underjigg van wolfcraft (pocket hole jig)

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hallo
Aleen tijd kom ik de pockethole screw verbinding tegen, dit leek mij een snelle en handige manier om kadertjes in elkaar te zetten en verbindingen te maken.
Eerst heb ik zelf zo'n boormal gemaakt en wat geexperimenteerd echter met tegenvallend resultaat.
De meeste jig,s die ik tegen kwam vond ik te duur om zomaar aan te schaffen, om het systeem eens uit te proberen, 95 euro en omhoog.
Ander nadeel is dat je er speciale schroeven bij nodig hebt.
Bij Hornbach een jig van wolfcraft gekocht voor 29 euro.

je krijgt de boormal met de benodigde onderdelen in een klein plastic koffertje gelevert.[album]461[/album]
Het is duidelijk geen systainer maar het gaat om de inhoud.

De kunstof boormal voelt redelijk degelijk aan en de boorgaten zijn voorzien van metalen geleidings bussen.
De beschrijving is duidelijk.
de kwaliteit van de boor zal zich in de tijd bewijzen.

Ik heb een paar verbindingen gemaakt en het systeem werkt aardig toch denk ik dat met wat aanpassen in de voorgeschreven instellingen een beter resultaat is te krijgen.

Het grote voordeel van de wolfcraft jig is dat je gewone pz schroeven kunt gebruiken, dit is ook het grootste nadeel, omdat de tapse schroefkop de neiging heeft om het hout te splijten moet hier wat aandacht bij montage aan besteed worden, en moet je dmv trail en error de juiste instelling vinden.
alles bij elkaar denk ik een redelijk stuk gereedschap te hebben waarmee je een aardig tot goed resu'ltaat mee kunt bereiken.
Een aardig vaderdag kadootje is weer eens wat anders als een maccaroni werkje :lol:
 

WR1944

Oud hout
Voor een steviger verbinding zou ik minimaal bolkop schroeven gebruiken. Er bestaan bolkop schroeven met een randje, alsof er een ringetje onder zit. Dit geeft een betere verbinding omdat je er meer kracht op de schroef los kan laten. Die platverzonken schroeven lijken me gewoon vragen om problemen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ziet er ok uit voor die prijs en voor hobby gebruik, ik ben vorig jaar gegaan voor de versie van Trend, die is volledig uit staal en er zit een klem op, ik heb er toen twee zakken van 500 speciale schroeven bijgekocht die niet meer kosten dan gewone torx. Het nadeel is wel dat het een vierkant gat heeft, dus niet pozi of torx. En ook dat ze hun schroeven in een soort anti-roest olie dompelen die heel slecht ruikt en de hele dag aan je handen blijft plakken.
Maar dankzij de platte bodem en de boorkop op de schroef kan je hard aanspannen zonder splijten.

Is bij deze jig de bodem van het schroefgat tenminste ook conisch zoals de schroeven of is het plat?
Het lijkt mij ver van ideaal om met pozi te werken in dit geval, zijn het tenminste schroeven met een boorkop?
Als ik het begrijp moet je deze jig iedere keer met een lijmklem vastklemmen voor elk gat? Mijn trend heeft een zool met ingebouwde klem, die ik op een lange lat heb vastgemaakt. Zo kan ik de platen er gewoon op schuiven, klem toe duwen, boren, verder schuiven enz. Zo zijn pocket holes voor mij de snelste manier om kasten in elkaar te zetten, sneller en steviger dan om ze gewoon zonder pocket in elkaar te schroeven, want dan is het erg moeilijk om aller voor te boren en juist te positioneren.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hoi BenchWorks.
De onderkant van het vlak is recht en idd met bolkopschroeven zoals wr 1944 zei gaat het zeker beter en ik heb gemerkt dat ik bij dikker hout iets dieper kan boren dan de afstelling en bij dunner hout iets minderdiep dan de afstelling en dan krijg ik een bevredigend resultaat en idd moet je het ding met een klem vast zetten, ik gebruik hier een snelklem voor positioneren gaat makkelijk er zit een aanslag op.
Maar alle waar naar zijn geld en ik ben een hobby timmermannetje dus uurtarief doet er niet toe.
Ik ben de blij mee want die pockethole verbinding gaat fijn en is stevig.
gr Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.