verduurzamen vlonderhout

anas

Nieuw lid
14 feb 2012
11
0
midden nederland
bij het maken van een vlonder met gewolmaniseerd hout ontstaat het probleem dat de zaag en boor opervlakken sneller wegrotten als de rest van de plank. zijn er middelen waar je dit probleem mee op kan lossen in de handel met een transparante kleur ?

carboleum en koolteer geeft een beetje raar gezicht op de kopse kanten van een vlonder plank.

gr. anas
 
Anas,
Dat het hout op die plaatsen eerder rot is geen wonder. gewolmaniseerd hout is niet door en door gewolmaniseerd. Slechts de randen van het hout met enige mm in het het hout zijn gewolmaniseerd. Daarnaast is gewolmaniseerd hout een milieuonvriendelijk produkt. Er zijn diverse alternatieven zoals acacia FSC hardhout en dat durf ik op deze site eigenlijk niet te noemen maar toch kunststof dekdelen van gerecyceld kunststof.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat Jan zegt. Of er middelen in de handel zijn om de zaag- en boorvlakken te behandelen EN die transparant zijn weet ik niet, maar ik denk dat er wel middelen in de handel zijn (ook al zijn ze er niet voor bedoeld) die je daarvoor kunt gebruiken. Rotten van hout is eerst en vooral een schimmelproces. Dat heeft twee zaken nodig, vocht, en schimmel. Zonder vocht kan die schimmel zijn werk niet doen. Wat wil nou het geval - de bodem zit meestal vol vocht, en soms komt het nog uit de lucht vallen ook. Je zou dus het hout kunnen afsluiten. Grootste nadeel is dan dat je, tenzij je het helemaal afsluit, er toch 'via omwegen' vocht op de verkeerde plaatsen terecht komt. Je zou dus ook de schimmels kunnen doden. Dat is wat de wolmanzouten doen. Herbehandelen van de zaagvlakken werkt dus, maar levert ook weer die groene weerschijn op. Volgens mij zijn er best fungiciden op de markt die als transparante oplossing op hout aangebracht kunnen worden - ook al zijn ze mogelijk niet voor houtverduurzaming bedoeld.
Ik zou eens kijken wat er op de site van het Ctgb allemaal aan toegelaten fungiciden wordt genoemd - persoonlijk zou ik focussen op producten met metaal-dithiocarbamaten als werkzame stof (thiram, ziram, zineb, maneb, mancozeb).
 

anas

Nieuw lid
14 feb 2012
11
0
midden nederland
hardhout als acasia azobe teak bankirai eiken is inderdaad een goed alternatief maar dit is een stuk duurder en kunstof krijgt na een jaar of 10 een witte verkleuring er op als het veelvoudig bloodgesteld word aan zonlicht.(moderne soorten mischien minder maar dat weet je pas over 10 jaar)

ik bedoelde meer of er standaard smeerseltjes in de handel zijn die voor dit doel geschikt zijn of er mischien zelfs voor gemaakt zijn en wat de eventueele ervaringen er mee zijn.

de handel zal toch wel ingespeeld hebben op verduurzamen van gezaagd en geboord hout in de vlonderbouw want ik zie geregeld vlonders die op de bewerkte planken beginnen te rotten en daardoor 5 tot 7 jaar minder lang mee gaan als de hele planken.wat zonde is van het vlonder het werk en het mileu.

dat gewolmaniseerd hout een mileu onvriendelijk product is ben ik het overigens voledig mee eens maar zijn tropisch hardhout en plastic dat ook niet. wat het tropisch hardhout betreft gaat het 2 keer zo lang mee maar moet wel de halve wereld over reizen wat een hoge co2 uitstoot tot gevolg heeft word vaak verwerkt in landen waar minder rekening met het mileu gehouden word chemische kettingolie, lekkende hydroliek en motor olie tijdens het uitslepen en vervoeren naar de zagerij, platbranden stukken bos, en als het vlonder van gewolmaniseerd hout rot is word het afgevoerd wat de meeste rotzooi afvoert richting ean verbrandings oven waar de rook voledig gefilterd word.

vr,gr, anas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.