 R (ik noem hem TS55 refurbished (opgelapt) of hij nu wel door een hardhouten deur kan zonder vast te lopen, krijg ik te horen dat ik de zaag verkeerd gebruik. Je moet het met een 28 tands doen EN de TS55 is een platenzaag dus niet gemaakt voor deuren. Ik zeg: er bestaan ook 40mm platen: stilte.. en waarom maken jullie hem dan niet tot 35mm i.p.v. 55mm… stilte..
Festool: Sander er komt een tijd dat je Mafell voor Festool (zie mijn grappige actie) gaat inruilen en toen liepen ze weg.. funny toch?
Op het FOG forum was ik na 3 dagen eraf geknikkerd. Er is daar een topic over wat zou je willen verbeteren aan de TS55.. open deur… dus ik meld: neem de Mafell MT55 en kijk of je die kan verbeteren.. 1 dag later.. exit, IP geblokt. Ik hoop dat ik het hier langer volhou!
Meest grappig is dat bijna alle unieke dingen die Mafell MT55 heeft, Festool gewoon gekopieerd heeft op hun nieuwe opgeknapte TS55R, koste ze wel 2,5 jaar om het te doen maar goed.
Op de beurs naar hun demo aan het kijken en de demo man vergist zich dus in het nieuwe diepte instelling streepje (staan er 2 op dus ook niet heel duidelijk of hij werd nerveus van mij) en zaagt de plank verkeerd door.. :eek:
En ja ik zou nog steeds dealer van Festool willen worden want ze maken veel goede producten en de missers die ze nu hebben zullen ze snel verbeteren. Zou nog sneller gaan als ze open stonden voor verbeteringen maar goed alles op zijn tijd.
Protool:
Ook bij Protool weten ze wie ik ben (en stel me altijd netjes voor) maar met hun kan je wel leuk praten en feedback geven, leuk open bedrijf, zo raar dat ze broer en zus zijn. Binnen kort fuseren ze samen naar 1, ik hoop dat ze de goede dingen van elkaar overnemen.

Prijsbeleid:
Tja lastig onderwerp. Iedereen geeft korting, vooral in fysieke winkels. Festool onderving dat door 2 jaar extra garantie te geven als je de garantie papieren opstuurde met de bon, handig controle systeem. Wel in strijd met de Europese wetgeving want alles met een snoertje heeft 2 jaar mits particulier gekocht, Festool heeft dit sinds kort gelukkig ook aangepast.
Korting geven: De meeste dealers geven gewoon een credit bon, zetten een zogenaamde inruil machine erop of geven accessoires weg. Op internet is het lastig voor online winkels alles is daar open en bloot en Festool wil koste wat het kost alles hetzelfde hebben, wat ook in strijd is met de Europese wetgeving maar goed, het geeft wel rust in de markt. Kijk maar naar Makita, Panasonic en Dewalt, die merken worden afgeknald en daar hebben ze erg last van, al doen ze het ook zelf maar goed dat laat ik ff rusten. Festool heeft een mega boete gekregen in Duitsland voor hun horizontale prijsbinding hoeveel weet ik helaas niet. De NMA in Nederland doet er niks aan die zijn lui.

Negatief:
Tja dat zou kunnen, ik flap er soms iets te veel uit en zou wat politiek correcter moeten zijn maar aan de andere kant moet dat? Ik ben mezelf en het is mijn mening, die overigens wel gestaafd is op ervaring. Ik mag dan wel geen timmerman of bouwvakker zijn (en zeker geen tekstschrijver/taalkundige) maar ik ben rete handig en zie overal verbeteringen. Bijna elke machine die ik niet ken en ga verkopen is de eerste die binnen komt voor mij zelf. Spelen, testen en ermee werken zodat ik klanten goed kan adviseren, ja ik weet het ik ben raar.
Ik ben al jaren aan het verbouwen en doe bijna alles zelf. Want meestal als ik het laat doen bevalt het me niet dus doe ik het zelf over… mijn machines zijn meestal ook beter waar aannemers mee komen aanzetten maar dat zullen de meeste hier wel herkennen :lol:

Andere shops:
Toolnation is oké, ze hebben heel veel op hun site staan. 3x raden wie zijn idee het was en wie de site heeft ontwikkeld, ontworpen en geregeld heeft ;), maar goed, de huidige site heb ik helaas mijn stempel niet kunnen opzetten.

En daar is die dan: Mafell
Diverse keren bij Mafell geweest, in de fabriek, training en de beurzen, demo tegenwoordig op beurzen ook voor ze. Op Rotterdam hout 2 hele dagen, vrijkaarten iemand? ff mailen. Ze doen het daar anders, zijn super vriendelijk, vraag maar aan mijn 21 klanten die ik mee genomen heb naar Nürnberg voor 2 dagen op de beurs. Open en eerlijk.
Als je goede verbeterpunten aanbrengt schrijven ze het op en nemen ze het mee, wauw. Zelfs een potje stevige discussie gaan ze niet uit te weg en nemen het mee. Bijna elke machine van Mafell is superieur aan die van Festool, veel innovatiever en meer nagedacht. Dit klinkt als verkopers praatje wat ik zeker niet ben, maar geloof me niet en probeer het zelf. Je mag de meest verkochte machines van Mafell 30 dagen gratis proberen en lees anders de klanten reviews… hoe makkelijk kan ik het maken?

Ongetwijfeld levert dit allemaal veel discussie op en misschien moet er een aparte topic komen, dingen anders verwoorden of wordt ik gebanned. Links heb ik bewust niet geplaatst. Hou het netjes en eerlijk, dat doe ik ook en anders mail me of moderators pas de tekst aan waar jullie nodig vinden.
Groeten en fijn weekend, Sander.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hoi Sander,

Als ik het goed begrepen heb is dit forum niet Festoolblind en staan de meesten hier best open voor een goede verklaring. Mijn vraag was overigens niet bedoeld als aanval op je site, maar meer iets wat mij opgevallen is na de nodige gesprekken links en rechts met verkopers van gereedschap, vandaar mijn vraag.
Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide antwoord!
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Goedemorgen Okke,
Ik had het ook niet als aanval opgepakt als het zo overkwam, sorry. Antwoord moest wat uitgebreid zijn zodat mensen weten hoe het ontstaan is. Hoop dat het duidelijk was. Mocht je nog vragen over dingen hebben dan hoor ik het graag. Fijn weekend.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi Sander

Duidelijke uitleg van je bedankt.

Wat dacht je van een extra korting voor forumleden. :D

Gr. Berton
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ja ik zat ook al te denken aan sponsoring van dit forum, maar korting is forum leden is ook mogelijk natuurlijk. Eerst even mijn nieuwe site vullen, daar moeten nog 400 producten op dan heeft hij het zelfde assortiment als mijn oude site.
Ik weet ook niet of ik dat soort acties hier mag aanbieden...?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een interessante topic, woodworking.nl is een onafhankelijk forum en zolang forumschrijvers in het oog houden dat ze hun persoonlijke mening/ervaring opschrijven, die niet kwetsend is voor anderen kan er geen bezwaar zijn. Het forum is niet bedoeld om een geschil met een leverancier uit te vechten of eenzijdig te belichten en het is ook zeker niet bedoelt om te fungeren als goedkoopste prijswijzer. Het forum is om vooral bedoeld om kennis te delen over houtbewerken en daarmee het plezier in de hobby en/of professie te vergroten.

Persoonlijk vind ik het nog steeds raar dat fabrikanten en/of importeurs het forum niet meer gebruiken om hun (potentiele) klanten te informeren en mee in contact te komen. Wel allemaal op facebook of hyves, waar nog geen 1 % tot hun doelgroep behoort en hier zouden ze 100% kunnen scoren. De meesten zijn bang voor kritiek, iedereen in de business heeft nu eenmaal klanten die niet tevreden zijn, ondanks afspraken en inspanningen gaat het soms gewoon niet. Die klanten willen zich nog wel eens negatief uitlaten, tegenover een veel groter aantal tevreden klanten die zich niet laten horen.
Het is wel interessant om een handelaar als Sander een keer over zijn keuzes te zien schrijven, maar ook dat is natuurlijk zijn persoonlijke mening en zolang we dat blijven respecteren houden we een leuk en leerzaam forum.

We hebben in het verleden ook wel gekrakeel gehad over reclame, terwijl zeker voor het internet tijdperk, tijdschriften juist gekocht werden om de adverteerders en hun advertenties.

Het forum is niet bestemd als gratis advertentie medium, daar hebben we met elkaar wat regeltjes voor afgesproken, maar we ontkomen er niet aan om namen van producten, leveranciers etc te noemen, daar is volgens m.i. niks mis mee.

Dus er wordt niet gemod (heb ik ook een grote hekel aan) en ik vind het een interessant onderwerp.

Fijne Paasdagen,

jaap
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt Jaap voor je duidelijke uitleg, ik vind het ook interessant om te lezen.

Ik ga nu aan een nieuw eitje beginnen, prettige paasdagen. :D
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan zeggen wat je wil over Festool, maar het zijn toch zij die met de meeste innovaties uitkomen.
Zonder festool was er geen kettingzaag, vlakschuurmachine, excenterschuurmachine, roterende schuurmachine, geleide rail voor cirkelzagen, invalzaag, domino, systainer, aandacht voor stofafzuiging, systeem aanpak enz... merken zoals mafell hebben het makkelijk, ze concentreren al hun krachten op de innovaties van andere merken en trachten ze te verbeteren. zoals de invalzaag van festool of de decoupeerzaag van Bosch. Zolang het patent van de echte uitvinders loopt hebben ze tijd zat om er aan te werken.
Het is waar dat Mafell nu een betere invalzaag of decoupeerzaag maakt, en op zich is dat een goede zaak omdat het dan eens aan Festool is om de andere in te halen. Want als ze zelf gaan denken dat ze altijd in alles de beste zijn dan loopt het mis.
Maar je moet toch toegeven dat geen ander merk zulk een compleet gamma aan gereedschap en accessoires heeft van zulk een hoge kwaliteit. Ik sta vaak ook sceptisch tegenover de prijs van sommige accessoires zoals bv centrotec boren, maar onlangs kocht ik een T15 boormachine en daar zat een 4mm centrotec boor bij en toen begreep ik dat ze dus echt het dubbel van de concurrentie waard zijn. Ik had niet lang ervoor een set Bosch pro spiraalboren gekocht voor bijna €40, sommige zijn niet eens recht en je moet telkens in 3 stappen boren omdat ze verstoppen, de festool boor klips je gewoon op de kop en je vliegt door het hout in 1 keer zonder ooit te verstoppen.
Ik maak het mij niet meer moeilijk door gereedschap van goede prijs/kwaliteit te proberen vinden, ik overweeg het zelfs niet meer om iets ander dan Festool te kopen. En daarvoor ga ik altijd naar mijn vaste fysieke dealer omdat ik zo een relatie opbouw en in geval van problemen wordt ik meteen geholpen(net voor de kerstvakantie kocht ik het hele LR32 systeem met of1010, maar er waren geen OF1010's meer in stock Bij Festool Belgïe, de dag erna kreeg ik een oproep dat de vertegenwoordiger een OF1010 uit een andere winkel was gaan halen om die naar mijn dealer te brengen), ik kijk altijd wel eerst naar webshops om interessante deals te vinden, maar vaak is het gewoon niet interessant genoeg met de transportkosten, tenzij je accessoires in grote hoeveelheden neemt.
Maar ik wil ook niet dat we in Amerikaanse toestanden komen waar iedereen via internet in een andere staat koopt om de state tax te ontlopen, en zo de lokale dealers in de problemen raken en geen voorraad meer houden, en de dag dat je iets dringends moet hebben kan je ernaar fluiten. Daar klagen veel Amerikanen over.
 
D

DervishD

Guest
Ik ben zelf nooit echt een fan van Festool geweest, alleen de invalzaag vind ik wel goed. Voor de rest is het naar mijn mening de prijs niet waard. Ik heb onlangs een set van Panasonic gekocht, de EY7441 accuboor en EY7546 slagschroevendraaier. Zijn beide topmachines en de accu's zijn helemaal geweldig, 14,4v, 3,3ah en Ik kan er langer mee werken dan collega's die wel een Festool hebben. Ik gebruik ook al jaren een decoupeerzaag van Makita, de 4351FCT, is gewoon een goede machine. Als je rustig aan doet als je dikker materiaal moet zagen dan kun je met dat ding prima een haakse snede krijgen. Zoniet, dan pak je gewoon een fijner zaagblad en zet je de pendelstand op 1 of 2. Bovenfrees, die van DeWalt met die 2 knoppen, dat T model zeg maar. Gewoon een makkelijk klein machientje dat makkelijk te hanteren is en voor mij als scheepstimmerman in 80% van de gevallen zwaar zat is. Als ik een zwaardere nodig heb dan pak ik wel een zwaardere van de werf. Een delta schuurmachientje Rupes, doet het evengoed als die van Festool en stukken goedkoper. Zit ook een stoffen stofzak bij die je gewoon kan legen, geen gedoe met steeds weer die papieren dingen zoals bij Festool. Zo kan ik nog wel even doorgaan, punt is dat ik er door de jaren heen achter ben gekomen dat andere merken ook goed spul maken. Festool maakt ook prima spul maar niet zoveel beter dat het mij de hogere prijs waard is.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Interessant topic hier. Ik heb zelf geen Festool maar kom het wel vaak tegen via mijn werk (leveringen aan bedrijven die aan schrijnwerkerij/interieurbouw/ramenfabrikanten/...). Het komt er vaak voor, in alle vormen van machines. Ik moet toegeven dat ik meer oude machines zie en de nieuwste nog niet zo vaak ben tegengekomen. De nieuwe zijn vaker Makita, Bosch blauw, Hilti en DeWalt. De machines van Festool gaan zo te zien wel lang mee, ook in de slechte situaties die vaak voorkomen bij bedrijven.

Als ik me dan baseer op mijn opleiding, toegepaste economie, dan snap ik wel de werkwijze van Festool. In het algemeen zit je safe als je koopt bij Festool, en voor dat comfort betaal je nu eenmaal. Wil dit zeggen dat er geen betere machines op de markt zijn? Zeker niet, maar met een Festool ben je zeker dat je toch een hoogstaand product hebt. Voor bedrijven is dit vaak makkelijk, zij betalen liever wat meer en hebben dan zekerheid qua kwaliteit. Particulieren die op safe willen spelen doen dit ook.
Natuurlijk zijn er zowel bedrijven als particulieren die evengoed voor een Makita, DeWalt of Bosch blauw willen gaan aangezien deze qua prijs vaak makkelijker zijn. Heb je pech dan koop je een product dat qua prijs/kwaliteit niet zo goed is als Festool (waarschijnlijk wel goedkoper maar als je vervolgens nog een Festool moet kopen, ben je natuurlijk duurder af.) Heb je geluk, dat is het qua prijs/kwaliteit beter.
(Dit allemaal indien we binnen de prijsklasse van Festool kijken)

Maar er is nu eenmaal iets wat men merkloyaliteit noemt. Bedrijven hebben vaak niet de tijd om alle merken te onderzoeken en te beslissen wat de beste koop is bij elke machine die ze kopen (aangezien de prijs vaak slechts een kleine kost is) terwijl consumenten het geld niet hebben om te experimenteren. Bedrijven grijpen dan ook zeer snel naar hun vaste merk en consumenten kiezen ook vaak voor zekerheid, aangezien het gering gewin van een betere machine niet tegen het risico van het weggegooid geld opkan. Als gevolg blijft Festool met een grote groep vast cliënteel en zijn alternatieven bij andere merken niet zo populair, brengen ze te weinig op en wordt er weinig in geïnvesteerd. Waardoor dat de kloof blijft bestaan tussen Festool en andere merken.

Ook hier op het forum merk je de merkloyaliteit, er wordt heel vaak naar Festool gewezen. Ook al valt dit niet binnen de bestedingsruimte van de topicposter. Ongetwijfeld omdat Festool degelijke producten aflevert maar ook door het hele imago wat er rond Festool ontstaan is qua degelijkheid. Gelukkig is er ruimte voor discussie en andere ervaringen te delen (al is dit de eerste keer dat ik het zo uitgebreid op het forum zie ivm Festool). Ik geloof graag dat Festool dit niet graag ziet en zeker niet omdat mensen steeds meer via internet informatie inwinnen over producten die ze gaan kopen. En hoe meer particulieren kiezen voor andere merken, hoe kleiner de kloof zal worden tussen Festool en de rest.

Maar ter conclusie :D denk ik dat je kritisch voor jezelf moet zijn, de duurste is niet altijd de beste. Indien je de merken goed vergelijkt, zal je ongetwijfeld een aantal verschillende merken in je vast gereedschap hebben.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vraag me af of mensen ook voor hun werk vaak een festool kopen, of dat het voornamelijk thuis gebruikt wordt. Ik vind de meeste spullen namelijk een hoog plastic gehalte hebben, het ziet er kwetsbaar uit. Er was toch de uitdrukking dat Festool prima is voor in de werkplaats, maar als je wel eens buiten komt, je Mafell moet kopen :)

Ik heb één festool (kapex), en drie Mafells. Voor de machines heb ik geen nieuwprijs betaald (tweedehands/korting/zo goed als nieuw). Ik zou ondanks de hoge kwaliteit toch wel even twijfelen om zo'n machine nieuw te kopen. Er is zoiets als het bedrag in relatie tot hoevaak je het gebruikt. Mijn Kapex komt bij een aannemer vandaan die er alleen maar recht mee heeft gezaagd (zei hij). Dan heb je eigenlijk gewoon de verkeerde machine gekocht en dus veel te veel betaald.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.