hout aangetast door vraat/houtworm

Een vraag die ik eerst op het algemene forum had gesteld, maar waarvan ik nu zie dat die hier thuishoort.
Ik maak houten beelden, en gebruik daarvoor hout dat ik in de natuur vind (voor werken, zie http://www.deverbeelding-online.nl). Bijgaand beeld heb ik gemaakt van beukenhout, dat al jaren, heel veel waarschijnlijk, in het bos heeft liggen rotten. Hout dat echt rot was en door vraat aangetast heb ik verwijderd, maar er blijft nog wel wat hout met vraatgaten, houtworm (?) over. Om het risico van verdere aantasting en verspreiding van houtworm vanuit het beeld te voorkomen heb ik het bij een houtdrogerij laten mee-verhitten. Dat heeft dit beeld niet aangetast. Maar andere stukken hout/beelden, vooral waar de kern nog inzit, zullen er (erger) door gaan scheuren. Het standaard advies is om altijd de kern te verwijderen, én alle aangetaste stukken hout. Dat is vrij logisch voor hout voor meubels. Maar ik vind dit juist de charme van het hout. Hoe gaan anderen hiermee om? Hebben jullie tips?
Bart Ensing

Attached files
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ik heb er zelf (gelukkig) weinig ervaring mee, ik zou er niet aan moeten denken dat mijn kostbare voorraad hout aangetast werd door ongedierte, echter dit is wel iets dat je kan overkomen.
Er zijn zover als ik weet verscheidene mogelijkheden om van ongedierte in je hout af te komen, welke het meest praktisch zijn en wat de behandelingstijden zijn weet ik niet:
- bevriezen (langere tijd bij zeer lage temperatuur) wordt in de musea wereld gebruikt
- gifgas (volledig afgesloten ruimte waar gas in wordt gespoten)
- vacumeren (plastick vacuumzak vacuum trekken)
Combinatie van bovenstaande methodes.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
als je levende houtworm of andere borende insectenlarven hebt moet je die eerst actief verwijderen, daarna moet je zorgen dat ze niet terugkomen, dus preventief behandelen

hiervoor zijn verschillende middelen te koop,, zoek wel eerst uit wat er in je hout zit

met de houtworm is het zo dat dit de larve is van een insectje dat nadat het uit het hout komt direct paart en eitjes legt, dit eieren leggen doen ze in de ingang van een boorgat zoniet op een onbehandelt stuk hout,, gelakt hout hoeven ze niet daar kun je je voordeel mee halen
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ook interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtworm

De larve komt alleen voor in hout dat ten minste 10% vocht bevat en heeft voorkeur voor koudere plekken. In centraal verwarmde woningen komt de houtworm dan ook bijna nooit voor.

In plaats van met chemische bestrijdingsmiddelen kan het aangetaste hout ook bestreken worden met petroleum. Dat wordt als speciaal voor houtworm bestemd product onder een andere naam heel duur verkocht, maar in de vorm van reukvrije lampolie is het net zo effectief doch veel goedkoper.
 
Dank voor jullie reacties. De optie om petroleum te gebruiken vind ik een goede om te onthouden, in aanvulling op verhitting in eigen oven of in een houtdrogerij. Ik hoop dat het ook diep genoeg werkt, want ik werk veelal met blokken die een stuk dikker zijn dan het standaard meubelhout.
Met groet,
Bart
 

ashleysomsash

Nieuw lid
27 jan 2010
1
0
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort bezig met houtsnijden in een stuk hout wat ik in het bos gevonden heb. Dit is de eerste keer dat ik met hout werk, en er zijn een aantal dingen waar ik tegenaan loop. Volgens mij is dit wel het gepaste topic om mijn vragen te stellen.

Ik heb uit het bos een stuk stam van een beuk meegenomen, en hier de schors vanaf gehaald. In de eerste instantie zag ik nergens gaten zitten, dus ik ging ervan uit dat er geen houtwormen in zaten. Tot mijn grote verbazing wil ik vandaag verder gaan met het snijden, en opeens zie ik hele kleine gaatjes (ongeveer 1 mm) in het hout! Zijn dit nou toch houtwormen? En hoe kan ik hierachter komen zonder de stam helemaal uit elkaar te halen? En nog belangrijker, hoe kan ik ze bestrijden zonder naar een dure 'houtwormenbestrijder' te gaan? Met petroleum insmeren zoals ik hierboven las?

Het hout is nu ook aan het drogen waardoor er scheuren in komen..Ik heb al gelezen op jullie forum dat als je hout correct wilt laten drogen dat dat jaren duurt..daar is dus waarschijnlijk niks aan te doen als ik het nu gewoon binnen heb liggen?

Mijn dan laatste vraag...Als ik straks klaar ben met het houtsnijden, met wat kan ik het hout dan het beste insmeren, zodat je goed verschil ziet tussen het gesneden (dus de diepere stukken) en het ongesneden? (Voor de duidelijkheid, ik heb met een guts allemaal figuren erin gemaakt, het is dus niet met diepte maar gewoon met 0.5 cm diepe ''riggels'')

Heel erg bedankt voor de info!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtvrienden.
Van oude Drentse boederijen weet ik, dat de gebinten (het skelet) bij restauratie bespoten worden met een anti-houtwormmiddel.
Ik heb er mijn verzameling oude profielschaven effectief mede behandeld.
Het is te verkrijgen via de groothandel in bestrijdingsmiddelen.
De werkzame stof is permetrine. Dat is een ZENUWGIF en heeft ook die werking op luizen en neten bij medische toepassing en dus ook op houtworm/-larven.
Het wordt zeer verdund toegepast. Onder andere tot het jaar 2000 op fruit, groente en aardappels tegen ongedierte en nu nog op hout met de nodige beschermende kleding. Het is zeer geschikt voor grotere oppervlakken.
Voor zover mij bekend is het vrij goedkoop spul.
Vr.groet.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 
Hallo Ashley,
ik zie dat mijn item weer is opgepakt. Je vraag komt dicht bij de mijne. MIsschien ben je ondertussen al veel verder, maar toch...
Ik heb veel gewerkt met rot beukenhout. Ook behoorlijk vochtig, maar al wel jaren in het bos ligend, dus waarschijnlijk van binnen toch redelijk droog. Van scheuren heb ik eigenlijk geen last, behalve van de scheuren die er al inzitten. Jij hebt wel last van scheuren, dus ik neem aan dat je hout jonger is. Dan zou je inderdaad heel rustig moeten drogen. Als de kern er niet inzit, is je probleem een stuk minder.
Ik heb niet alle verstand van vraat, maar bij kleine gaatjes denk ik inderdaad aan houtworm. Ik hou niet zo van gif, dus ik voel meer voor de boven gedane suggestie van petroleum. Maar als je de mogelijkheid hebt om het hout in je oven te warmen (een uur 60 graden binnenin, dus in ieder geval langer dan een uur), dan zou ik het doen. Als je hout groter is, wat ik vermoed, dan zou dat alleen in een houtdrogerij kunnen. Waar nog vochtig hout wel extra kan scheuren.
Succes ermee!
Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.