Bevel up of bevel down reischaaf

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik ben de gelukkige bezitter van een Quangsheng No. 62. Bevel up schaaf. Een heel veelzijdige schaaf.
Ik ben een beginnend hand schaver en ik heb nog nooit gewerkt met een gewone (metalen) schaaf
Ik heb nu een hele grote houten sponningschaaf van nooit gedacht (65 cm). Die ik als een reischaaf gebruik. Werkt heel erg goed maar is wel lastig in te stellen.
Ik gebruik ook vaak een futsel plank.
Ik overweeg nu om een reischaaf aan te schaffen. Deze wil ik dan ook gebruiken voor de fustel plank omdat dat ding een stuk zwaarder is en ik ook langere plankjes futsel(?) lijkt me dat wel handig.
Nu twijfel ik tussen quangsheng nr7 of de veritas bevel up jointer.
Het voordeel van de veritas is de veelzijdigheid en het makkelijker verstellen van de opening
Maar ik denk (weet dat dus niet zeker) dat de quangsheng een hogere zijkant heeft en dat je die bij het futselen minder snel zal kantelen.
Wie heeft hier een idee over?
Trouwens weet iemand hier waarom er geen gewone schaven worden gemaakt met een verstelbare opening zoals bij een bevel up?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Jeroen,

De Veritas bevel up jointer is niet geschikt voor de futselplank, aangezien er een montage mogelijkheid voor een fence op zit. Hierdoor is de zijkant niet vlak.

Er zijn ook "gewone" schaven waarbij de bekopening makkelijk is in te stellen. Deze hebben de zogenoemde bedrock principe dacht ik te menen. LN verkoopt deze bijvoorbeeld. Dit houdt in dat je de kikker kunt verplaatsen zonder de beitel en keerbeitel te demonteren. Werkt dus iets anders dan de Veritas.

Overigens gebruik ik voor op de futselplank de Veritas low-angle jack.

S6 met de keuze.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
O, jeetje dat wist ik niet. Ik dacht dat er alleen maar gaten met schroefdraad in de zijkant zaten.
Ik ken het bedrock ontwerp wel (zo zijn de gewone Quangsheng's ook gemaakt) ,maar dan moet je toch weer schroeven los maken en met een schroef de kikker verplaatsen. Heb ik nooit gedaan en misschien gaat dat erg vlug. Ik weet wel dat ik nogal eens die opening van min 62 verzet. maar dat kan ook komen omdat ik een totale beginner ben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.