Hout branden

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik zoek informatie over het branden van hout, maar dan specifiek grote delen branden.
vind enkel info over pyrografie (met soldeerbout in hout schrijven/tekenen)

ik zou willen een salon tafel (gemaakt uit ayous/abachi) gedeeltelijk zwart maken door het te branden.
Maar hoe doe je dat? Gewoon met de vlam er op zitten?
Of groot stuk metaal warm maken en er op leggen?
En hoe zorg ik voor strakke lijnen tussen gebrande en niet gebrande deel?
En hoe behandel ik het hout achteraf? Kan ik er dan nog met olie of vernis op?
 

tuoh

Oud hout
Niks zo gemakkelijk als hout kleuren door het te branden. Gebruik een grote asfaltbrander dat werkt snel en geeft een egale kleuring.

Wanneer je ergens een scherpe aftekening wil tussen gebrand hout en blank hout leg dan op de scheidingslijn een plaat, een stuk afval van multiplex voldoet al ruimschoots.

Afwerken nadien kan zoals bij blank hout, vernis, lak, olie, het kan allemaal.

Dit branden deden we vroeger nogal eens bij Grenen en Vuren meubels, stijl jaren '70.

Mvg,

André
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
En kan je branden voor je lijmt?
Dus 1 stuk branden, 1 stuk niet, en dan aan elkaar lijmen?
Of kan je het gebrande stuk niet meer opschuren?

Tx
 

tuoh

Oud hout
Als je het hout enkel schroeit en niet laat verkolen lukt lijmen sowieso, het hoeft zelfs niks speciaals te zijn, gewone witte houtlijm is al ruim voldoende.

Een gebrande plank kan je wel opschuren, maar van het verschroeien zie je dan niet veel meer :mrgreen:

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.