Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Aangeboden hout Apenboom/Slangenden omg. Oldenzaal

Ik ben benaderd door iemand die mij stukken hout van de 'Apenboom/Monkeypuzzle/Slangenden (Araucaria araucana)' aanbood van 30 cm dik. Dit af te halen in Oldenzaal, Overijssel, wat te ver weg is voor mij.

Jammer want dit is bijzonder hout:

Jullie kunnen de advertentie hier vinden:
    http://doe-het-zelf-verbouw.marktpla...langenden.html

Re: Aangeboden hout Apenboom/Slangenden omg. Oldenzaal

mooi spul en inderdaad ook te ver voor mij :'(

Maar misschien kan je nog wel een stuk te pakken krijgen via een bereidwillig forumlid? Ik duim alvast voor je!

Ik heb al stukken zien liggen van de apenboom bij een groenverwerkend bedrijf (compost). Maar dat was een verschrikkelijke plakboel. Er was een grote hoeveelheid hars uitgelopen. Mij leek het hout dat ik zelfs niet zou willen voor in de kachel. Moet je de stam dan in zijn geheel laten drogen (dus gewoon een aantal jaren wegleggen) of wat doe je mee? Nat draaien lijkt me geen optie.
    Ik stel de vraag voor het geval dat ik nog eens een stuk tegen kom.

Mathieu

Dat er zoveel hars in zat wist ik niet. Nat draaien of bewerken is dan geen optie nee, eerst splijten (of niet) en laten drogen, evt er wat schimmels in laten komen ter contrast.

hars is idd echt een probleem
    je ziet het ook al als je een enkele tak afzaagt
    binnen 2 dagen heb je de stam vanaf de tak totaan de grond vol hangen met at spul

Maar maar maar, kijk nou eens naar die schaal, zou ik wel de moeite waard vinden hoor! :lol:

Je hebt gelijk, het is inderdaad een bijzondere tekening. Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat er zo een structuur in die stam ontstaat. Waar heb je die foto van die schaal eigenlijk gevonden?

deze structuur zit wel niet in de gehele stam,dat is op zich wel jammer maar het maakt die stukken ook wel bijzonder
    dit is een stuk waar de zijtakken uitgelopen zijn,vandaar de witte vlekken

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

De hars zit alleen in en net onder de schors, Het is een smerig klusje maar als de schors eraf gedraaid is heb je ontzettend fijn draaihout (even regenjasje aan en handschoenen + vol-gelaads-masker om de stekels niet in je lijf te krijgen )

De schaal op de foto is waarschijnlijk met beits bewerkt, normaal is dit hout bijna wit van kleur. Die uitlopers knallen er op deze manier wel goed uit trouwens.

En helaas ook te ver voor mij.

groeten,
    Patrick

Forum Rechten