Tekening in hout

cele1989

Nieuw lid
5 apr 2012
2
0
Mijn man en ik hebben onlangs een huis gekocht en zijn nu volop aan het renoveren. Aangezien mijn man binnenkort jarig is vond ik het nuttig hem gereedschap cadeau te doen. Ik heb een mooie houten gereedschapskist klaarstaan, maar ik zou deze graag personaliseren met een tekening. Ik heb al enkele zwart-wit tribals in de vorm van een hart die ik graag zag. Mijn vraag is nu hoe ik dit het beste doe en aanpak. De kist is gemaakt van triplex. Mijn vader is houtbewerker, dus die heeft wel wat materiaal liggen en kan me hierbij ook helpen. En het feit dat ik dit bij mijn ouders kan doen, heeft dus het voordeel dat ik het ook makkelijker geheim kan houden. hihi :)
Kan iemand mij enkele tips geven om me op weg te helpen?

p.s.: Het is wel de bedoeling dat ik zelf en relatief goedkoop kan doen, want gezien de reeds gedane investering leent het budget zich er niet echt toe. Bovendien vindt mijn ventje het leuker als het een 'zelfgemaakte' touch heeft, dat is eens zo persoonlijk :)
 

cele1989

Nieuw lid
5 apr 2012
2
0
Mijn papa heeft een bovenfrees, maar heeft geen fijne freesjes liggen enkel dikkere, waarmee ik dus niet echt een tekening zou kunnen maken...
Ik heb het zonet bij mijn papa besproken en die zei dat ik anders mijn tekening in potlood of stift moest erop zetten en vervolgens uitbranden met de soldeerbout. Dat geeft een mooie donkere kleur aan de tekening en die punt is iets kleiner, waardoor ik gedetailleerder kan werken...
Goed idee, of niet?
Anders toch maar eens naar de winkel voor nieuwe freesjes.
 

WR1944

Oud hout
Als branden een acceptabel resultaat geeft zou ik daarvoor gaan. Dat is de simpelste methode. Je kan dan de schets op het hout maken en het er vervolgens in branden. Probeer het eerst eens met een soldeerbout op een proefstukje. Als dat goed lukt en je denkt dat je op die manier de hele afbeelding kan maken zou je kunnen overwegen om een speciale houtbrander aan te schaffen. Dat werkt stukken beter dan een soldeerbout. Zorg bij het branden voor voldoende ventilatie en realiseer je dat triplex/multiplex uit verschillende laagjes bestaat waar je snel door de toplaag heen brandt.
Succes.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo
Een simpele oplossing is het inkleuren met een watervaste viltstift. Uitprinten en dan met carbon papier overtrekken. Het is een gemakkelijke oplossing, 2 lagen lak erover en klaar is.....Cele
HG Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.