Voorboren MDF en bouwhout

Encycloop

Nieuw lid
26 mrt 2012
5
0
Hoi,

Ik heb enkele MDF-platen (8 mm en 12 mm dik) die ik op houten balkjes (40 mm x 40 mm) zou moeten schroeven.

Eerst zou een geraamte met de houten balkjes gemaakt moeten worden. Hiervoor dienen de houten balkjes op elkaar geschroefd te worden. Ik heb schroeven 60 mm x 6 mm. Hoe kan ik deze verbinding best uitvoeren? Ik had gedacht aan het voorboren van 1 balkje met 6 mm en in het andere balkje voorboren met een iets dunnere (3-4-5 mm)? Op deze manier wordt het eerste balkje tegen het andere getrokken tijdens het vastschroeven.

Dan zouden de MDF-platen geschroefd moeten worden op het 'skelet' van houten balkjes. Hiervoor kan ik schroeven 30 x 5 of 35 x 5 gebruiken. Hier had ik gedacht om ook de MDF-platen voor te boren met diameter van de schroeven (5 mm dus) en dan met dunnere (2-3-4 mm) voorboren in de balkjes?

Kan iemand me aangeven of dit ongeveer de juiste methode is? Ik weet niet zeker of alles voorgeboord dient te worden? Indien wel, welke diameters van boren worden er dan best gebruikt (diegene die ik heb aangegeven of andere)?

In bijlage nog schetsje van de kast die ik zou willen maken ter info.

Alvast bedankt!
Mvg,
Peter

Attached files
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zou in het mdf boren en niet in de houten balkjes.
Als je ook nog houtlijm gebruikt dan zit het als een huis
 

Encycloop

Nieuw lid
26 mrt 2012
5
0
Bedankt voor de snelle reactie!

Dus enkel de MDF-platen voorboren (met diameter schroef?) om zo tegen het 'skelet' van balkjes te schroeven?

Dus ook om onderling de balkjes aan elkaar te schroeven best nergens voorboren, maar onmiddelijk in het materiaal schroeven?

Mvg,
Peter
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
de Haan zei:
Ik zou in het mdf boren en niet in de houten balkjes.
Als je ook nog houtlijm gebruikt dan zit het als een huis


Hij heeft het over schroeven van 6x60. Ik vrees voor het splijten van de balkjes. Dus die zou ik sowieso voorboren.

Voor de rest bne ik het helemaal met de Haan eens, MDF icm lijm en schroeven en alleen het mdf voorboren.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou voor de balkjes als je die wilt schroeven 4,5 x 80 gebruiken of als je die niet kunt krijgen 5 x 80. 6 x 60 is te kort en te dik voor een balkje van 40mm. Voor de platen zou ik houtlijm gebruiken en die met was spijkers vastzetten voor tijdens het drogen. Ik ga er door je vraagstelling even vanuit dat je geen superervaren klusser bent en dan kun je beter paar spijkergaatjes weg plamuren dan schroefgaten. Wel een mooie tekening trouwens.

Weet je al hoe je de stok gaat vastmaken, hoop niet dat je er teveel aan gaat hangen aan de voorkant want ik denk niet dat hij dan blijft zitten als je hem alleen achter vastschroeft.
 

WR1944

Oud hout
Om lekker snel die gaten in het MDF te boren kan je een verzinkboor kopen. Niet de boor die alleen maar een gat verzinkt maar de uitvoering die het gat voorboort en het deel voor de schacht ook op de juiste maat boort. Voor elke dikte van schroef bestaat er een aparte boor. Ze zien er uit als op de onderstaande link.
http://www.homedepot.com/Tools-Hardware ... reId=10051
Deze methode van construeren is niet volgens traditionele methoden maar is wel functioneel. Met mijn metaal-achtergrond zou dit ook m'n eerste aanvalsplan zijn maar door m'n blootstelling aan het houtvirus ben ik me meer gaan verdiepen in de gangbare meubelmakers-werkwijze, niet in de laatste plaats geholpen door dit forum.
Met het schroeven en lijmen van de MDF-platen op de balkjes krijg je een stevig geheel. Alleen de schroeven in de lengterichting van de balkjes zijn niet erg stevig althans minder stevig dan bij gebruik dwars op de draad. Ik heb in m'n beginperiode (ca. 2005) eens een dergelijke kast (frontale maat 2 x 2 m) gemaakt van balkjes van 44 x 44 mm en elke verbinding kreeg twee schroeven van 7 x 70 mm. Het viel me tegen dat ik nog wat torsiekracht op de constructie kon loslaten. Het voelde niet aan als een slappe constructie maar er was beperkte beweging voelbaar. Met de platen hardboard er op gespijkerd en gelijmd werd het wat minder maar nog wel wat voelbaar. Je moet wel goed aandacht besteden aan de hoeken, waar de platen bij elkaar komen. De kopse kant van het MDF is dan zichtbaar en vereist wat extra aandacht bij het verven.
De kledingstang zou ik ook aan de voorkant met een balkje vastzetten aan de vaste wereld. Met een zwevende stang krijg je gegarandeerd problemen. Kleding kan behoorlijk zwaar zijn.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik ben flink bezig geweest met MDF de laatste 3 weken. Twee slaapkamermuren haaks gemaakt. Zo ontstaat aardig wat opbergruimte. In de ene muur heb ik een legkast gemaakt. Ik heb de platen gelijmd en met de spijkertacker vast geschoten aan een houten frame. Alles zit muurvast.
 

Encycloop

Nieuw lid
26 mrt 2012
5
0
Idd, ben geen ervaren klusser. Af en toe kleine klusjes, maar geen volledige kasten of derglijke dus.. :)

Het zijn schroeven van 5 x 60 en geen 6 x 60 zoals eerder aangegeven. Zou het hiermee lukken om de balkjes aan elkaar vast te schroeven? Ik vermoed dat voorboren nog steeds nodig is dan wel? Met welke diameter dient voor een schroefdiameter 5 voorgeboord te worden? Is hier een regel/formule voor?

Verder is het ook niet de bedoeling om de gaatjes weg te plamuren of de kast te schilderen. De kast komt ergens in een paardenstal te staan voor de opslag van materiaal voor het paardrijden. De stang dient hier om het zadel op te hangen en kan dus maar aan 1 kant vastgemaakt worden. Ik heb al dergelijke structuren zoals aangegeven op de figuur gezien en hier kan het zadel perfect aanhangen, dus ik vermoed dat het wel mogelijk zal zijn. Er zullen wel twee verticale balkjes komen waar de stang aanhangt. Beide worden bevestigd aan die dwarse balkjes in het midden en boven in de kast.

Alvast bedankt voor alle antwoorden. Ik ben nu toch al wat wijzer geworden en weet waar ik rekening mee moet houden!

Grtz
 

WR1944

Oud hout
Als er een zadel aan die stang komt te hangen is het duidelijk dat je die stang aan de voorkant vrij moet houden. Je moet dan het gewicht van het zadel op een andere manier opvangen. Ik zou dan die vertikale balk door laten lopen tot de plank en een schuine steun (schoor) aanbrengen tussen de stang en de vertikale balk. Dan moet je alleen nog zorgen dat die stang wat kracht kan opnemen in de links-rechts beweging. Een klein schoortje zou dan voldoende moeten zijn.
Voor een paardenstal kan ik me voorstellen dat je er geen sjiek meubelstuk van gaat maken. Ik vraag me wel af of vocht geen probleem gaat vormen. In ieder geval moet je zorgen dat er geen vocht uit de vloer op kan kruipen. En ik heb ook geen idee hoeveel vocht/damp een gemiddeld paard kan produceren. ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ALs het daarvoor is zou ik geen stok monteren maar een stevige schapdrager met een schoor erin. Uiteraard wel dan een balk opnemen waar je die op kunt monteren. Die wel stevig monteren in het frame anders drukt de kracht op de hefboom het balkje met plaat en al naar achteren.

Schroeven van 60 mm zijn te kort om een balkje van 40 aan een ander balkje te monteren. Ik zou minimaal 80 nemen, het is ook nog in kops hout, ik zou voorboren met 3mm als ze 5 dik zijn. koppen goed verzinken anders trek je het balkje al weer kapot.

Goed zorgen dat er idd geen vocht op gaat kruipen anders is snel al je werk voor niks.
 

Encycloop

Nieuw lid
26 mrt 2012
5
0
Alvast bedankt iedereen voor de reacties.
Ik zal er waarschijnlijk dit weekend aan beginnen. Voor de balkjes heb ik nu schroeven 5 x 80 en zal deze voorboren. Ik was sowieso van plan om alle koppen te verzinken.
Wat het vocht betreft: in de stallen is het eigenlijk niet heel vochtig, alleszins is er ventilatie genoeg. Wel ga ik iets van pootjes voorzien, zodat het hout niet rechtstreeks in contact komt met de vloer.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als ik dikke schroeven in kopshout wil draaien zet ik er meestal een spantang op, zo voorkom je splijten.
Beetje afhankelijk van de plaats van de schroeven soms aan beide zijden eentje.
Klein beetje arbeidsintensiever, maar zo al veel problemen voorkomen.

Groeten en succes!
Steven
 

Encycloop

Nieuw lid
26 mrt 2012
5
0
Hoi iedereen,

Dit weekend heb ik de kast in elkaar geschroefd. Ik heb de balkjes steeds voorgeboord met een 2.8 mm boor (kleinere had ik niet) voor 5 mm vijzen. Het is prima gelukt en zijn ook goed verzinkt, zowel in de balkjes als in de mdf-platen die erna zijn opgeschroefd (platen ook steeds voorgeboord).

Ook de constructie met de paal waar het zadel ophangt is stevig genoeg, zoals op de figuur afgebeeld stond. Er zijn geen zijdelingse steunen nodig om het gewicht te kunnen dragen.

Nog eens bedankt voor alle tips, die ik in de toekomst zeker zal kunnen gebruiken!

Mvg
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik zou de kast van underlayment maken de plaat is wel wat duurder maar je heb geen houtenbalkjes nodig en dit is beter bestand tegen water / vocht.
Je hoeft dan ook niet voor te boren :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.