Axminster TS200 = Bernardo TK200??

JLouman

Nieuw lid
27 mrt 2012
7
1
Hoi Allen,

Allereerst mijn complimenten voor het forum. Ik volg al een tijdje de verschillende posts over (elektrisch) gereedschap, maar ook over de mooie boten die hier gemaakt worden.

Ik ben aan het orienteren op een iets duurdere (lees betere) zaagmachine. Doel is om vooral wat preciezer te kunnen zagen dan met mijn huidige ferm flip over. Zal met name MDF zijn voor meubels maar in de nabije toekomst ook hardhout.

De voorkeur gaat op dit moment richting een "kity kloon". Op dit forum wordt de axminster TS200 goed besproken. Na wat zoekwerk via duitse sites kwam ik ook op de Bernardo TK 200. Prijs 529 euro plus een schappelijke 45 euro (75kg!) verzendkosten.

Ik twijfel nog wat over Bernardo v.s. de Axminster. Over andere machines van Bernardo lees ik hier wat negatievere verhalen (zelfde als HBM etc..). Echter het type TK 200 lijkt wel verdacht veel op de TS 200 van Axminster (allebei gietijzeren tafel allebei 1100 watt motor e.d.) verder is er erg weinig aan gebruikerservaringen over deze machine te vinden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik kan je geen advies geven over deze machines maar heb je deze merken al bekeken?

Metabo TS250 2000 watt 250mm 506 euro + onderstel

Bosch GTS10J 2100 watt 254mm 717 euro zonder onderstel

De Walt DW745 1700 watt 250mm 599 zonder onderstel - 749 euro + onderstel

Makita MLT100X 1500 watt 260mm 625 euro + onderstel

Allemaal in Nederland verkrijgbaar.
Mvg.
 

JLouman

Nieuw lid
27 mrt 2012
7
1
Die Metabo ts 250 is interessant. Ik had deze al eens bekeken maar enigzins afgeschreven omdat er geen extra zaken bijzaten zoals een verbreding, roltafel. Op de site van metabo staat dat er een "omvangrijk toebehorenprogramma" voor deze tafel is. Ik kan alleen niet vinden of er nou verbreding/rails e.d. voor zijn. Ik zie dit type overigens zowel in donkergroene als in blauwe uitvoering aangeboden staan?

Ander alternatief is een gebruikte lichtgroene Elektra Beckum PK 200 met allerlei toebehoren. Die staat nu op marktplaats. Is dit nog "made in Germany" kwaliteit of net als de Axminster/Bernardo import uit China (wat niet per definitie minder hoeft te zijn). Vraagprijs is 600 euro voor een apparaat ergens uit de jaren '90 (gok ik), nieuwprijs iets van 1800 euro... Is dit model dan zovel beter? Voordeel voor de Elektra Beckum is wel dat er nog genoeg reserveonderdelen te bestellen zijn in NL

Keuzes...
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
de axminster ts200 staat hier nu al zeker een halfjaar in de garage en ben er zeer goed over te spreken.
heb eigenlijk nog niets gehad wat hij niet aankon of wat na verloop van tijd moeilijker gaat.
ben nu ook veel massief hout, vuren steigerhouten planken aan het verwerken, maar niets geen problemen en met de stofafzuiging wel wat stof, maar dat in een zeer kleine mate.

heb je intresse in een paar extra foto's of iets dergelijks, stuur maar een berichtje.
suc6 met je keuze!
 

JLouman

Nieuw lid
27 mrt 2012
7
1
stefano zei:
heb je intresse in een paar extra foto's of iets dergelijks, stuur maar een berichtje. quote]

Dank voor het aanbod! Via google afbeeldingen zijn er al veel detailfoto's te vinden van de TS200. Via de diverse fora is er ook veel info over. Ik denk dat dit zeker een voordeel is ten opzichte van de Bernardo machine. Ervarignen van andere gebruikers helpen zeker.

Nog een vraag; staat het apparaat stabiel op die plaatstalen poten? Het doet mij een beetje gammel aan zo op foto's. Als ze niet veel meerwaarde hebben bestel ik ze er misschien niet eens bij...
 

zephyr

Nieuw lid
15 sep 2011
19
0
Ben zelf al een tijd aan het twijfelen tussen de axminster TS200 en de nieuwe Bosch GTS 10 XC.
De TS200 is alvast een stuk goedkoper.
Iemand ervaring met de GTS 10 XC ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.