Oude houten schaven

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Leuke foto's.

Toevallig heb ik net een oude houten schaaf gekregen.
Helaas staat het merk er niet bij, waarschijnlijk omdat het wellicht nederlands is.

merk: ADH (denk ik)

grts, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Raymond
In Nederland hebben we Ambacht en gereedschap. Daar zitten de kenners. Plaats er je berichtje maar eens. Je moet er geen haast mee hebben. Het is er niet zo als hier, maar er zijn zat liefhebbers.

HG Hugo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik was dit postje al bjna vergeten, maar mocht er nog iemand kijken dan zijn hier wat foto's van de schaaf.






Op de laatste foto is te zien dat er nogal wat houtworm in zit/zat.
Ik heb de schaaf dan ook in een plastic tastje in het fietsenhok gelegd. En houdt het voorlopig uit de buurt van m'n hout.

Groeten, Raymond

Attached files
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Echt waar?
Pfoe

Dan is het ook wel zonde om 'm in het fietsenhok te laten liggen.
Ik ga maar eens uitzoeken hoe ik van die houtworm afkom, en hoe 'm een beetje schoon kan maken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Houtworm in een schaaf uit 1700 is geen uitzondering. 300 jaar in een timmermanswerkplaats, daar ligt vast wel een wormpje te wachten. :lol: Heb je al aan een magnetron gedacht. snel safe en simpel. Op het forum zeker te vinden. zitten de gaatjes alleen op de kopse kant :?: :?: lijkt meer op een boorgaatje, ik vind ze ook een beetje te groot
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hmm, de magnetron?
Ik zal het eens opzoeken.

thnx

Hallo Armadaman, ik had je berichtje niet goed uit gelezen, maar de gaatjes zitten niet alleen aan de voorzijde.
Aan alle kanten van de schaaf zitten grote en kleine gaatjes. En ze zien er ook uit als tunneltjes, ze lopen een beetje scheef weg.

groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Even kunst en kitsch:

Ary vd Hengst is de oudste Rotterdamse schavenmaker die nu nog bekend is. Hij schijnt wel een bekende persoon te zijn geweest want hij is in meerdere notariele akten teruggevonden. Hij is gestorven in 1762 maar er zijn gedateerde schaven met zijn merk gevonden tot 1785. Dus waarschijnlijk heeft iemand zijn zaak nog een tijdje voortgezet. Dat kwam wel eens vaker voor, een bekend merk gooi je niet zomaar weg. Zijn adres ben ik even vergeten, zoek ik vanavond wel even voor je op. Als Rotterdammer is dat wel leuk om te weten natuurlijk.
En dan de waarde. De profielschaafjes uit de 18e eeuw vind je nog steeds heel veel. En omdat ze erg veel lijken op de Nooitgedagt schaven waarvan er nog ontelbaar veel rondzwerven, drukt dat de prijs. Niet veel mensen zien er iets bijzonders in. Bij een handelaar zou je er hoogstens 25 euro voor betalen schat ik zo.

Die houtworm gaatjes zou ik gewoon met een insecten bestrijdingsmiddel van het tuincentrum volspuiten. Kijk even op het eticet of er wel permitrin (spelling?) in zit. De kans dat er nog levende beestje sinzitten is erg klein. Die grotere gaten zouden van een boktor kunnen zijn. De magnetron lijkt me een paardemiddel.

Kom je wel eens in het ErasmusMC? Daar werk ik, en ik zou het wel leuk vinden de schaaf eens te bekijken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Seek,

Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Ik krijg steeds meer respect voor het schaafje. Ik ga nu zeker iets aan die houtworm/boktor doen.
Ook wil ik gaan proberen om de schaaf een beetje schoon te maken. Maar niet restaureren, het moet er wel oud uit zien.

Ik kom vrijwel nooit (gelukkig? :D ) in het ErasmusMC. Ik woon zelf op zuid, vlakbij het Maasstad zk.
Ik rij wel vrij vaak (minimaal 1 keer per week) naar Amsterdam, over de A4, dus we kunnen ook een keer ergens in Leiderdorp afspreken.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
SunRayes zei:
Hallo Seek,

Ik kom vrijwel nooit (gelukkig? :D ) in het ErasmusMC.

Houden zo!

Ik woon redelijk dicht langs de A4, dus het hoeft geen grote omweg voor je te betekenen. Ik zou het wel leuk vinden om hem te vergelijken met mijn Rotterdamse schaafje waarvan ik denk dat die ook 18e eeuws is. Maar ik kan het merkteken helaas niet lezen.

Stuur anders even een PM, misschien kunnen we iets af spreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.