WANTED: Een kippenhok plannetje

sarcoptez

Nieuw lid
5 nov 2010
3
0
Niet dat ik zozeer te lui ben om zelf een plannetje te maken, maar eerder omdat mij vrouw tegen Pasen a.s. een afgewerkt kippenhok wil hebben ben ik op zoek naar leuk plannetje voor een kippenhok.

Hetgeen ik in gedachten heb kan 4-6 kippen huisvesten, heeft een legbak, is makkelijk te reinigen (eventueel met mestlade) en heeft bij voorkeur een zadeldakje, al is een plat dak ook goed.

Iemand die me kan helpen? Alvast bedankt!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik denk van mijzelf dat ik aardig wat gezien heb op het net, maar het KIPPENFORUM :lol: :lol: :lol:
is een nieuwe :lol: :lol: :lol:
Bedankt voor de tip.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik weet het gezien wij ook kippen hebben.

Maar ja een iedereen heeft zijn eigen idee over een kippenhok.

Er zijn maar een paar regels ervoor.

De doorgang van de kippen.
De afmeting van de zitstok.

En zomin mogelijk naden ivm bloedluis.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
sarcoptez zei:
Niet dat ik zozeer te lui ben om zelf een plannetje te maken, maar eerder omdat mij vrouw tegen Pasen a.s. een afgewerkt kippenhok wil hebben ben ik op zoek naar leuk plannetje voor een kippenhok.

Hetgeen ik in gedachten heb kan 4-6 kippen huisvesten, heeft een legbak, is makkelijk te reinigen (eventueel met mestlade) en heeft bij voorkeur een zadeldakje, al is een plat dak ook goed.

Iemand die me kan helpen? Alvast bedankt!

voor een 4-6 tal kippen heb je al een aardig hok nodig. 12 m2. liever groter. maar kan ook krieltjes nemen. 4 krielen op 12 is prima.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Laat het ff weten als je nuttige sites vind. :)
Ons kippenhok is ook aan vervanging toe.... (het hondenhok trouwens ook, dus misschien in dezelfde stijl)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nycle,
Het hok zelf hoeft geen 12 m2 te zijn voor vier kippen. Als ze langs elkaar op de stok kunnen zitten, en er ruimte is voor de legbak, is het hok voldoende groot. De ren moet natuurlijk groot genoeg zijn, maar deze hoeft niet afgedekt te zijn. Het hok zelf moet wel vos-bestendig zijn, anders ga je niet lang plezier van je kippen hebben.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De ren moet zo'n 12m2 zijn.

De nachthok moet 1 stok van 120 cm of 2 van 60 cm kunnen herbergen.
Dan nog 2 of 3 legnesten van 30 X 35 cm.

Uitgaande van 2 stokken en 2 legnesten wordt dit
60 X 135 cm inwendig.

Het hok hoeft niet helemaal deze afmeting te hebben. Dit is alleen te plaatsen van de legnesten.
Op de zogenaamde verdieping kan het dan 60 X 100 cm inwendig zijn.

/-----!
/ !___
! !
! !

rekening houdend met de hoogte van de legnest word deze 35 cm hoog
en bij de zitstokken 90 cm hoog
De bovenkant de zitstokken zitten dan 40 cm van de grond af.

De dakvorm maakt niet uit.

Hou we rekening mee dat er geen naden in het hok mogen zitten ivm bloedluis.
En dat je er goed in of bij kan ivm schoonmaken.

Dus boven de zitstokken en opgaande dak of wand en boven de legnest open gaande dak

Eventueel zou je kunnen gaan voor hok zonder zitstok.
Maar beter is met zitstok
 

WR1944

Oud hout
In de 60er jaren hadden we een volkstuin met daarop ook een ren en hok met 10 kippen. Lekker, elke dag een vers eitje. Maar het wemelde ook van de ratten. Die groeven gangen onder de wanden van het kippenhok. Om dat gegraaf tegen te gaan groef m'n vader een laag van zo'n 25 cm grond af in en rondom het hok en legde er een flinke laag staalkrullen in uit de draaierij van de fabriek waar hij werkte. Daar ging dan weer een laag aarde overheen zodat er niets zichtbaar boven de grond uitstak. Daarna hebben we nooit meer last gehad van ongenode gasten in het kippenhok.
 

Jan-Kees Pronk

Nieuw lid
31 aug 2010
5
0
Nycle,
Het hok zelf hoeft geen 12 m2 te zijn voor vier kippen. Als ze langs elkaar op de stok kunnen zitten, en er ruimte is voor de legbak, is het hok voldoende groot. De ren moet natuurlijk groot genoeg zijn, maar deze hoeft niet afgedekt te zijn. Het hok zelf moet wel vos-bestendig zijn, anders ga je niet lang plezier van je kippen hebben.

Het is wel handig om de ren ook te overdekken. Je voorkomt dat het met regen 1 grote modderpoel wordt. Bovendien moeten de ( bedrijfsmatige ) kippenhouders zorgen voor overdekte rennen omdat vogelgriep en soortgelijke kippenziektes verpsreid kunnen worden door de stront van overvliegende vogels. ( zegt men...) Hopelijk houd je je kippen zo langer gezond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.