Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Waterstenen of diamantstenen??

zag wat slijpdemo's op youtube met voornamelijk waterstenen, als het om handmatig gaat.
    Het enige nadeel van waterstenen, volgens mij, is dat ze niet vlak blijven.
    Voor het vlakken van de waterstenen wordt dan diamantsteen gebruikt..

Nu heb je in diamantstenen net als bij waterstenen verschillende groftes, oplopend tot 8000.

Nu snap ik niet waarom je niet gewoon op diamantstenen je gereedschap zou slijpen ipv waterstenen, die naar mijn idee het meest worden gebruikt. wat is het voor deel van watersteen tov diamantsteen?

Re: Waterstenen of diamantstenen??

Hoi Hajen

Ik heb een trend 340/1000 korrel steen. ik gebruik hem om mijn water steen van 6000 te vlakken
    en ook om te slijpen. Ik zou niet weten waarom je hemniet zou gebruiken om ook te slijpen. Nou ben ik een beginner dus heb ik er niet al te veel verstand van. Er zal vast wel een reden zijn wat veel bekende youtube houtbewerkers gebruiken de diamant steen alleen maar om te vlakken. Ik heb zelf tot nu toe geen enkel probleem met mijn setje.

wat me wel opvalt is dat de 1000 diamant een wat meer gekrast oppervlakte achterlaat en ik overweeg om een 2000 water steen er bij te nemen.

waar haal jij trouwens een 8000 diamand steen vandaan? die heb ik niet kunnen vinden.

Watersteen werkt gewoon veel lekkerder. Staal op diamant geeft een waardeloos gevoel. Net als jeroen heb ik ook het idee dat diamant meer krassen geeft. En een diamantplaat gaat na een tijdje toch merkbaar in werkzaamheid achteruit. Een steen is gewoon goed tot hij zo dun is dat je hem niet meer kunt gebruiken. Nadeel van een watersteen is dus dat die niet vlak blijft (makkelijk te herstellen met een grove diamantplaat). Sinds ik uit de hand slijp zonder slijphulp is dat veel minder kritisch trouwens.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroenv
    waar haal jij trouwens een 8000 diamand steen vandaan? die heb ik niet kunnen vinden.

gekocht op ebay. Ik gebruik als laatste stap een polijstpasta op kersen.

Forum Rechten