Krachtstroom

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb toch wat bedenkingen bij de voorgaande antwoorden.
De dikte van een kabel wordt niet bepaald door de nominale stroom (bij 4000W/380V = ca. 7,6A per fase) maar door de inschakelstroom. De inschakelstroom is afhankelijk van de manier waarop de machine ingeschakeld wordt, bv dmv voorschakelelectronica of gewoon koud schakelen dmv een schakelaar.
Deze inschakelstroom is respectievelijk 2,5 tot 6 x de nominale stroom.
Dat betekend dat bij 4000W/380V er heel even 6 x 7,6A = 45,6A door de kabel kan gaan.
Deze stroom is zo kort dat de automaat of zekeringen (type traag, te herkennen aan een T) niet uit zal schakelen.
Normaal wordt een sectie bepaald aan de nominale stroom. Het kan wel dat bij machines die zeer traag aanlopen door een grote massa (bijvoorbeeld breekmolens) dat de aanloopstroom wel in rekening moet worden gebracht. De tijd van deze aanloopstroom is te kort om problemen van oververhitting te veroorzaken. Een trage zekering wordt standaard aangeduid met een D. Bijvoorbeeld D20 is een trage zekering van twintig Ampere. Standaard voor een huisinstallatie is een B, en je hebt ook nog de C. Thuis heb ik gewone B20 zekeringen en met 3 Kw machine heb ik nooit problemen gehad.

Maar nog belangrijker is dat de kabel berekend is om een kortsluitstroom terug te brengen naar de automaat of zekeringen. Als de aders te dun zijn zal bij een kortsluiting de weerstand van de aders de stroom dempen waardoor de beveiliging niet zal uitschakelen.
In dat geval blijft de kortsluitstroom gewoon lopen en bij de plek van de kortsluiting brand veroorzaken.
Dit vind ik het verhaal omkeren. Brand door kortsluiting krijg je als de zekering te zwaar is voor de draadsectie. In dat geval zal de weerstand van de draad er inderdaad voor zorgen dat de stroom niet over de uitschakelstroom (of als de stroom er iets boven zit pas na een tijdje) van de zekering gaat, waardoor er veel warmte in de kabel wordt opgewekt, met alle gevolgen van dien. De maximale kortsluitstroom wordt bepaald door de spanning over de kabel en de weerstand. Hoe dikker de kabel, hoe kleiner de weerstand en hoe groter de stroom kan (of gaat) zijn. Maar een echte kortsluiting gaat vrijwel altijd een onmiddellijke uitschakeling van de zekering veroorzaken. Overbelasting of een slecht kontakt zijn veel gevaarlijker. Een slecht kontakt geeft een verhoogde weerstand waardoor oververhitting en brand kunnen ontstaan.
Je zegt ook dat er een donkergroene ader in de wand aansluiting zit. Deze zal ooit eens blauw geweest zijn. In mijn dagelijkse praktijk zie ik dat als de nul-ader overbelast is geweest deze donker kleurt.
Als die aders 2,5mm zijn is het heel goed mogelijk dat deze overbelast is geweest, bijvoorbeeld door een scheve belasting (bv: wel stroom door fase 1 en 2 maar niets door 3).
De nul is een hele belangrijke ader. Als deze doorbrand zal de aangesloten apparatuur onherstelbaar beschadigd raken!
Als de nul mee gezekerd is, kan hij niet overbelast worden. Zelfs bij een asymetrische belasting (twee fasen op volle last, derde onbelast, kan de stroom door de nul niet hoger worden dan de maximale stroom in één fase.

Mocht je toch kiezen voor de inschakelautomaat uit je link, kun je natuurlijk altijd een 2 naar 1 verloop maken. 1 male 4P
Ik veronderstel dat je een 'male' een mannelijke stekker bedoeld? Voor de verdeling van stroom best een 'female' gebruiken! Een male is een gewone stekker met pinnen, een female is een stopkontakt.
Ik ga mee met het verhaal van Frank. Let wel op het 4P gedeelte! Dan kan die nul geen kwaad meer. (zogehete driehoek schakeling)
Het is niet omdat je geen nul hebt, dat je plotseling een driehoekschakeling hebt. Of een motor in ster of driehoek aangesloten is, hangt af van de nominale spanning van de motor. Of de nul nodig is, hangt af van manier van inschakelen. Is dit met een draaiknop die onmiddellijk de fase schakelt, dan zal de nul niet nodig zijn. Zit er een nulspanningsbeveiliging op (bij nieuwe machines is dit zo, zit het er niet op is het raadzaam er eentje te plaatsen), dan hangt het er van af. Bij nieuwere machines zal de spanning via een trafo van de fases genomen worden. Bij mijn oude Robland zat er een trafo in van 380 naar 24 Volt. Dit is om te voorkomen dat bij een klein aardlek de kontaktor zou blijven hangen.

Attached files 2009.04-Driefasige stroombanen in TT en TN netten met verdeelde nulgeleider.pdf (221.7 KB)
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Mocht je toch kiezen voor de inschakelautomaat uit je link, kun je natuurlijk altijd een 2 naar 1 verloop maken. 1 male 4P


Ik veronderstel dat je een 'male' een mannelijke stekker bedoeld? Voor de verdeling van stroom best een 'female' gebruiken! Een male is een gewone stekker met pinnen, een female is een stopkontakt.

Volgens mij, heb je toch aan 1 zijde dan een mannetje nodig ;) en ja aan de afgaande zijde natuurlijk altijd een vrouwtje !!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hoi Mathieu,

Ik geef toe dat mijn verhaal wat theoretisch is, maar ik sta wel degelijk achter mijn beweringen.
Bij de meeste installaties wordt inderdaad berekend op de nominale stroom, maar als je een machine hebt die een aantal keren per uur, zonder ster/driehoekschakelingen, ingeschakeld wordt zou ik wel degelijk met de aanloopstroom rekening houden.

Het kortsluitstroom verhaal komt uit mijn dagelijks werk waar we continue rekening moeten houden met lange kabellengtes waarbij dit een belangrijke rol speelt.

De T van Traag of de D van Delayed, ik denk dat te maken heeft van voor 1980 of na 1980. :?

Door een verkeerde verdeling van ohmse en inductieve belastingen kan het voorkomen dat er meer stroom door de nul gaat dan door de fasen (ik geef toe dat dat wel erg ver gezocht is). Er zijn nog steeds oude installaties waarbij de fasen gezekerd zijn met afzondelijke smeltzekeringen, en de nul niet.
Als een ader blauw hoort te zijn en nu donkergroen is, lijkt me dat toch wel een dingetje om naar te kijken. :D

Het hele verhaal was vooral bedoeld om te onderbouwen dat het verstandiger zou zijn om er een erkend installateur bij te halen.
Kost wel even wat, maar dan is het daarna ook veilig en prima in orde.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.