Pen gat verbinding

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo ,
Vraagje,welke van de onderstaande krijgt jullie voorkeur en waarom?


1tx3l3.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De onderste. Je verzwakt de pen minder doordat je de gaten versprongen boort en de toogpen die de grootste kracht krijgt heeft nog een flink stuk vezel tot het eind van de pen. Maar als je schouders goed aansluiten nemen die de meeste kracht op en is dat laatste wat minder van belang.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
1 is van ouds her gebruikelijk. En ze waren echt niet gek vroeger. Bij 2 en 3 bestaat het gevaar dat de pen uitscheurt naar het eind en de toogpen dus geen nut meer heeft. Het beste resultaat krijg je met eiken toogpennen met absoluut rechte draad. Boor het gat in de pen 1-2 mm naar de schouder toe verschoven, dan zal de verbinding strak trekken zodra je de toogpennen er in slaat. Als je googled op "draw boring" vind je eindeloze discussies en beschrijvingen hierover.

Niet verschoven gaten, dus een gat boren als de verbinding al gemonteerd is en daar een deuveltje in slaan, voegt niets toe aan de kwaliteit van de verbinding.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Grappig. Peter Follansbee wijdt er een stukje aan. Zijn afsluitende opmerking is dat hij diagonaal geplaatste ('staggered') toogpennen niet vaak tegenkomt, maar wel in werkstukken van New World Dutch herkomst. Maar nu kunnen dat Pennsylvania Dutch zijn, en dat zijn Duitsers...

Oh. En wat ik nu ook bedenk: met zo'n smalle pen als jij tekent heb je eigenlijk geen twee toogpennen nodig. Eentje volstaat.

Arthur
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt voor jullie uitleg.
Met zo'n smalle pen als jij tekent heb je eigenlijk geen twee toogpennen nodig. Eentje volstaat
Is er een regel wanneer één pen of twee ?
Mvg,
Rudy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik weet niet of er vuistregels voor zijn (anders kent Tuoh ze vast ;-) ). Maar voor mijn gevoel klopt, zoals jij ze in het eerste plaatje hebt getekend, de verhouding tussen de toogpendiameter en de pen niet.

Arthur
 

tuoh

Oud hout
:D :D er is wel een vuistregel voor, maar niet zoals je wellicht denkt, namelijk penbreedte gerelateerd aan het aantal toognagels.

De vuistregel slaat op de functie van de constructie, bij deuren twee toognagels diagonaal geplaatst zoals in schets twee. Alhoewel de ene toognagel te ver naar achter zit in de pen, die kan zo niet werken, er is te weinig achterhout.

Een andere vuistregel geeft hier de plaats van boren aan, de eerste nagel op 1/4 van de penlengte te rekenen van tegen de penborst. De volgende nagel op 1/2 van de penlengte, beide zitten op 1/3 van de penbreedte van de respectievelijke rand van de pen.

Dus bij alle constructie's waar het gevaar van schranken levensgroot aanwezig is, en waar de penbreedte het toelaat 2 toognagels in diagonaal , bij alle andere toepassingen (bvb. kastdeurtjes) 1 toognagel per verbinding.

Wat me bij de schetsen ook opvalt, de penvermindering aan de bovenkant is veel te weinig, ook hier steeds 1/4 van de regelbreedte verminderen, al dan niet met spatpen uitgevoerd. De penvermindering aan de onderzijde word gedicteerd door de toegepaste profilering, of bij meubelwerk word de pen hier 3 à 5mm verminderd om de rand van het gat weg te stoppen.

Er zijn dus wel wat vuistregels in gebruik (geweest) :D


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Toognagels ken ik vooral van antieke tafels, tenminste, daar kan je ze vaak goed zien. Deuren zijn meestal geschilderd en dus zijn ze niet meer te zien. Bij tafels waar de poot aan de regels vastzit, zie ik eigenlijk altijd twee toognagels, volgens tekening 1. Maar dat zijn natuurlijk bredere regels dan bij een paneelkastdeurtje.

In onze antieke grenen boerenkasten zijn geen toognagels gebruikt en in moderne kasten zie je het ook niet vaak.
 

tuoh

Oud hout
Heb mijn vorig bericht wat meer gespecificeerd. Duidelijkheid voor alles :D
En nog een bijkomende opmerking, diagonale toognagels vind je meestal alleen op de vier hoeken, bij eventuele middenregels worden de gaten volgens schets nr 1 geboord. Tenminste als de regelbreedte het toelaat.


Mvg,

André
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Vooreerst,bedankt allemaal voor de reacties.
Maar ik moet weer iemand speciaal(André) bedanken voor de zeer beknopte en gedetailleerde uileg,ik denk dat je weer veel forum bezoekers geholpen hebt ,mij in ieder geval wel!
De tekeningen zijn niet nauwkeurig en op schaal daar ik hier geen AutoCad tekeningen kan plaatsen .Zweihaak het gaat over tafels en hekwerk verbindingen
Worden niet geverfd !

Mvg,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.