Tormek T3 of Worksharp 3000 voor slijpen beitels?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Op dit moment slijp ik mijn schaaf- en steekbeitels op Japanse waterstenen. Op stenen slijp ik ook de keukenmessen en bv de messen van de grasmaaier. Omdat dit erg veel tijd kost en ik niet altijd tevreden ben met het resultaat ben ik op zoek naar een elektrische slijper.
Ik heb oa gekeken naar de Tormek T3 en de Worksharp 3000. Beiden kosten rond de 300 euro. Maar wat is de beste keus? En vooral waarom? Ik wil hem uiteraard gebruiken voor de steek en schaafbeitels (handschaaf). Maar zou er ook graag mijn messen en eventuele andere dingen mee slijpen. En het belangrijkste is dat hij makkelijk en snel te gebruiken is en een goed resultaat moet geven.

Wie heeft er ervaring met deze 2 slijpers?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je problemen hebt met je waterstenen doe je toch iets niet goed. Die stenen zijn perfect om razendsnel een hele scherpe beitel te krijgen. Sneller dan met al die dure snufjes. Een simpele slijpmachine is soms handig voor het hele grove werk. Je maakt daarmee een holle vouw. Pak vervolgens een behoorlijk grove watersteen 800 of 1000 of zo. Laat de vouw op die holte rusten op de steen, klem je ellebogen tegen je lichaam, en door met je heupen te swingen kan je zo de snede scherp maken. Doe dit niet te lang, voel af en toe of er zich al een braam vormt op de achterkant, en stop als dat zo is. Vervolgens pak je je 6000 of 8000 steen. Zet de beitel weer op dezelfde manier op de steen en licht vervolgens het handvat een klein beetje op. Polijst zo een micro vouw in 5 slagen of zo. Draai de beitel om en leg de rug plat op de steen. Verwijder de braam.

Dat is alles! En dat is heel snel!

Een simpele slijpmachine uit de bouwmarkt of een tweede hands Cruessen van marktplaats is een goede extra investering. Als het werk met de 1000 steen te lang gaat duren kan je de holte weer opfrissen. Of als er een hap uit de snede is. Zet een grove steen op die slijpmachine korrel 46. Houd de steen schoon met een afritssteen of diamant. Houd je vingers vlak achter de snede tijdens het slijpen en koel de beitel in een bakje water als het warm wordt.

Maar als je graag veel geld uitgeeft moet je maar eens met Rick gaan praten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hahahaha.....Yep, ik heb inderdaad hier een erg chique Tormek T7 staan, het is tot op heden een van mijn beste aankopen geweest. Zoals Seek aangeeft zijn er ook andere manieren naar een scherpe beitels, echter is de Tormek voor mij echt een uitkomst. Slijpen is en blijft een boeiend onderwerp. Ik kan met veel bewondering naar mensen kijken die dit uit de losse hand kunnen en doen. Echter zijn er ook mensen die op een andere manier slijpen(op bv een creusen of een tormek)

Hup Tormek !!!
(overigens heb ik geen aandelen bij dit bedrijf....je zou bijna denken van wel voor zo'n bedrag...geintje)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Waar jullie je geld aan uit willen geven moeten jullie helemaal zelf weten. Maar ik vind het mijn plicht om even te waarschuwen dat het niet beheersen van een vaardigheid niet perse het beste opgelost kan worden door meer geld uit te geven. :twisted:
 

WR1944

Oud hout
Ik ben een luie donder en ik heb niet die handvaardigheid en de zin om met de hand, zelfs niet met een slijphulp, m'n steek- en schaafbeitels scherp te maken en houden. Dus kocht ik een Worksharp 3000. Die kost hier zo'n $200 + 6% sales tax, dat is even over EUR 150. Ik kocht hem toen die in de aanbieding was voor $150. Voor die prijs heb ik nu scherpe beitels en schaven en een hoop extra plezier in het met de hand bewerken van hout. Want scherp gereedschap werkt veel beter, zelfs ik heb dat ervaren.
Als ik merk dat een beitel wat minder scherp is gaat die even tegen de fijnste schijf en kan ik weer verder. Met een paar seconde haal je de snijkant weer op. Alleen met een lichte beschadiging of als de secundaire vouw te groot wordt loop je door alle grofheden van de schijven heen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Artharg :De schuld schuif ik makkelijk op allerlei zaken af.....hahaha......Echter moet ik nu echt mijn best doen om het slijpen te verklooien.

Maar nogmaals er zijn meerdere wegen naar Rome. Een ieder moet vrij zijn om zijn eigen weg te kiezen. Voor de ene is dat machinaal slijpen met ondersteuning van waterstenen en voor de andere is dat misschien een combinatie van diamantsteen en watersteen. Zoveel mensen, zoveel meningen maar laten we iedereen in zijn waarde laten wat betreffende zijn of haar keuze.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Marco, als je, je beitels en messen op waterstenen niet goed scherp krijgt denk ik dat je iets fout doet. Misschien is je techniek niet goed, stenen niet vlak en zo zijn er wel meer redenen te bedenken.
Na een goede slijpbeurt is het een kwestie van bijhouden, oftewel regelmatig wetten op de fijnste steen. Dit is zo gebeurt, bij beschadigingen ga je weer terug naar de grove stenen.

Wat betreft de Tormek of de worksharp heb ik geen ervaring, beide machines worden door gebruikers wel als zeer goed bevonden. De T3 heeft als nadeel dat ie maar 30 minuten achter elkaar gebruikt kan worden (waarom is mij een raadsel...) , door de vele accessoires kun je er bijna alles op slijpen. De worksharp is volgens mij een stuk minder veelzijdig en je zit met schuurpapier als verbruiksmateriaal.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Marco : De T3 is trouwens relatief onvoordelig. De T7 heeft een aantal standaard toebehoren die je bij de T3 nog moet kopen. Deze toebehoren kosten samen iets van 100 euro->Dan kost de T3 dus al 400 euro......
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Marco
Ik ben 2 weken terug in België op slijpcursus geweest, ik heb ook een paar stenen maar niet de basis kennis om er goed mee te werken. Ik ben er achter gekomen dat het 99 % je houding is en 1% het materiaal. Ik bedoel hoe je de beitel/schaafmes over de stenen beweegt. Dit zijn de belangrijkste punten die ik je graag wil doorgeven. Ik geloof dat Kodama met een schrijven bezig is waar je mee aan de slag kan.
viewtopic.php?f=8&t=5200
Hier het linkje naar dit topic

HG Hugo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De meeste van de hier besproken machines heb ik verkocht en er ook mee gewerkt. Ik ben fan van de Tormek maar gebruik regelmatig diamant en of waterstenen. Scherp scherper het scherpst. Met de Tormek kan nagenoeg iedereen probleemloos slijpen. De fout die je kan maken is het verkeert inspannen of een verkeerde hoek instellen. Ook kan je door te hard drukken je steen ovaal krijgen. Regelmatig met de voorganger van de T3 6 uur aan een stuk gewerkt (later kwam ik er achter dat dit niet mocht)maar stuk ging de machine niet. Ik vond het schuurpapier van de worksharp heel snel slijten op hss draaibeitels. Voor gewone steekbeitels een uitmuntende machine. Als je veel moet slijpen kunnen waterstenen hol worden je moet deze dan weer vlakken. Dit is niet mijn hobby (reden ik slijp tijdens ijsperiode's enige honderden schaatsen per dag en ik moet elke dag 5 stenen vlakken, altijd op het eind als je moe bent) maar dit was een luxe probleem. Op alle manieren krijg je je beitels goed scherp en oefening baart kunst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.