welke afkorttrekzaag kopen?

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Zit te twijfelen tussen een nieuwe Dewalt dw718 xps (type 4) of een weinig gebruikte tweedehands Festool Kapex 120EB (type 494016 - KS 120 EB 230V) uit 2008. Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom? Verschilt deze 2008 Kapex uitvoering veel van de 2012 versie (type 495773 - KS 120 EB 230V)?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een veel gebruikte Kapex uit 2007 tweedehands gekocht 2 jaar geleden, en ze werkt prima.
Het is duidelijk dat er niets beter is op de markt en ik zou ze voor geen andere splinternieuwe willen ruilen.

Je moet wel op enkele zaken letten, de basis is op sommige modellen niet heel recht, neem een hoekijzer mee en hou ze tegen de voorkant van de aanslag en zie of de twee helften goed op dezelfde lijn zitten
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Benchworks bedankt voor je reactie. zijn er nog andere kritische punten waar ik op moet letten? Heb je misschien enig idee welke verbeteringen er inmiddels zijn doorgevoerd tov de 2008 versie?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk niet dat de zaag ooit verbeterd is, misschien details op de aller eerste modellen die snel hersteld werden, maar niets ingrijpend naar mijn weten.
Op zich is het een hele goed machine die goed te onderhouden en afstellen is indien nodig, een andere ziekte is de stekker die het na een tijdje begeeft, maar dan plaats je zelf gewoon een nieuwe.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Ben ik bij de aanschaf van een Festool Kapex 120 veroordeeld tot het gebruik van puur Festool zaagbladen of kan ik hierin ook bijv zaagbladen van andere merken zoals Stehle monteren?

Iemand ervaring met de stabiliteit van het onderstel van de Kapex 120 ug-set? Ziet er zo vanaf de afbeelding niet echt stabiel uit. (lokale machine handel heeft hem helaas niet als demo staan, zodat ik deze kan testen)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
inderdaad de KS120 heeft dubbele lasers, zodra je daarmee gewerkt heb kan je niet meer zonder!
Ik heb juist op de mijne het zaagblad deze week ingebracht voor slijpen, in tussentijd plaats ik er een gewone 3mm x 250mm 48T op, het originele zaagblad is dan wel 2,5mm x 260mm, daardoor kan je net niet doorzagen tot aan de aanslag, maar dat los je tijdelijk op door een lat van 10mm dik tegen de aanslag te leggen.
Het is wel ongelooflijk hoe ruw de snit is met een gewoon 48 tands zaagblad, je moet volgens mij exact hetzelfde type zaagblad als de originele gebruiken om de zaag ten goede te doen. Zolang die 260x 2,5 met een 30mm opening is moet het passen.

Ik heb een tijdje stage gedaan bij iemand met een UG set en extensies, er was niets op aan te merken. Je moet dan ook niet brutaal gaan doen en er dakbalken op gaan gooien.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Ik ben een dewalt DE7023 onderstel gewend en dat staat gewoon als een huis door de in V vorm staanders. Het UG onderstel staat niet in een V vorm maar is meer smaller en vierkant, dus dat leek mij op het eerste gezicht wat wankel.

Ik heb nog een aantal Stehle zaagbladen liggen met een diameter van 250mm en 260mm, asgat 30mm maar de tandbreedte is wel 3,2mm en geen 2,5mm zoals bij de standaard Festo bladen. Kan ik de laserlijnen wel genoeg bijstellen dat 3,2mm geen probleem is?

Iemand trouwens een idee welke fabrikant de zaagbladen voor Festo maakt?

Hoeveel cm kun je max diep zagen in een 22 mm plaat 90/90 graden met de Kapex 120?

Heeft de Kapex 120 ook softstart?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
SamPonette zei:
je hebt gelijk, daar had ik over gekeken. Toch vreemd dat het kleinere model geen laser heeft, terwijl goedkopere dat wel hebben.

Die 88 is niet kleiner, maar gewoon een uitgeklede versie. Verschillen zijn voornamelijk:

* Geen lasers, en dus ook niet de "hoekverdeler". (soort zweihaak, die op de bissectrice van de hoek een zwarte stippellijn op een wit vlak heeft, waar je de verstekhoek m.b.v. de laserlijn kan instellen).

* Geen speciale afkortstand voor hogere plinten. (in deze stand wordt het zaagblad wat naar voren geblokkeerd, en kan je dus niet meer "schuiven", maar zakt het blad ook dieper in de tafel. De plint staat dus achter de as van de zaag, en doordat de zaag dieper kan gaan wordt de plint ook helemaal doorgezaagd, ondanks dat de zaagkop zit wat naar voren bevindt.
Vandaar ook het naamverschil: op deze manier kunnen plinten gezaagd worden tot 120 mm.

*Geen draaiknop op de rechter glijstang waarmee je de zaagkop kan kantelen. (bij de ks88 kan je de zaagkop ook kantelen, maar bij de ks120 kan je dit doen door aan die draaiknop te draaien)

Er was ook een verschil met de rem, maar hoe dat precies zat weet ik zo gauw niet meer.

Ik heb zelf de EB setversie van de kapex sinds die hier in de buurt leverbaar waren.

@ markkelner:
het stelbereik van die lasers is meer dan ruim genoeg voor bladen van 3,2 mm

Ik geloof ergens gelezen te hebben dat de festool zaagbladen door Leitz gemaakt worden.

Als je die 22 mm plaat rechtop zet 12 cm (zie hierboven over die afkortstand), als je de plaat platlegt ietsje meer dan 30 cm.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
markkelner zei:
Ik heb nog een aantal Stehle zaagbladen liggen met een diameter van 250mm en 260mm, asgat 30mm maar de tandbreedte is wel 3,2mm en geen 2,5mm zoals bij de standaard Festo bladen. Kan ik de laserlijnen wel genoeg bijstellen dat 3,2mm geen probleem is?
Heeft de Kapex 120 ook softstart?

Die heeft softstart ja, en je kan de lasers instellen. Met mijn 3mm reserve zaagblad zie ik de laser nog gedeeltelijk. De kapex (heb ik gemerkt) is wel nogal gevoelig op het vlak van oververhitting, ook al leek de mijne nog vlot en netjes te zagen werd hij de laatste keren snel warm en viel hij vanzelf uit om zich te beschermen, toen was het tijd na een jaar of twee om het blad te laten slijpen :oops:
Had ik vroeger geweten dat ik er tijdelijk een gewoon zaagblad op kon zetten dan had ik dat veel vroeger laten doen, ik zat steeds te wachten op een periode waar ik ze een week kon missen maar dat kwam nooit.
De zaag is dus gemaakt voor 2,5mm zaagbladen, met een 3,2mm blad ga je wat extra druk op de machine zetten. Je kan ze toch niet zonder zaagblad kopen denk ik, en je kan er makkelijk een extra blad bij vragen dus zou ik het zelf niet wagen.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
wel erg positief om te horen dat de machine zo goed tegen overbelasting beveiligd is. denk dat ik mijn Stehle zaagbladen dan maar niet ga gebruiken. Is die 3000mm zaagbreedte en 88 mm hoogte in de dagelijkse praktijk voldoende of komen jullie toch geregeld situaties tegen waarbij je net iets meer zou willen hebben zoals een 305mm zaagblad?

Hoe is de kracht van de Kapex? In hoeverre heeft hij bijv. moeite met dikke balken/ hardhout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.