Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Oude houten schaven

Oude houten schaven

Ik kwam vandaag onderstaande site tegen. Misschien al een bekende maar voor mij was hij nieuw. Voor de liefhebbers een bron van informatie. Voor de ander een mooie verzameling plaatjes.
    http://oldwoodplanes.co.uk/

HG Hugo

Re: Oude houten schaven

Leuke foto's.

Toevallig heb ik net een oude houten schaaf gekregen.
    Helaas staat het merk er niet bij, waarschijnlijk omdat het wellicht nederlands is.

merk: ADH (denk ik)

grts, Raymond

Hallo Raymond
    In Nederland hebben we Ambacht en gereedschap. Daar zitten de kenners. Plaats er je berichtje maar eens. Je moet er geen haast mee hebben. Het is er niet zo als hier, maar er zijn zat liefhebbers.

HG Hugo

Raymond, heb je foto's van de schaaf en het merkteken?

Ik was dit postje al bjna vergeten, maar mocht er nog iemand kijken dan zijn hier wat foto's van de schaaf.

Op de laatste foto is te zien dat er nogal wat houtworm in zit/zat.
    Ik heb de schaaf dan ook in een plastic tastje in het fietsenhok gelegd. En houdt het voorlopig uit de buurt van m'n hout.

Groeten, Raymond

Attached files

Ary den Hengst Rotterdam. 1731 - 1785. Echt een oudje dus!

Echt waar?
    Pfoe

Dan is het ook wel zonde om 'm in het fietsenhok te laten liggen.
    Ik ga maar eens uitzoeken hoe ik van die houtworm afkom, en hoe 'm een beetje schoon kan maken.

Houtworm in een schaaf uit 1700 is geen uitzondering. 300 jaar in een timmermanswerkplaats, daar ligt vast wel een wormpje te wachten. :lol: Heb je al aan een magnetron gedacht. snel safe en simpel. Op het forum zeker te vinden. zitten de gaatjes alleen op de kopse kant :?: :?: lijkt meer op een boorgaatje, ik vind ze ook een beetje te groot

Hmm, de magnetron?
    Ik zal het eens opzoeken.

thnx

Hallo Armadaman, ik had je berichtje niet goed uit gelezen, maar de gaatjes zitten niet alleen aan de voorzijde.
    Aan alle kanten van de schaaf zitten grote en kleine gaatjes. En ze zien er ook uit als tunneltjes, ze lopen een beetje scheef weg.

groeten, Raymond

Even kunst en kitsch:

Ary vd Hengst is de oudste Rotterdamse schavenmaker die nu nog bekend is. Hij schijnt wel een bekende persoon te zijn geweest want hij is in meerdere notariele akten teruggevonden. Hij is gestorven in 1762 maar er zijn gedateerde schaven met zijn merk gevonden tot 1785. Dus waarschijnlijk heeft iemand zijn zaak nog een tijdje voortgezet. Dat kwam wel eens vaker voor, een bekend merk gooi je niet zomaar weg. Zijn adres ben ik even vergeten, zoek ik vanavond wel even voor je op. Als Rotterdammer is dat wel leuk om te weten natuurlijk.
    En dan de waarde. De profielschaafjes uit de 18e eeuw vind je nog steeds heel veel. En omdat ze erg veel lijken op de Nooitgedagt schaven waarvan er nog ontelbaar veel rondzwerven, drukt dat de prijs. Niet veel mensen zien er iets bijzonders in. Bij een handelaar zou je er hoogstens 25 euro voor betalen schat ik zo.

Die houtworm gaatjes zou ik gewoon met een insecten bestrijdingsmiddel van het tuincentrum volspuiten. Kijk even op het eticet of er wel permitrin (spelling?) in zit. De kans dat er nog levende beestje sinzitten is erg klein. Die grotere gaten zouden van een boktor kunnen zijn. De magnetron lijkt me een paardemiddel.

Kom je wel eens in het ErasmusMC? Daar werk ik, en ik zou het wel leuk vinden de schaaf eens te bekijken.

Forum Rechten