Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: proppenboor vraag

proppenboor vraag

Hallo ik heb een 10mm proppenboor gekocht om mooie proppen uit grenenhout te halen maar de prop valt tijdenshet boren al in 1000 splinters. Geprobeerd bij laag toeren en bij hog toeren maar er is geen verschil.
    Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
    hoor het graag van jullie
    groet Cees

Re: proppenboor vraag

Probeer eens een ander soort hout, misschien ligt het aan de houtsoort.
    Ik heb bij o.a. beuk/eik/eucalyptus geen problemen.
    Ik maak ze altijd met de kolomboor

Als je een kolomboor gebruikt, lijkt me dat bijna onmogelijk. Normale snelheid. De boor zijn werk laten doen. Niet te hard drukken.

nyckle, ik ben het niet met je eens, of er is een spraakverwarring.
    Ik heb een soort holle boor die ik in een (kolom)boormachine kan vastzetten, daarmee kan ik propjes maken die ik in een gat, van de juiste diameter, kan lijmen.
    Juist uit de hand boren lukt mij niet, wel met de kolomboor.

Mijn vingers waren weer eens langzamer dan mijn gedachten. Daarom ben ik onduidelijk :lol:
    Ik zal het nog eens proberen.

Gewoon een kolomboor gebruiken. Met de hand doen is geen doen.

Toetsenborden zijn gewoon langzaam. :lol:

Misschien een dunne laag ander (harder) hout op het te proppen (is dat een woord?) hout lijmen dat dan later kan worden verwijderd. Dan heeft het misschien meer de neiging bijeen te blijven.

Gr @lex

Is de proppenboor wel scherp?

dat vraag ik mij ook af
    normaal gezien zou je met scherp gereedschap uitstekend in zo'n zachte houtsoort moeten kunnen boren
    als je echter met bot materiaal werkt heeft grenen en andere zachte houtsoorten bijna altijd de neiging op af te brokkelen(ook bij het schaven,houtdraaien heb je dat probleem)

Dank voor jullie reactie's
    ik zal de kolomboor eens proberen had het inderdaad uit de hand geprobeerd. De boor is geheel nieuw uit de verpakking en ziet er wel scherp uit.
    als het niet lukt zal ik een beuken lat er voor plakken nar de pasen horen jullie of het is gelukt
    groet cees

Forum Rechten