Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Krachtstroom

Krachtstroom

Niet echt een bericht voor houtwormen, maar mogelijk zijn jullie hier ook tegenaan gelopen en is de kennis gewoon "in huis"
    Mijn machinepark is uitgebreid met een extra machine op krachtstoom. Om deze te voeden wil ik graag een extra krachtstroom stopcontact aanleggen aan de andere zijde van de werkplaats.
    Kan ik hiervoor gewoon doortrekken op de bestaande WCD, een CEE32-5P chassisdeel? (Er zitten wel meerdere schroefdoppen in die vrij zijn)
    Kan ik gewone elektra-draad gebruiken (2,5 mm?) of heb ik dikker nodig?
    Past het in normale pvc buis of moet ik hier de dikkere pvc buis gebruiken i.v.m. de extra draden?

Ter info: De machines die ik gebruik zijn 4000 Watt per stuk en ze zullen niet gelijktijdig aangezet worden.

gandel

Re: Krachtstroom

Hallo Gandel
    Ik denk dat je er echt 380 V voor nodig hebt. Met de zoekfunctie rechts boven in vind je vast meer.
    HG Hugo

Je kan het gewoon daar van af takken hoor.2,5 mm2 is genoeg.als je met losse draad werkt kan het in een gewone 16mm pijp met kabel zou ik een 19 mm pijpje pakken.Liefst wel de bestaande draaidoppen gebruiken (mogelijk nieuwe nodig) steek lasdoppen zou ik niet gebruiken.

Ik zou toch voor dikkere kernen gaan dan 2,5mm

Gezien deze warm gaan worden bij 380V.

En de meterkast moet volgens mij ook aangepast worden.
    Dit kan en mag je zelf niet doen gezien deze gezekerd is.

In Nederland ben je zoal gebonden aan de regelgeving.
    Belgie moet deze installatie gekeurd worden, en dan wordt deze ook afgekeurd.
    Vooral als je kijkt naar de nieuwe eisen.
    De wasmachine moet volgens de nieuwe regels uitgevoerd worden met 4mm kern.

Er is een vuistregel voor, namelijk per 1300 watt 1mm2, dus 4mm zou wel zo veilig zijn. 2,5 is echt te dun.

Vuistregel heb ik nooit te horen gekregen tijdens mijn cursus nen1010.Dit komt omdat er zoveel factoren zijn waar je rekening mee moet houden.Wijze van aanleg,omgevingstemperatuur,hoeveel kabels er bij elkaar liggen.Maar als je praat over 4000 watt over 3 fases praat je dus over ongeveer 7,5 A per fase.Dit kan makkelijk over een 2,5mm.Over regels in Belgie kan ik niks zeggen.Hij gaat ook geen 2 apparaten tegelijk aanzetten.Zoals ik begreep heeft hij al krachtstroom liggen en hierop 1 apparaat aangesloten.

hoi.
    ga eens op het "klusidee forum" kijken daar vind je wel wat jij zoekt.
    Maar mbt tot veiligheid en heel belangrijk de verzekeringen is het het beste als je je uitbreiding laat maken door een erkend installateur.
    Groet Frank.

Ik heb inderdaad 1 machine reeds op krachtstroom zitten en ik ga mee in de redenatie van Hanske dat 2,5mm2 voldoende moet zijn.
    Maar welke kleuren installatiedraad heb ik nodig?
    Ik dacht dat fasedraad altijd bruin was, en toevallig heb ik daarvan voldoende liggen
    Maar nu ik de bestaande WCD openhaal kom ik tot de ontdekking dat er maar 1 bruine draad is, 2 zwarte een donker-groene (nog nooit gezien) en een aarde (groen/geel).
    Is de kleurcodering voor kracht soms anders?

N.B. de installatie die er ligt is 32A, ook met 2,5 mm2 draad. Daarom ga ik voor het nieuwe WCD ook maar een 32A kiezen, hoewel ik met 16A ook prima uit de voeten kan.

@Frank, net even gekeken en ook daar word aangegeven dat de fasedraad altijd bruin is

gandel

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Gandel

Volgens mij maakt iedereen het ingewikkelder dan het is.
    Als ik dit zou moeten uitvoeren zou ik een lasdoos bij je nieuwe machine zetten, daarnaartoe een xmvk(of ymvk) 5x1,5mm². Deze enerzijds aansluiten op de bestaande 5polige wcd en aan de andere zijde vast aansluiten op de kabel naar de nieuwe machine.

Wat (eigenlijk overbodige) technische uitleg: Als je de machine vast aansluit hoef je dus alleen rekening met het vermogen van de vast aangesloten machine te houden. Deze 4kW kan tot wel 90m over een ader van 1,5mm². Deze kabel is redelijk voordelig te koop en makkelijk aan te leggen. Ook een lasdoos is voordeliger dan een kracht wcd.

ps. maak je geen zorgen over het gebruik van "moderne" insteekklemmen, deze zijn goedgekeurd tot 24A bij 400V.

@Frank, ik moet wel twee machines aansluiten. Bovendien zitten aan de machines geen snoeren, maar gewoon contrastekkers.
    Mij lijkt het ook wel handig om enige flexibiliteit te hebben voor als ik werkplaats anders ga inrichten. Daarom zoek ik eigenlijk een optie met twee wcd's.

gandel

Forum Rechten