einhell zaagtafel

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben ook een groot voorstander van handgereedschap, maar wat was ik blij met mijn TS55 en bovenfrees toen ik ons huis voorzag van zelfgemaakte plinten!!!
En niet iedereen heeft zin om het old school te doen, komt nog eens bij dat bij handmatig houtbewerken aardig wat kennis en vaardigheden komen kijken waardoor het resultaat lang niet altijd bevredigend zal zijn. Hierdoor kan het plezier behoorlijk verpest worden.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik gebruikt zelf erg vaak handgereedschap, maar ik vind een zaagtafel erg handig voor de grote platen. zagen vind ik zelf een rotklus. daarom wil ik dit graag met machines doen. voor de rest heb ik een kast voor elektrische gereedschap, maar gebruik ik meestal het handgereedschap.zo heb ik bijvoorbeeld pas een tacker gekregen van mijn oom (had hij over) maar ik heb hem nog meer één keer aangeraakt om te kijken hoe k=hij werkte enzo. ik ben zelf ook wel een voorstander van handgereedschap, maar zagen wil ik toch echt graag met een machine doen. het enige dat ik nu heb is een decoupeerzaag, en een paar verschillende soorten handzagen (kapzaag, figuurzaag enz.). een zaagmachine vind ik toch echt wel handig.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik heb al een handcirkelzaag, maar ik vind een zaagtafel ook nog eens makkelijk. zo kun je bijvoorbeeld een mal van iets maken (bijvoorbeeld van een zwaluwstaartverbinding) en de mal dan op je zaagblad zetten. ook heb je wanneer je met een handcirkelzaag gaat altijd een uitstekend stuk zaagblad aan de onderkant, dus moet ge wanneer je het hout ergens op neer legt, extra goed opletten dat hij niet door de tafel heen zaagt
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
stephanz10 zei:
ik heb al een handcirkelzaag, maar ik vind een zaagtafel ook nog eens makkelijk. zo kun je bijvoorbeeld een mal van iets maken (bijvoorbeeld van een zwaluwstaartverbinding) en de mal dan op je zaagblad zetten. ook heb je wanneer je met een handcirkelzaag gaat altijd een uitstekend stuk zaagblad aan de onderkant, dus moet ge wanneer je het hout ergens op neer legt, extra goed opletten dat hij niet door de tafel heen zaagt

Daartegen over staat, dat een zaagtafel heel veel van je lieve ruimte opslokt. Als je daarbij opteld hoe vaak je zo'n tafelzaag telt....
 
stephanz10 zei:
ook heb je wanneer je met een handcirkelzaag gaat altijd een uitstekend stuk zaagblad aan de onderkant, dus moet ge wanneer je het hout ergens op neer legt, extra goed opletten dat hij niet door de tafel heen zaagt

dat ben ik niet met je eens
zo goed als alle cirkelzagen kun je kwa diepte instellen
als je hem goed instelt kun je het hout zelfs op je keukentafel leggen
wil je alleen zwaluwstaarten maken?
dit lijkt me veel makkelijker met de hand of frees dan met een tafelzaag
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Als je zwaluwstaarten wil gaan maken met de tafelzaag dan heb je denk ik zowiezo een wat groter blad nodig om je werkstuk op vast te zetten (bij die combinatie dingen is dat allemaal heel smal) en heb je vermoed ik ook een goede aanslag nodig om heel precies mee te werken.

Vooral dat laatste wil nog wel eens een probleem zijn. Veel van de aanslagen die op die zagen zitten zijn nogal "wiebelig" dus moet je zelf een slee gaan maken. Dan is het belangrijk dat er T-tracks in je tafelblad zitten en niet onbelangrijk, dat die precies haaks zitten op je zaagblad. Ook dat mankeert nog wel eens aan diverse zagen.

In theorie is het dus allemaal een heel leuk idee, in de praktijk heeft juist een zwaluwstaart heel veel precisie nodig. Dat ga je niet halen met een machine van onder de 200 euro naar mijn idee.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
veel mensen zeggen dat je van ferm gereedschap spijt krijgt en zo maar ik heb zelf ook vel van ferm en voor een beginnende hout bewerker vind ik dat goed genoeg.
je kan wel gelijk een frees kopen van meer dan 200 euro maar als je dan ziet dat je hem bijna niet gebruikt dan is dat ook zonde dus koop ik liever wat goed koper en dan over een paar jaar dat ik dan ga kijken wat ik echt nodig heb.
ik heb zelf deze zaagtafel: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... w&dur=1472

voor mij is die goed genoeg het licht er maat aan wat je er mee wil doen als alles heel precies moet zijn dan heb je hier echt niks aan vind ik zelf ook. maar voor het grove werk en beginners projectjes is dit goed genoeg vind ik.

gr jordi
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.