Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

welke afkorttrekzaag kopen?

Zit te twijfelen tussen een nieuwe Dewalt dw718 xps (type 4) of een weinig gebruikte tweedehands Festool Kapex 120EB (type 494016 - KS 120 EB 230V) uit 2008. Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom? Verschilt deze 2008 Kapex uitvoering veel van de 2012 versie (type 495773 - KS 120 EB 230V)?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

Re: welke afkorttrekzaag kopen?

Ik heb een veel gebruikte Kapex uit 2007 tweedehands gekocht 2 jaar geleden, en ze werkt prima.
    Het is duidelijk dat er niets beter is op de markt en ik zou ze voor geen andere splinternieuwe willen ruilen.

Je moet wel op enkele zaken letten, de basis is op sommige modellen niet heel recht, neem een hoekijzer mee en hou ze tegen de voorkant van de aanslag en zie of de twee helften goed op dezelfde lijn zitten

Benchworks bedankt voor je reactie. zijn er nog andere kritische punten waar ik op moet letten? Heb je misschien enig idee welke verbeteringen er inmiddels zijn doorgevoerd tov de 2008 versie?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

Ik denk niet dat de zaag ooit verbeterd is, misschien details op de aller eerste modellen die snel hersteld werden, maar niets ingrijpend naar mijn weten.
    Op zich is het een hele goed machine die goed te onderhouden en afstellen is indien nodig, een andere ziekte is de stekker die het na een tijdje begeeft, maar dan plaats je zelf gewoon een nieuwe.

Ben ik bij de aanschaf van een Festool Kapex 120 veroordeeld tot het gebruik van puur Festool zaagbladen of kan ik hierin ook bijv zaagbladen van andere merken zoals Stehle monteren?

Iemand ervaring met de stabiliteit van het onderstel van de Kapex 120 ug-set? Ziet er zo vanaf de afbeelding niet echt stabiel uit. (lokale machine handel heeft hem helaas niet als demo staan, zodat ik deze kan testen)

ik geloof wel dat de Kapex geen laserlijn heeft, kan dat kloppen? Dat vindt ik nogal handig

de 88 niet maar de 120 heeft een dubbele. de 88 is daarom een stuk goedkoper in aanschaf

je hebt gelijk, daar had ik over gekeken. Toch vreemd dat het kleinere model geen laser heeft, terwijl goedkopere dat wel hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

inderdaad de KS120 heeft dubbele lasers, zodra je daarmee gewerkt heb kan je niet meer zonder!
    Ik heb juist op de mijne het zaagblad deze week ingebracht voor slijpen, in tussentijd plaats ik er een gewone 3mm x 250mm 48T op, het originele zaagblad is dan wel 2,5mm x 260mm, daardoor kan je net niet doorzagen tot aan de aanslag, maar dat los je tijdelijk op door een lat van 10mm dik tegen de aanslag te leggen.
    Het is wel ongelooflijk hoe ruw de snit is met een gewoon 48 tands zaagblad, je moet volgens mij exact hetzelfde type zaagblad als de originele gebruiken om de zaag ten goede te doen. Zolang die 260x 2,5 met een 30mm opening is moet het passen.

Ik heb een tijdje stage gedaan bij iemand met een UG set en extensies, er was niets op aan te merken. Je moet dan ook niet brutaal gaan doen en er dakbalken op gaan gooien.

Ik ben een dewalt DE7023 onderstel gewend en dat staat gewoon als een huis door de in V vorm staanders. Het UG onderstel staat niet in een V vorm maar is meer smaller en vierkant, dus dat leek mij op het eerste gezicht wat wankel.

Ik heb nog een aantal Stehle zaagbladen liggen met een diameter van 250mm en 260mm, asgat 30mm maar de tandbreedte is wel 3,2mm en geen 2,5mm zoals bij de standaard Festo bladen. Kan ik de laserlijnen wel genoeg bijstellen dat 3,2mm geen probleem is?

Iemand trouwens een idee welke fabrikant de zaagbladen voor Festo maakt?

Hoeveel cm kun je max diep zagen in een 22 mm plaat 90/90 graden met de Kapex 120?

Heeft de Kapex 120 ook softstart?

Forum Rechten