opknappen salontafel

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb een salontafel gekregen van massief Braziliaans Mahonie en deze is ooit afgewerkt met vernis. Nu ben ik van plan het design van de tafel te veranderen en deze weer op te knappen. Om het hout kaal te maken zat ik te denken aan een oplosmiddel. Maar ik ga er zo en zo met de schaaf overheen, dus waarom zou ik dan eerst de oude afwerklagen verwijderen met een oplosmiddel? Immers de schaaf maakt het hout ook kaal. Zie ik iets over het hoofd?

Dank.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Denk je ook aan de schaaf? Lak kan harder zijn dan het staal van de beitel. Ik denk eerder aan grof schuren.
Succes, Hemmo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk ook eerst aan grof schuren om het vernis er af te halen en dan met fijn schuurpapier verder.
Ik geloof dat mahonie een nogal lastige nerf heeft, maar anders zou je het ook met een goed ingestelde handschaaf (na het grof schuren ivm de lak) mooi glad kunnen schaven. Mijn ervaring is dat het dan nog mooier gaat glimmen dan met fijn schuurpapier.
Met oplosmiddelen moet je altijd oppassen dat het niet te veel in je hout trekt en eventueel lelijke vlekken achterlaat. (denk bv aan amoniak en eikenhout).

Groeten, Raymond
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ok, ik ben niet zo dol op schuren :) Maar wat moet dat moet. Als het enige bezwaar van de handschaaf is dat deze wat sneller bot wordt door de vernis, dan zou dat voor mij niet zo'n probleem zijn. Ik slijp toch al vaak.

Maar goed, wellicht inderdaad eerst grof schuren en dan alsnog schaven.

Dank voor de reakties.
 
als je niet graag schuurt dan zou ik eens gaan kijken voor een rotex schuurmachine
ik schuurde ook niet graag maar met de aankoop van deze machine is dat al flink verbeterd
je schuurt heel snel tot het gewilde resultaat
het kost gewoon veel minder tijd dan met een vlak schuurmachine of andere schuurmachines
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.