proppenboor vraag

cees050

Nieuw lid
25 apr 2010
12
0
Hallo ik heb een 10mm proppenboor gekocht om mooie proppen uit grenenhout te halen maar de prop valt tijdenshet boren al in 1000 splinters. Geprobeerd bij laag toeren en bij hog toeren maar er is geen verschil.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
hoor het graag van jullie
groet Cees
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Probeer eens een ander soort hout, misschien ligt het aan de houtsoort.
Ik heb bij o.a. beuk/eik/eucalyptus geen problemen.
Ik maak ze altijd met de kolomboor
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Als je een kolomboor gebruikt, lijkt me dat bijna onmogelijk. Normale snelheid. De boor zijn werk laten doen. Niet te hard drukken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
nyckle, ik ben het niet met je eens, of er is een spraakverwarring.
Ik heb een soort holle boor die ik in een (kolom)boormachine kan vastzetten, daarmee kan ik propjes maken die ik in een gat, van de juiste diameter, kan lijmen.
Juist uit de hand boren lukt mij niet, wel met de kolomboor.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Mijn vingers waren weer eens langzamer dan mijn gedachten. Daarom ben ik onduidelijk :lol:
Ik zal het nog eens proberen.

Gewoon een kolomboor gebruiken. Met de hand doen is geen doen.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Misschien een dunne laag ander (harder) hout op het te proppen (is dat een woord?) hout lijmen dat dan later kan worden verwijderd. Dan heeft het misschien meer de neiging bijeen te blijven.

Gr @lex
 
dat vraag ik mij ook af
normaal gezien zou je met scherp gereedschap uitstekend in zo'n zachte houtsoort moeten kunnen boren
als je echter met bot materiaal werkt heeft grenen en andere zachte houtsoorten bijna altijd de neiging op af te brokkelen(ook bij het schaven,houtdraaien heb je dat probleem)
 

cees050

Nieuw lid
25 apr 2010
12
0
Dank voor jullie reactie's
ik zal de kolomboor eens proberen had het inderdaad uit de hand geprobeerd. De boor is geheel nieuw uit de verpakking en ziet er wel scherp uit.
als het niet lukt zal ik een beuken lat er voor plakken nar de pasen horen jullie of het is gelukt
groet cees
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Mijn ervaring is ook dat met kolomboor de zachte houtsoorten (vuren, grenen, lariks) nog niet makkelijk zijn en ongeveer de helft van de geboorde proppen niet goed genoeg eruit kwam. Zeker dikke jaarringen laten het hot makkelijk breken waardoor de prop vaak te klein is om het gat af te dichten.

@lex
 

cees050

Nieuw lid
25 apr 2010
12
0
het is geluktvanuitde kolom boormachine en langzaam voeding gevendank jullie voor de diversetips
groet cees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.